Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Tema med variationer: Solnedgang over Kattegat

Solen gik ned bag skyerne - men ellers var det skyfrit og lyset ved solnedgang bliver magnetisk smukt

Solen gik ned bag skyerne – men ellers var det skyfrit og lyset ved solnedgang bliver «magnetisk» smukt

Hvordan i al verden får filmfotografer altid horizonten helt vandret? Mine hælder næsten altid 1 grad mod højre. Denneher hælder mindre.

Skrivefelt …

Written by Donald

Friday, May 20, 2016 at 10:15 UTC

Posted in Hav

Tagged with , ,

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lyset over vandet er smukt. Filmfotograferne bruger stativ. Jeg læste engang, at det mindste man kan gøre, hvis horisonten er skæv, er at rette billedet op så den ikke er det. Jeg gør det næsten altid, hvis jeg kan se en skævhed i horisonten.

    Jørgen

    Friday, May 20, 2016 at 10:49 UTC

    • Ja, et stativ med blylod eller en eller anden form for stabilisator – findes også i en transportabel model🙂

      Donald

      Friday, May 20, 2016 at 21:16 UTC

  2. Den hældning er da så lille, at den næsten ikke er til at se.
    Dejligt lys.

    Stegemüller

    Friday, May 20, 2016 at 17:50 UTC

    • Den er ikke stor her – mindre end en halv grad, så man lægger ikke mærke til det hvis man ikke ved det🙂 håber jeg!🙂

      Donald

      Friday, May 20, 2016 at 21:17 UTC

  3. Filmfotografer bruger hjælpemidler! Som Jørgen også siger … jeg retter også altid billedet op, hvis vandet løber ud til den ene side🙂
    Man behøver ikke altid at bruge stativ – på mine kameraer har jeg hjælpelinjer til at holde kameraet i rigtig position.

    Ellen

    Friday, May 20, 2016 at 19:39 UTC

    • Ja jeg så en dokumentar om Tina Turner, hvor fotografen gik med et sele-stativ med et lod eller noget andet til at holde det vandret (eller skal man sige lodret😀 ).
      Jeg retter op på de fleste billeder, men her synes jeg at der var anledning til at ignorere den lille hældning – og skrive om det🙂

      Jeg har måske mulighed for at vise et “grid”, hjælpe-linier. Men jeg tror ikke det vil nytte ret meget, for jeg ryster ofte på hånden.

      Donald

      Friday, May 20, 2016 at 21:20 UTC

  4. Selv de bedste mennesker kan have en tendens til at hælde mod højre!🙂
    Selv om jeg også har hjælpepunkter eller do. linjer i min søger, forbavses man gang på gang, hvor skævt verden er indrettet. Og det har vist ikke noget med rystende hænder at gøre. MEN: mål lige selv efter: som jeg ser det, har du fået jordens, og dermed horisontens krumning med, i centrum af billedet er afstanden fra øverste billedrand til kimingen/horisonten 1 millimeter kortere end i hhv højre og venstre side. Er’et ikke således?

    AagePK

    Sunday, May 22, 2016 at 13:05 UTC

    • Ja, selv de bedste! Jeg har sympati for synsounkter på begge sider af midterpartierne, jeg tror at tillid og social kapital er ved at tørre ud.
      Angående krumningen skyldes det wide-angle perspektivet: linier som ikke går gennem centrum vil bue. Det er ikke jordens krumning. Men man kan godt argumentere at det er jorden kugleform, for som bekendt kan man tage “fish-eye” billeder, hvor horisonten ses som en cirkel (hvilket den strengt taget også er.)

      Donald

      Monday, May 23, 2016 at 11:42 UTC


Comments are closed.