Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Pausebillede – nr XII tror jeg

Sådan ser Vejby Station ud i dag et par år efter modernisering af tilkørselsområdet -

Sådan ser Vejby Station ud i dag et par år efter modernisering af tilkørselsområdet –

En af de ting, som er blevet værre, er antallet af parkeringspladser, som er skrumpet væsentligt ind – OK, man skulle sno sig hvis der var mere end 20 biler, men der kunne være flere biler – og hvis man nu vil have flere kunder til toget, så er det en rigtig god idé at sørge for parkering! (Ikke sandt?)

Efterårsstemning

Allerede for 8 år siden var godsbanens lager og postens garage revet ned —
til højre udenfor billedet kunne der holde en stribe biler uden problemer og med lidt god vilie to striber!

Written by Donald

Monday, March 28, 2016 at 11:23 UTC

Posted in Byggeri

Tagged with ,

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jamen Donald dog. Det handler slet ikke om noget så lavt som anvendelsesmuligheder.
    Disse fotos er blot endnu et eksempel på, at i vore dage vinder design over anvendelighed -hver gang!
    -Og så var vejret meget bedre dengang🙂

    Farmer

    Tuesday, March 29, 2016 at 3:58 UTC

    • Ha ha ja det ses tydeligt på billedet fra dengang, at solen skinnede meget mere!!!

      Med hensyn til anvendelighed og trafiksikkerhed:

      Jeg kan godt gennemskue hvorfor planlæggeren har tænkt at man skulle lade bussen vende og at der var plads nok, men sund kritik ville have fortalt myndighed og planlæggere, at det altid er bedre med en halv meter ekstra i hver side. Man kunne allerede de første uger se at bussernes dæk skrabede imod de høje kantsten.

      Man kan ikke se det på de to billeder ovenfor, men her er et andet:

      Donald

      Tuesday, March 29, 2016 at 13:49 UTC

  2. Design og arkitektur: det gælder om at markere sit ego, så til H.. med anvendeligheden. Og for at vise, at man har styr på tingene, og råd til det, fylder man landskabet op med, tjah, fyld. Se f.eks Arken: halvdelen af bygningen kan ikke bruges til noget, det er bare land-and-space-grabbing; således også med tilbygningen til Satans Mausolæum for Kluns. Det gælder også nye bygninger i London, Aalborg, Shanghai: det skal fylde noget, det er volumensyge: “Fint skal det være!”, sagde kællingen; hun fik en mahogny-splint i røven.

    AagePK

    Tuesday, March 29, 2016 at 5:15 UTC

    • Når du nu nævner Arken!

      Citat fra 2009:

      Det var en udfordring at tegne en udbygning til et så ekspressivt byggeri som Arken Museum for Moderne Kunst, der er tegnet af arkitekten Søren Robert Lund og indviet i marts 1996.

      Så man har udbygget og den oprindelige idé er knap nok synlig, selv om de dog har gjort sig anstrengelser for at den del af bygningen, som skal ligne en strandet stævn, ikke bliver helt skjult. Gad vide hvorfor man ikke har brugt den oprindelige arkitekt Søren Robert Lund?

      http://politiken.dk/kultur/kunst/ECE772007/arken-aabner-for-52-millioner-kroner-nye-kvadratmeter/
      Kunst 20. aug. 2009 KL. 17.07
      nyt skib Arken åbner for 52 millioner kroner nye kvadratmeter
      Kunstmuseet i Ishøj har fået tre nye tilbygninger, som åbner til september. I alt 1.100 kvadratmeter

      52 mio?

      Donald

      Tuesday, March 29, 2016 at 13:57 UTC

      • Det giver så lige en kvadratmeter-pris på 47.273 kr. Så kommer placeringen i vandkanten vel oven i: placering-placering-placering!🙂
        wiki skriver, at han er inspireret af de-konstruktivismen, det tror jeg på, og at Arken er præget af “stærke perspektiviske flugtlinier”; det tror jeg også på: en person med kendskab til internationale kunsttyves metoder fortalte på tv, hvordan man nemt og elegant kunne afspærre tilkørselsvejen til Arken, bryde ind og derefter forsvinde over bølgen den blå med eventuelle udstillede genstande; heriblandt har Edward Munchs Skriget også været udstillet. I dagens tv-k kommer der en udstilling [udsendelse*] om netop dette værk.

