Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Sikke mange der holder af mælkebøtter

For godt en uge siden stod disse mælkebøtter og strittede krigerisk foran redskab(s)skuret. Jeg kunne ikke lade være med at glæde mig over den frodige plante og tog dette billede og satte det på Facebook (en slags social-opslagstavle hvor man kan lide eller hade og skrive kommentarer).

Over billedet skrev jeg “Jeg prøver at ikke hade dem” – og så strømmede det ind med kommentarer om at det var smukke blomster og at man skal lade dem være, hvem kan have noget imod de glade gule blomster osv.osv.

Pluk hovederne, lav the, spis dem i salat, brug dem som kaninfoder - whatnot

Løftede pegefingre og gode råd væltede ind: Pluk hovederne, lav the, spis dem i salat, brug dem som kaninfoder – whatnot

Her er et par stykker, som svarer rimeligt godt til den protest der lød: Hvem kan have noget imod nogle gule farveklatter, som liver op i alt det grønne?

Her er et par stykker, som svarer rimeligt godt til den protest der lød: Hvem kan have noget imod nogle gule farveklatter, som liver op i alt det grønne?

Sandt at sige kunne jeg ikke komme med nogen gode begrundelser for at luge mælkebøtter i plænen andet end at jeg ikke kan lide at sidde på dem …

Written by Donald

Tuesday, May 17, 2016 at 1:13 UTC

Posted in Brok

Tagged with

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hvis mælkebøtten var en sjælden staude, så ville det lyde anderledes på Facebook.
    Mælkebøtten en en nysselig, men den er vel ret dominerende, hvilket man kan se de steder hvor den i den grad holdes som prydplante.

    Jørgen

    Tuesday, May 17, 2016 at 5:34 UTC

    • En gran-kusine/bekendt, Edith Mardirossian, langt ude skrev flg. (min oversættelse:)
      Jeg kan ikke fortå den voldsomme krig, som folk fører imod den stakkels plante, der har sådan nogle søde, kønne blomster og så næringsrige blade!

      Hvortil jeg svarede:
      De er som roser; man vil ikke have dem der, hvor man leger og sidder. Hvis de tager hele plænen, så er de ikke så rare at se på og ikke så rare at sidde på.

      Hvortil Edith svarede med et billede af én, som klør sig i hovedet!🙂 Og efter at jeg spurgte om det betød at folk (incl.mig) er tossede, når de fjerner mælkebøtter fra plænen, fik jeg følgende (sjove) svada:

      “Ja, plæner ser så meget mere smukke ud med den klat farve. Hvis du ikke er vokset op i et mælkebøtte-hadende, grøn-tæppe elskende samfund, så kan du ikke se skønheden i en grøn firkant foran dit hus. (Vi har naboer som STØVSUGER deres plæne, ved mine lyseblå!) (for cryin’ out loud!) Det kan man jo bare erstatte af et grønt rigtigt-tæppe (kunstgræs fx.) I vil hellere se et levende mini-miljø som skifter med årstiderne og ting som gror, dør og fødes igen.”

      Donald

      Tuesday, May 17, 2016 at 10:29 UTC

  2. Du kunne da også dyrke dem i større skala og tjene penge derpå: vi lærte da i skolen, at man i Sovjetunionen udvandt kautsjuk af saften, da man jo ikke havde adgang til gummitræer.
    Eller du må ind på herrens-mark.dk og se, hvad man forhandler saft til. Har vi ikke kigget på den side før?
    Nogle folk går ind for natur, andre for kultur, atter andre for monokultur!🙂
    Det bliver monotont i længden, ikk’?🙂

    AagePK

    Tuesday, May 17, 2016 at 12:49 UTC

    • Ja, det ville være flot med en mælkebøttemark her, og sikke nogle sjove dæk, man kunne lave af mælkebøttegummi! Men det, som jeg mangler, er et fabriksanlæg, som kan bruges til kemisk processering.🙂

      Herrens-mark.dk lyder spændende!

