Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Lidt mere overblik – ja, der var nattefrost flere steder natten til 10.april

Tak for tilbagemeldinger – det har været koldere i nat og jeg kan mærke det udenfor. Desuden har der været udstrålingsfrost og som Farmer skriver i en kommentar, lavere temperaturer i jordhøjde.

Her er et par skemaer fra DMI Borgervejr – man kan anmode om max/min temperaturer på kortene (det havde jeg ikke opdaget i går). De målte temperaturer bør være fra en beskyttet kasse, som ikke er i solskin (for max) og som har fri gennemstrømning af luft – ikke nogen varme huse i nærheden etc. noget som ikke ret mange temperaturstationer kan leve op til.

Eftermiddagstemperaturen skulle komme op på 10°. I nat varsles der 0° og klart vejr – dvs. igen frost (udstrålingsfrost) i jordhøjde.

Påskelilier mv. klarer sig naturligvis gennem det tidlige forår som alle løgplanter ved at have meget sukker eller “kølevædske” i årerne.

Max/min for en del af Nordsjælland målestationer, natten til d.10. April

Max/min for en del af Nordsjælland målestationer, natten til d.10. April

Midt i Nordsjælland måltes de laveste temperaturer

Midt i Nordsjælland måltes de laveste temperaturer

Ved Arresø (Ramløse) måltes -0.3

Ved Arresø (Ramløse) måltes -0.3

Skevinge ved Hillerød

Skevinge ved Hillerød

Langesø mellem Fredensborg og Helsingør

Langesø mellem Fredensborg og Helsingør

På Fyen måltes ingen frostgrader - men der er ikke så mange borgervejr målestationer, ingen på Nordfyen

På Fyen måltes ingen frostgrader – men der er ikke så mange borgervejr målestationer, ingen på Nordfyen

Written by Donald

Sunday, April 10, 2016 at 11:11 UTC

Posted in Vejr

Tagged with ,

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Er det ikke et usædvanligt koldt forår?

    Stegemüller

    Sunday, April 10, 2016 at 13:03 UTC

    • Jeg tror vi skal vente til vi får DMI’s statistiske opgørelser, lad mig se om jeg kan finde den for marts – marts var mere varm end gennemsnittet.

      Det, som jeg synes er specielt nu er, at vi får kolde nætter! Meget kolde! Jeg havde slukket for varmen og frøs for første gang i mange år🙂

      Donald

      Sunday, April 10, 2016 at 17:17 UTC

  2. Det var da også liiige tidligt nok at slukke for varmen: vi kan da nå at få nattefrost meget længe endnu!
    DMIs engelske hytter, som målestationerne hedder, lever da alle op til de internationale standarder mht til højde over terræn, vindåbenhed og afstand mellem lamellerne. De har en del år på bagen, de standarder, det er jo videnskab.

    AagePK

    Sunday, April 10, 2016 at 18:00 UTC

    • @AagePK: ??? Selvopfyldende profetier, var jeg lige ved at skrive – men jo selvfølgelig er det tidligt. Jeg synes bare ikke at termostaterne fungerer så godt mere, og måske er isolationen faldet sammen, og måske er der andre problemer, som jeg burde løse, – for når solen skinner, bliver huset så vaaarmt. Når jeg så slukker for hovedafbryderen, så holder temperaturen om eftermiddagen sig under 23ºC. Jeg ville hellere have 21ºC🙂

      Desværre virker min haveslange vandhane ikke, ellers ville jeg sprøjte vand på murstenene🙂

      Iøvrigt blev det ikke særlig koldt. Da jeg var ny her og ville spare på strømmen, holdt vi en stuetemperatur på 18°C og gik med sweater og sokker🙂

      Donald

      Sunday, April 10, 2016 at 18:17 UTC


Comments are closed.