Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Grænseoverskridende aktivitet

Klaveret i Trongården var blevet stemt

Klaveret i Trongården var blevet stemt

For mange år siden fortalte jeg min søn at jeg ville gå til et eller anden arrangement lokalt, men fik at vide at det var kun for gamle. (Det ville åbenbart være pinligt, hvis hans far blandede sig med gamle mennesker.) En dag for nylig sagde en genbo at jeg jo ikke var rynket, det var åbenbart utroligt at man ikke bliver rynket, når man er tæt på 70 år gammel. Jeg har ellers set flere, som ikke bliver hårdt furede, jeg tror forklaringerne er flere; man ryger ikke, og man bruger creme eller huden fornyer sig af en eller anden anden grund.

Anyways … (oversæt til nå men … ) jeg tog mig sammen og gik en tur til det lokale alderdomshjem, socialcenter Trongården, som har et rigtigt klaver. Jeg satte mig ned og spillede noget ikke larmende musik; klokken var omkring 18 og to damer kom forbi formentlig for at gå til “spisestedet”, og den ene gik hen til mig, prikkede mig på skulderen og sagde at det lød godt.

Hele idéen er at spille for nogen for at blive nervøs, det lykkedes at spille for nogen, men jeg blev nu ikke så nervøs.

=============================================================================

Min visne klaverhånd, tænkte jeg, da jeg gik forbi denne stynede

Min visne klaverhånd, tænkte jeg, da jeg gik forbi denne stynede

Skolen hvor Malte gik for ... 30 år siden

Skolen hvor Malte gik for … 30 år siden

Written by Donald

Saturday, April 2, 2016 at 14:14 UTC

Posted in Blogosofi, Carpe Diem

Tagged with ,

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hvis du ikke blev nervøs, er det fordi, du spiller godt, og du ved det🙂 Nervøsitet på en scene kommer enten som lampefeber, eller fordi man er angst for ikke at kunne præstere.

    Eric

    Saturday, April 2, 2016 at 15:37 UTC

    • Ja det er selvfølgelig basis-mekanikken i nervøsitet og sceneskræk, men første gang man står på en scene kan man nu godt lide lidt af sceneskræk uanset hvor sikker man er på musikken eller replikkerne. Jeg har prøvet optræden så mange gange, så man skulle tro jeg kender mekanismerne, men sagen er, at når jeg skal spille musik, som jeg holder af, så bliver jeg anspændt og ser somme tider ud som om jeg ikke kan lide at spille! Det har jeg hørt fra flere sider🙂

      Donald

      Sunday, April 3, 2016 at 11:24 UTC

  2. Det er da dejligt ikke at blive rynket. Vær du bare glad for det.

    Hvor må det være dejligt at kunne spille et instrument og være så god til det, at man kan gå ud og spille for andre. Jeg forsøgte engang at lære at spille guitar, men da vi nåede til barregreb gav jeg op. Men jeg har også indtrykket af, at musikken fylder meget i dit liv. Er det rigtigt?

    Stegemüller

    Saturday, April 2, 2016 at 17:42 UTC

    • Ja, tak skal du have, Stegemüller. Men man skal ikke tro at man ser ud som om man var 40 eller endda 50, når af den ene eller anden grund ikke får dybe rynker; man kan tænke på de ondskabsfulde billeder man ser af ældre skuespillere, som har fået ansigtsløftninger eller hvad de nu har gjort, det er som som skønheden smuldrer.

      Jeg har lært at det handler om at bruge det man har så godt som muligt, klæde sig pænt og sørge for at være opmærksom på andre mennesker og lytte – hvilket er svært hvis man selv er brændt inde med tyve års erfaringer🙂

      Donald

      Sunday, April 3, 2016 at 11:27 UTC

  3. Hvad kan vi dog gøre for dig, at du kan blive nervøs, nu du gerne vil? Jo, hvad med at sende dig over på youtube, og se “Yuja Wang plays Turkish March”. Så kan du bagefter tage dig en slapper med hendes udgave af Tjaikovskijs klaverkoncert i b-mol. Hun er en anelse mere seriøs end Victor Borge, der spiller den i en udgave for to pianoer.🙂

    AagePK

    Saturday, April 2, 2016 at 21:35 UTC

    • Hmmm … ja det er godt. Hun er sjov og et menneske, som kan fortælle lidt om sig selv. Hun kan godt lide pænt tøj, men på disse optagelser er hun heldigvis ikke stropløs – Yuja Wang i stropløs gør mig virkelig nervøs!

      Det lykkedes med andre ord ikke rigtig at gøre mig nervøs i dag AagePK🙂

      Men iøvrigt kan jeg godt lide at høre Victor Borge spille, og sjovt nok – han gør mig nervøs!!! holder han pludselig op for at fyre en joke af?

      Donald

      Sunday, April 3, 2016 at 20:13 UTC

      • Vi må finde en optagelse med Victor Borge i stropløs!🙂

        AagePK

        Monday, April 4, 2016 at 8:22 UTC

        • !!! Det må Guderne da forbyde! Ellers får jeg da sved på panden og rystende hænder!🙂

          Donald

          Monday, April 4, 2016 at 9:28 UTC

  4. Det var forhåbentlig ikke en engangsforeteelse?

    Rasmine

    Sunday, April 3, 2016 at 8:14 UTC

    • @Rasmine :: Nej nej helst ikke kun engangsforeteelse;; det er sjovt at spille og det er klart en social aktivitet som kræver at man går ud. Men levende musik har ikke de bedste vilkår. Jeg håber ikke de har noget imod at jeg går derover en gang imellem for at øve mig i at spille for publikum. Der er også nogle “musikstunder” derovre. Men fortæl det ikke til min søn, han vil nok synes at jeg er pinlig!

      Donald

      Sunday, April 3, 2016 at 20:16 UTC

  5. Jeg er sikker på, at det har været meget hyggeligt for de ældre på plejehjemmet at du kom og spillede for dem! forårsknus fra Marianne

    marianne bentzen

    Sunday, April 3, 2016 at 15:35 UTC

    • Tusind tak for den opmuntring, Marianne, og knus til dig.

      Donald

      Sunday, April 3, 2016 at 20:16 UTC


Comments are closed.