Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvad er det – en vinmark? Eller humle?

Vinranker - tror jeg - ved Unnerup, en lille bygd mellem Vejby og Raageleye

Vinranker – tror jeg – ved Unnerup, en lille bygd mellem Vejby og Raageleye

Man skal nok klikke billledet større (to gange) for at kunne se de enkelte planter til venstre i billedet, snoet op ad jernstang og ståltråd. Kan det være humle?

Written by Donald

Wednesday, April 13, 2016 at 20:19 UTC

Posted in Mark

Tagged with

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nej, det kan ikke være humle, der er snarere vin. Humle skal have 8-12m høje snore at klatre op ad, enten gjort fast til et hjul eller lignende, det giver max 8-10 planter, til husbehov, eller lige som vin: høje stolper med en wire foroven, hvorfra man fører snore ned til jorden.
    Du kan evt tage en tur til Fuglebjerggård, hvor Camilla Plum og mand dyrker en del, nogle sælger de, andre dyrkes for Aarhus Universitet eksperimentelt for at finde en dansk humle med industriel potentiale. Jeg har selv leveret 3 sorter: 1 vildtgroende, en fra det hedengangne Bryggeriet Jeppe i Søby: familien omfatter bl.a Karen Jeppe, som kaldes Armeniernes Helgen, og som du kan læse om hos wiki; og sidst fra et andet gammelt hvidtølsbryggeri i Marstal, Minor. Vi har selv 3 planter, de laver et farligt rod i pære-og æbletræer, hvis de får lov.
    Om foråret skal hver plante have fjernet skud, så der kun kommer 2 op fra hver. De fjernede skud kan du servere som mini-asparges, eller i salaten. De er gode. Men Camilla tør ikke, der på gården er det mandens hjertebørn. Jeg har prøvet at lokke hende til at lave f.eks omelet med humleskud til et tv-program.

    AagePK

    Thursday, April 14, 2016 at 6:33 UTC

    • Det er Gitte Bjørn, der har startet “Projekt Dansk Humle” og fået Camillas mand, Per Kølster i gang med at dyrke og afprøve de indsamlede sorter. Der er sket meget siden jeg afleverede, så jeg skulle lige genfinde hukommelsen: tak for internettet, vor store fælles hukommelse!
      Leder du på humledyrkning, dukker Dansk Havenyt op med en meget interessant og velskrevet artikel af Per, og du kan linke videre til Humle- Kølsters Malt og Øl. Han arbejder (også) for årstiderne, og holder derfor (også) til i: HUMLEBÆK!🙂 Og man lærer en masse om Winge og hans forskning i humle for Carlsberg.
      Og du kan komme indenfor i både Fuglebjerggård og Humlebæk, det ligger endda lige i nærheden. Hvad med en cykletur i Maj?🙂

      AagePK

      Thursday, April 14, 2016 at 7:43 UTC

      • Ja Internettet er jo en god opfindelse takket være at der er mennesker, som opbevarer data og stiller dem til rådighed. Vi bør nok ikke forvexle internettet med de mennesker, som administrerer servere – eller databaser, maskiner med datalagre, som gøres tilgængelige for almenheden. Men tingene forsvinder fra Internettet – så hvis man virkelig vil holde fast, må man selv gemme de ting, man er interesseret i.

        Jeg skal også en gang imellem motionere hukommelsen. Jeg havde gemt de 3 udsendelser om Karen Jeppe og Armenien, og så – på grund af svulmende mængder data – havde jeg “forlagt” dem og kunne ikke lige finde dem. Heldigvis har man et program (en applikation, en app) til at finde ting, men det forudsætter at man ved et-eller-andet om navnet!🙂 (og det forudsætter at man søger alle steder! jeg skal love for at det tog tid og at der i den grad trænges til systematisering og oprydning af mine historiske gemmer! Jeg har faktisk købt en ny disk til at rydde op, men har ikke fået den monteret endnu – jeg orker næsten ingenting og lige nu er det beskæring i haven, som må være førsteprioritet).