        [Jeg kan ikke finde dette program, udsendelse eller formentlig genudsendelse, i dagens program, men derimod kunne jeg nemt finde den “on demand” fordi den var søgbar med blot ordet “skriget”, hvilket retteligen burde være “Skriket”, men lad det ligge.]

        https://www.dr.dk/tv/se/edvard-munch/edvard-munch-hoer-skriget

        AagePK

        Tuesday, March 29, 2016 at 14:31 UTC

        • Ja den kvadratmeterpris slår også mig med gru.

          Selv med kun almindelig adgang til data kan man sommetider beregne sig til samfundsudgifter, som er så uhyreligt ude af proportioner, at man må undre sig over at hverken Arbejderbevægelsens Erhvervsråd eller andre erhvervsråd, blå såvel som røde (og gule, grønne, orange, regnbuefarvede, … ) har sat en diskussion igang om monopoldannelser (markedsdominans af én virksomhed (monopol) eller flere, karteller med prisaftaler) …

          Nej altså nu trigger det en erindring om H.C. Bagh og hans omtale af monopolsager og om hvordan man kunne regne baglæns fra forskellige tal for at kende konkurrentens styrke, historierne om de små klaverfabrikker med potentiale, Hornung & Møllers endeligt da Yamaha dumpede priserne – skriiig! – Det skulle handle om Skriket.

          Endnu mere skriiik – tænk at kunst kan prissættes (ikke kun i dollars, men i penge)? 107,000 $$$ + omkostninger 120,000 $$$ ialt for “Skriket”?!!?!

          Vi skal alle have vand og mad, tag over hovedet, klæder og møbler, men når nu kunstneren er død, hvem er det så lige der skal tjene?😈

          Da jeg gik i skole, først i folkeskole på Rahbeks Allé, et utroligt heldigt valg, og senere på Frederiksberg Gymnasium som netop havde fået ny bygning, havde jeg også en pris-oplevelse og en Kafka-oplevelse af at denne anstalt, som jeg oplevede som en blanding af tortur og undertrykkelse, med undtagelse af skoleorkesteret, skulle være bygget til ære for os børn!!! Skolebetjenten fjernede klasseborde og stole efter vores første år – nu skulle der stå nogle større borde, det var *kun* os der havde brugt de små møbler og nu skulle der aldrig mere være en 1. mellem (6.klasse) i dette gymnasium, loven var ændret, så man kom i første real efter 7. klasse.

          Skolebygningen, den nye, havde kostet ca. 4 mio. (dengang, i dag svarer det til 40 mio, og det er kun rygter, vi fik vel ikke ligefrem regnskaberne fra kommunen at se). Arkitekten havde været virkelig økonomisk (vi syntes det var dyrt, men det var det ikke) og han havde brugt tagpap – en kammerat forklarede, at det var den bedste og billigste tagtype! – hvis det laves ordentligt. Dette er siden bekræftet.

          Donald

          Wednesday, March 30, 2016 at 9:44 UTC

          • A propos priser: norsk wiki vurderer Oslos arvede samling til “fler-titals milliarder”, det er nok af hensyn til forsikringer, for ikke at tale om honorarer for kuratorer oma. Mon ikk’?

            AagePK

            Wednesday, March 30, 2016 at 18:04 UTC

            • Jeg burde nok tilføje at både Geografi, Tysk og Matematik hurtigt viste sig at være alt andet end tortur, jeg elskede de fag og en del andre, biologi, Engelsk, religionshistorie (med Rektor som dekonstruerede bibelen!!!) Gymnastik var det eneste, som stædigt forblev tortur.

              Men min oplevelse af skolegang indtil jeg havde været et stykke tid på Frederiksberg Gymnasium var at det var noget værre noget – når vi var 36 børn samlet i en klasse, med både nogle lidt hæmmede og nogle meget kvikke, så var det ikke så underligt at man kunne sidde og kede sig lidt rigeligt. Man burde konsekvent have givet os andre bøger at læse (eller jeg skulle selv have taget nogle stykker med).

              Donald

              Wednesday, March 30, 2016 at 18:56 UTC

            • Jo, jeg tror prisfastsættelsen har noget med både forsikringer og prestige at gøre. Sotheby’s lægger ikke skjul på det, heller ikke Christie’s i London eller Bruun Rasmussen i Kbh. Det er godt at du har prøvet at byde! Jeg ville gerne være den første, der bød på “Skriket”!🙂 uden at betale:mrgreen:

              Donald

              Wednesday, March 30, 2016 at 18:58 UTC


Comments are closed.