Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Genbrugsbil

Hvad gik der af mig? Jeg skønnede at dette var et godt køb, foretog nogle meget overfladiske undersøgelser, og da prisen ikke var alarmerende, slog jeg til.
Jeg nærede en smule frygt for, at nogen anden person skulle købe den for næsen af mig. Ikke desto mindre har den været annonceret i 10 dage uden at den var solgt – og det kunne jo være tegn på at det ikke var et godt køb. Men da prisen – også efter andres skøn og ved sammenligning med andre tilbud – var meget lav, købte jeg i mandags og hentede køretøjet i går.

En kær ven gjorde mig opmærksom på at jeg ikke havde checket dæk og olie. Det gjorde jeg så og kunne glæde mig over at dækkene ikke er slidt og olien er mørk-gennemsigtig og ikke sodet eller mælket.

Nyerhvervet gammel bil

Nyerhvervet gammel bil

Det var det smukkeste solskin i går aftes - men også meget koldt!

Det var det smukkeste solskin i går aftes – men også meget koldt!

Genbrugsbil – Skoda Octavia 1.6 GLXi fra år 2000.

Written by Donald

Tuesday, April 19, 2016 at 23:59 UTC

Posted in Blogosofi

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tillykke med nyerhvervelsen – husk at cykle!

    Jørgen

    Thursday, April 21, 2016 at 13:43 UTC

    • Ja, Jørgen, jeg har tænkt lidt over hvor meget jeg cyklede, mens jeg havde Fiat’en, og det var faktisk en fornøjelse at cykle til Helsinge og besøge min søn og spille klaver med en ældre dame og den slags🙂

      Her i foråret gælder det om at cykle gennem alle de flotteste skovveje (bilkørsel ikke tilladt).

      Donald

      Thursday, April 21, 2016 at 19:52 UTC

  2. Tillykke med den nye gamle bil. Den ser rigtig fin ud🙂 Det er også meget koldt i dag, og især nu, når solen er borte.

    Deborah

    Thursday, April 21, 2016 at 14:04 UTC

    • Tak Deborah! Ih det er altså rart med gode ønsker! Min bekendte fra computerforeningen syntes det var dyrt og spild af penge og har jo ret i at det ikke fremmer cykel-motionen, men hæmmer den lidt, fordi man let bliver fristet til at tage bilen, men som Pia (fra Landet) siger så er det faktisk meget godt hvis man skal lidt længere. En tur til min tidligere musiklærer på Falster tager i bil 2 timer mod 4 timer og 43 minutter med tog og bus + 15 minutters gang.

      Men der er også – det må jeg indrømme – en del køreglæde eller skulle jeg sige “bilglæde”.

      Donald

      Thursday, April 21, 2016 at 19:57 UTC

  3. Tillykke med det nye køretøj. Selvom man både kan gå og cykle, er en bil uundværlig hvis man skal lidt længere væk end nabolaget.

    Pigen fra landet

    Thursday, April 21, 2016 at 16:11 UTC

    • Tak skal du have Pia, jeg synes også det er rart at kunne tage afsted på skæve tidspunkter og at kunne køre udenfor nabolaget🙂

      Donald

      Thursday, April 21, 2016 at 19:58 UTC

  4. Lækkert med “ny” bil😀

    ilhja

    Sunday, April 24, 2016 at 20:12 UTC

    • Ja, jeg blev så glad for den efter at have vasket det ene forsæde én gang. Det lugtede af våd hund og gylle, og det ødelagde lidt af glæden på den første tur. Men jeg åbnede vinduerne og så var det alligevel ikke så slemt!🙂

      Donald

      Monday, April 25, 2016 at 8:41 UTC

  5. Gennemgående ser det ud til at være et rimeligt køb, på bilbasen tilbydes årgangen typisk til 12-15.000. Så er der lige det med syn: hvornår skal den hen igen?
    Ved at sætte afgifterne ned, især for de dyreste biler, har Venstre jo taget livet af mange brugtbilhandlere, som nu har svært ved at komme af med lageret. Især de lidt tørstige: din drikker lige så meget som min gamle Audi, vor nye UPs! er rimeligere her. Og den koster ca 3.200 kr i afdrag, forsikring og garanti-service, hvor alle reparationer og vejhjælp er inkluderet. Vægt-eller ejerafgift er heller ikke afskrækkende, omkring 500 om året. Det er lige før jeg skal køre ekstrature for ikke at risikere skind på overfladen i benzintanken! Vi fyldte op i Ringe, kørte til Avedøre, derfra til Holbæk, og fyldte op igen i Ringe: 18,92 liter, 188,06kr, 355,3km. Dvs 18,77 km/l, og 0,529kr pr km.

    AagePK

    Wednesday, April 27, 2016 at 15:36 UTC

    • Den er nysynet, og jeg har en fornemmelse af at vedkommende auto-værksted er rimelig skrap til at bedømme en bils tilstand – for tre år siden købte min søn samme sted (og jeg var med) en Nissan Micra for samme beløb og den kører endnu efter 4 år. Det var den jeg har lånt i to år. Siden dengang er der kommet endnu flere biler på markedet. Mange vil hellere lease en bil.

      Jeg fik slet ikke undersøgt bilen med den grundighed, som jeg burde – men jeg var også lidt heldig, dækkene er OK (næsten nye) og olien viser at motoren har det godt. Sammenligningen med din lidt mere tørstige hedengangne Audi er iøvrigt meget god, denne Octavia og en Audi-model (kan ikke lige huske hvilken) har samme “ramme” skrev bilmagasinerne.

      Det, som jeg er mest bekymret for, er at jeg skal have repareret nogle stenslag for rust.

      SKIND PÅ BENZINEN?:mrgreen: Den er go’ – skind på benzinen i tanken fordi den bliver for gammel! Det er snarere kondensvand, man risikerer, alting var vådt her til aften, og fugtig luft, som bliver afkølet, bliver jo til vand (eller rettere udskiller vanddampene i flydende form.)

      Det er vel nok en god bil-ordning, du har fået! Jeg er nok lidt mindre bemidlet og håber at kunne holde de samlede udgifter pr. år noget lavere end 38000 kr.

      Vægt (eller ejer-) afgift er dyrere end på Micra og UPS og den slags! Ævligt. Jeg får den til at køre 15 km/liter, det er fordi den triller så meget ned ad bakke😉

      UPS og den anden VW, Lupo er nogle rigtig økonomiske biler!

      Får vi snart nogle billeder fra Forårskørsel på Ærø?🙂

      Donald

      Wednesday, April 27, 2016 at 22:46 UTC


Comments are closed.