      Ja, natur er fint, men haver er jo ikke natur. Min gran-(d)-langt-ude-kusine er jo forundret over at folk støvsuger deres græsplæner. Hun kender åbenbart ikke til løvsugere! I Frohnau, Tyskland, må man ikke fælde de store træer uden at søge om det først og man skal plante nye træer, og de store træer (allétræer og havetræer) smider en stor mængde blade! (Ikke aviser).

      Måske derfor har løvsugerne store tider i Frohnau!

      Donald

      Wednesday, May 18, 2016 at 23:48 UTC

  3. Jeg synes faktisk, de ser så glade ud, og de indvarsler sommeren med den fine gule farve. Er problemet ikke mest, at de formerer sig i sjælden grad?

    Stegemüller

    Tuesday, May 17, 2016 at 15:48 UTC

    • Ja de flotte, de her! og de vokser hurtigt. Frøene kan sagtens flyve 6 km. Hvis man tager blomsterne inden de sætter frø, kan man hindre spredning i nogen grad, men når der er flere hundrede på plænen, så er det jo et kæmpestort job!

      Ve den plæne, som bliver erobret af mælkbøtterne, det er et mas at slå dem og de er ikke rare at falde på, hvis man spiller (børne)fodbold. Tænk! jeg drømmer stadig om at der kommer nogle børn og morer sig med boldspil.

      Donald

      Wednesday, May 18, 2016 at 23:51 UTC

      • Græsplæner må IKKE slåes for tæt! Minimumslængden her er 5 cm. om foråret 6-7: så kvæles mos, bellis og mælkebøtter! Der er stadig et par stykker, men ikke ret mange, og mosset er helt væk nu, for et par år siden, da jeg klippede ned til 4 cm bredte det skidt sig, og jeg måtte prøve med jernvitriol. Det gør vi ikke mere.

        AagePK

        Thursday, May 19, 2016 at 5:13 UTC

        • Jeg ved ikke om jeg slår kortere end 6 cm, jeg må ud for at måle! – jordoverfladen er jo dækket af mos og er ikke særlig jævn. Jeg var godt klar over at man ikke skal slå græsset kort, så vinder græsset over mælkebøtterne (som regel da).

          Jeg havde ellers tænkt mig en lille serie indlæg om mælkebøtternes mærkelige forekomst i grupper her, men da der var gået et par dage, var det ikke kun ved skuret at der stod blomstrende mælkebøtter, men stort set over det hele. Der er dog nogle steder, hvor de af sig selv er holdt op med at gro.

          Fik jeg nævnt at en planteskole i Asserbo for 20 år siden sagde (forklarede/påstod) at det er jordens surhedsgrad, som bevirker at mælkebøtterne trives? Jeg har nu igen spredt kalk (inden regnen forleden – men der var ikke nok regn til at sende det hele ned i jorden).

          Men sidste år spredte jeg også gødning på en speciel anti-mælkebøttemåde, de fik så meget på toppen, at den gik ud – og græsset kom hurtigere tilbage. Jeg må nok fortsætte med både kalk og gødning, men lige nu er myrerne det alvorligste problem, for ikke at bryggersdøren skal blive undermineret.

          Donald

          Thursday, May 19, 2016 at 7:46 UTC

  4. Jeg synes faktisk også den er smuk og lyser dejligt op i landskabet. Jeg må dog indrømme, at jeg er knap så vild med at have den her i haven. Mælkebøttesirup er godt, og det er nemt at skaffe råvaren.

    Pigen fra landet

    Tuesday, May 17, 2016 at 19:55 UTC

    • Den er smuk! Enig! Jeg har ikke hørt om mælkebøtte-sirup! Men jeg fik også det råd at lave the af blomsterne – det lyder som noget, der kan blive sødt.

      Jeg synes det er upraktisk at have dem på græsplænen trods min grand-langt-ude-slægt Edith, som jo ellers har mange gode argumenter🙂

      Donald

      Wednesday, May 18, 2016 at 23:52 UTC


Comments are closed.