        Humlebæk må selvfølgelig være der hvor man dyrker Humle – men hvad er så Hornbæk? og Vedbæk? Det måtte lige undersøges og gode Nudansk ordbog (med etymologier) har heldigvis også taget stednavne til sig, ikke som stedbørn, men som en vigtig del af det danske sprog. ODS – den rigtige ordbog på papir, har sikkert også Humlebæk, men i den elektroniske reducerede udgave mangler ordet Humlebæk. Men det er (selvfølgelig) planten humle, der lægger navn til Humlebæk med Louisiana.

        Derimod er Hornbæk ikke et sted hvor man dyrker horn, men snarere en bæk eller sø med hjørner. Horn kan være odder og fremspring på kysten, og noget som stikker opad (bakker).

        Humle både i øl er en af de besynderligste smage, synes jeg, tænk at man har fundet på denne lidt bitre tilsætning for at få øllet til at virke mere forfriskende.🙂

        Donald

        Thursday, April 14, 2016 at 9:47 UTC

        • Og jeg, som troede, at vandet i Hornbæk gjorde pigerne horny, ak ja, der røg den illusion…
          Humle og andre planter blev jo især brugt til at gøre øllet holdbart, alkoholen alene gør det jo ikke; men forskellige fenoler og syrer kan holde bakterier og svampe nede. Man har brugt en guds velsignelse, lige fra porse til fluesvamp, og med forskellig virkning og smag. Tysklandsrejsende konger og adelsfolk kom så hjem med bayersk smag i munden, og tvang bønderne til at dyrke humle, og så blev det danske øl brygget efter deutsches Reinheitsgebot. Væk var mumme og andet godtøl. Det er først kommet igen de senere år, nu er der ikke grænser: fra Rise Bryggeri her på Ærø kan du få Tangøl! Ved overdosis skal du nok tages med tang!😉
          Ved Bibliotheca Alexandrina står en af flere grabbere, der hvert kvarter fisker i hele www for at opdatere nyt, og alt bliver gemt. Jeg kom på sporet via en diskussion på en blog i forbindelse med Jægerbog-skandalen: dér kunne man se, hvem der havde oversat hvad og til hvem, ifølge min hjemmelsmand, ansat i FET.

          AagePK

          Thursday, April 14, 2016 at 10:01 UTC

          • Nåda, var det også konserveringsmiddel, den humle? Det vidste jeg ikke. Porse og fluesvamp! Ha! Det var måske derfor vikingerne gik bersærk?

            Altså de ting du fortæller giver jo én lyst til at komme ud og se Danmark!🙂

            Jeg var godt klar over, at der er nogen, som scanner nettet hele tiden. Den første institution var Archive.org som minsandten har gemt mine første forsøg: https://archive.is/www.d-axel.dk

            Men før dem var CIA og NSA osv. selvfølgelig igang, Echelon scannede og gemte noget, man må forestille sig at de er trofaste kunder hos hardware-leverandører og at det er derfor at hardware er blevet så billig (udviklingsomkostningerne er fordelt på hundredevis af superstore multinationale efterretningskunder.)

            Jeg havde hørt om Bibliotheca Alexandri(n)a og må se at finde det – omtale måske. Med mindre vi får nogle smukke forårsbilleder!

            Donald

            Thursday, April 14, 2016 at 10:46 UTC

            • Jada, rød fluesvamp, tørret, og så et opkog: det har været brugt af både vikinger og andre folkeslag langt ind i den russiske taiga. Men der var det en kostbar drik, som kun de rige handelsmænd o.lign havde råd til. Ifølge mine kilder holdt de nogle gevaldige rus(!)gilder, og når de så gik ud for at tømme blæren, sad fattigrøvene klar med drikkeskålen: de rusdannende stoffer gik lige igennem og kunne genbruges! Hvis man altså var tørstig nok!

