Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

For sent ude med beskæring – men så må man huske sine erfaringer

Den vilde hæk (hæg, hegg) som er så flot blomstrende og flot om sommmeren, grøn og sund, er nem nok at beskære. Den vokser uanset hvad man gør! Tåler beskæring året rundt. Bare gå til den. Engang vi skar sådan en ned til roden, skød den bare igen – fra roden, mange stammer, busket vækst. Jeg skal have spurgt om der er en lokal trædrejer, der vil have stammerne (cherry træ skulle være smukt og godt til drejning).

Men nu gik jeg igang med beskæring af æbletræerne (hvis æbler sjældent når at blive spist) – og ser at det helst skal gøres mellem løvfald og knop-vækst – og knopperne er i vækst og springer snart ud. Jeg kan jo ikke rulle tiden tilbage, og så må vi se hvor slemt det bliver at jeg er for sent på den. De kan også beskæres om sommeren.

Der var et solglimt kl.15 som varslet på YR.no! Og der var også forudset lidt regn - jeg nåede at beskære i 20 min.

Der var et solglimt kl.15 som varslet på YR.no! Og der var også forudset lidt regn – jeg nåede at beskære i 20 min.

Klart nok skal Hæggen også beskæres.
Skrivefelter …

Written by Donald

Friday, April 15, 2016 at 16:55 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Disse beskæringsanvisninger er, for frugttræers vedkommende, en anvisning som sikrer størst mulig frugtsætning til kommende sæson.
    Da mængden af frugt i efteråret 2016 for dig er uden den store betydning, er beskæringstidspunktet det også, så længe du ikke beskærer træet helt ned til podestedet.

    Farmer

    Saturday, April 16, 2016 at 2:10 UTC

    • Tak for kommentaren – ja, det er bare om at komme igang igen, jeg har været syg men er nu heldigvis rask igen, og der er nok at rive i! Iøvrigt tak for at du for nogle år siden gav link til en video om slibning af kædesav.

      Donald

      Saturday, April 16, 2016 at 11:33 UTC


Comments are closed.