              AagePK

              Thursday, April 14, 2016 at 15:24 UTC

            • Ordet Rusland og Norske russer omkring rytterstatuen på Kongens Nytorv – det gjorde de stadig da jeg var ung! – ja det hænger sammen, og det var også “russer” som grundlagde en hel stribe byer, blandt andet Kiev, i knudepunkterne. Jeg synes det er utroligt! Jeg klipper et par linier fra https://da.wikipedia.org/wiki/Rus_%28folk%29

              En historielærer fortalte at folkevandringerne i årne 400-500 var den periode, hvor det “moderne” Europa dannedes. Det skal nok tages med forbehold, men vi ved dog at fok vandrede frem og tilbage og bosatte sig forskellige steder. Men hvordan passer det så med at vikinger, væringer/russer, sejlede frem og tilbage gennem Rusland i 900-tallet? Nå pyt, det må andre filosofere over!

              //citat://
              Rus (slavisk: Русь; græsk: Ῥῶς) er et historisk folk fra et område af samme navn, hvis oprindelse, der ikke er enighed om. Mange historikere anser at Rus oprindeligt kom fra Skandinavien og dermed er identisk med væringerne. Mens andre, primært russiske, videnskabsmænd anser folket er slavere. Rus indgår blandt andet som en del af navnene “Rusland”, “Kievan Rus”, der er et andet navn for Kijevriget, “Rus Khaganate”, der er en statsdannelse, der ifølge nogle historikere fandtes i østeuropa, og utallige andre sammensætninger.

              Donald

              Thursday, April 14, 2016 at 16:39 UTC

    • Ja, jeg skal til Fuglebjerggård, selvfølgelig, men de sommerweekender, hvor hun åbner dørene, er der trængsel.

      Det var da ellers en god ide at lave omelet med humleskud – noget for Noma, måske?

      Tænk at du har de gamle sorter – og tænk at du har noget fra Karen Jeppes slægts bryggeri! Jeg har tit spurgt mig selv hvorfra hun kom. Hun er en af de få, der var tæt på så hun kunne se det ske. Min mor var født i 1912 og husker ikke tiden i Beirut omkring 1918, hvor hendes far skabte en forretning. Nogle år senere tog min morfar + familie til Paris, ligesom mange andre armeniere immigrerede i Frankring, hvis de kunne komme videre. Halvanden million, måske flere, døde pga. et systematisk folkemord, som i nogen grad skyldtes at de vestallierede havde undervurderet Tyrkiet og at Tyrkiet havde aftaler med (u)Tyskerne og at de osmanniske slyngler havde svært ved at acceptere at Osmanner-riget skulle falde fra hinanden.

      Donald

      Thursday, April 14, 2016 at 9:13 UTC

      • Jeg fik humle-skuddet af en kollega, hvis oldefar havde bryggeriet Jeppe, som indgik i De forenede Bryggerier, nu Tuborg. Jeg havde hans datter Karen som elev, og hans søster, også Karen Jeppe, som meget sød bankassistent. Men den armenske Karen kom fra Gyllingnæs. De to ærøske Karen’er har dog begge været inviteret til store armenske folkemøder, og blev på det nærmeste forgudet. Hun har betydet overordentligt meget.

        AagePK

        Thursday, April 14, 2016 at 15:29 UTC

        • Ja hun har så sandelig betydet meget, for hun hjalp med at sætte system i hjælp til de armenske flygtninge, de som klarede det så langt at de næsten var udenfor fare, og hendes arbejde har gjort at vi ved ret nøjagtigt i dag hvor morderiske den tyrkiske ledelse beteede sig!

          Det er morsomt at navnet Karen “gik igen”🙂 Nu vil jeg tro at armenierne har hyldet den ærøske Karen Jeppe fordi hun var i familie og man har jo brug for at markere ting med mærkedage og fejringer.

          Donald

          Thursday, April 14, 2016 at 16:42 UTC


Comments are closed.