Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Påskereflektioner – videre virkelighed og fornuftsprovokationer

Godmorgen Sommertid!

Tegningen understreger de passager i korsfæstelseshistorien, der lader en kattelem strå åben. Kevinfrank.net viser ikke denne tegning i dag, heller ikke hvis man går ind på bible-cartoons

Tegningen understreger de passager i korsfæstelseshistorien, der lader en kattelem strå åben. Kevinfrank.net viser ikke denne tegning i dag, heller ikke hvis man går ind på bible-cartoons

Tak til Kevin Frank – dette er ikke kommerciel udnyttelse og jeg vil anbefale at man kigger ind til Kevinfrank.net og overvejer abonnement –

Tegningen har ikke meget med “Saint Schrodinger” at gøre, tværtimod. Schrodinger’s Cat er et tanke-experiment, som er beregnet på at vise at en elektromagnetiske bølger ikke både kan være partikler og en bølgestrøm (energi frigivet ved at elektroner skifter energi-niveau).

Tegningen leger med at opsætningen af Schrodinger-experimentet med en kat i en box kan ligne den situation, at Jesu blev anbragt i en klippehule. Mange teorier har været fremsat om at Jesu ikke døde på korset, men faldt i koma og senere blev reddet af (anonyme) hjælpere. Et af de officielle evangelier stopper ved arrestationen.

Hvis manden var i koma, kunne han overleve og klare sig igennem anbringelse i en klippehule, indtil nogen kom og rullede stenen væk igen. En fremmed kan have sørget for at han fik fred til at komme sig i 3-4 uger. Men Schrodinger’s Kat handler om at man ikke kan have noget, som både er bølger og partikler (eller at vore begreber om både bølger og partikler er fejlagtige).

Schödinger’s Cat explained:

In the hypothetical experiment, which the physicist devised in 1935, a cat is placed in a sealed box along with a radioactive sample, a Geiger counter and a bottle of poison.

If the Geiger counter detects that the radioactive material has decayed, it will trigger the smashing of the bottle of poison and the cat will be killed.

The experiment was designed to illustrate the flaws of the ‘Copenhagen interpretation’ of quantum mechanics, which states that a particle exists in all states at once until observed.

If the Copenhagen interpretation suggests the radioactive material can have simultaneously decayed and not decayed in the sealed environment, then it follows the cat too is both alive and dead until the box is opened.

Se mere på telegraph.uk.

Eller få afløb for påskens skrivekløe her …

Written by Donald

Sunday, March 27, 2016 at 3:03 UTC

Posted in Carpe Diem

Tagged with ,

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er lidt interessant at læse – og noget tankevækkende med forklaringen på Jesu genopstandelse. Underligt ikke at have tænkt sådan.
    God sommer med tid til det ene og det andet.

    Jørgen

    Sunday, March 27, 2016 at 6:38 UTC

  2. Har Schrödinger tænkt på, at katte har 9 liv? Så beviser experimentet jo intet, vel?😉
    Desuden: for at redde sit eget skind, må han hellere få byttet katten ud med en mus, katteelskere kan være noget nærtagende.
    Holder vi fast ved Bibelen, så døde Jesus på korset: sådan var aftalen mellem Gud og Jesus, kort og godt. Hele fødselshistorien, og princippet om den tre-enige gud ville ellers ikke give mening. Og slet ikke seancen på Oliebjerget, i Getsemanes have: Jesus har oplevet, hvad et jordisk liv indebærer, og at hans valgte død vil indebære smerte ved at skulle skilles fra dem, han har fået et personligt kærligt forhold til, og ser samtidigt, at han nok ikke er færdig her på jorden; sådan går det jo os alle, når vi lige pludseligt, eller efter lang tids sygdom, må indse, at vi står direkte foran døden. Men de bliver enige om, at der ingen vej er tilbage:”Skal jeg tømme denne kalk? OK, så kører vi på!”
    Schrödinger glemmer vist, at intet bliver tilført dette univers, og intet forsvinder: partikler forsvinder ikke, de skifter tilstand, og det kan gå rasende stærkt, han skulle nok tænke på et hurtigere måleapparat, så ville han kunne se, at de enkelte partiklers skift kan skabe en bølgebevægelse, og sandsynligvis trigge en tilbageførsel af nabo-partiklens til tidligere tilstand. Det ville være en parallel til f.eks visse observationer i nervernes signal-overførsel, når synapser skal “renses” før næste signal.

    AagePK

    Sunday, March 27, 2016 at 9:12 UTC

    • Ja, Schrödinger’s tankeexperiment er i den grad misvisende, hvordan kunne han nænne overhovedet at forestille sig at spærre en kat inde i en kasse!?! – og jeg kunne ikke finde eksempler på nogen, der har taget Schrödinger alvorligt. (Jeg har nu heller ikke ledt så grundigt) Forbindelsen til atomteorien er gennem geigertælleren, som hvis den opdager stråling udspreder gift (så dyret dør) og den eneste analogi er at enten er dyret dødt eller også er det levende. Selv det er en grov forsimpling!!!

      Ideen med at Jesu ikke var død på korset fik jeg ironisk nok af musikhistorie-professor Bjørn Hjelmborg, som mente at man dør af at hænge en hel dag i solen. Men det kunne jo være blevet overskyet. Der er så mange men’er.

      Markus har hverken fødsel eller lidelse, men priser den menneskevisdom, som ligger i kærlighedsbudskaberne – og det er det ældste, nogenlunde samtidig med Matthäus, som har nogle andre originalt-gamle ting med.

      Men alle evangelierne er efterretoucherede, så de kommer til at passe til ideen om at det var mirakler og en gudsperson, som døde fordi han tog skylden for alle de forfærdelige synder.

      Donald

      Sunday, March 27, 2016 at 20:33 UTC

      • Jeg har jo også lært at læse evangelierne synoptisk sammenstillede, så man kan sammenligne de enkelte evangelisters vers, sammenstillede for indhold. Og lært, at der må findes en Ur-Markus, da både Markus, Matthæus og Lukas antyder en ældre kilde.
        Alligevel tillader jeg mig at se bort fra alle detaljer og forskelligheder, og i stedet uddrage et koncentrat, så man tydeligere kan se, og forstå, hensigten med Jesu fødsel, liv, død og opstandelse. Alt andet forekommer mig at være The Icing of the Cupcake, så at sige, muslimer ville måske sige haddith. Eller sunna. Der går det jo kun ud på at påvise, at man, selv om man er langt fra begivenheden, ved bedre end alle andre, hvad Jesus kom på brødet en bestemt dag.Så er man jo nærmere Jesus, og derfor et bedre menneske, ikk’? At det så fra min side er rent tankeeksperiment skyldes, at jeg bare gerne vil til bunds: hvad er meningen! Er der overhovedet nogen mening i det her?
        Og det giver rimelig god mening i historien al den stund, at mennesker, som de er flest, har svært ved at tilgive en almægtig gud, at han tillader synd, lidelse og død, når nu han, netop som almægtig, burde kunne afværge alt ondt. Så hvad gør han/hun/hen? Man lader sig føde som menneske, i den laveste, men dog stadig accepterede del af samfundet, omend uden for ægteskabet. Og man lever lige så fattigt, og undertrykt af fjender, og præsteskabet, som de andre. Man påviser præsteskabets grådighed og ragen-til-sig på bekostning af gudens/sit eget ry og rygte, hvorefter man lader sig henrette som forbryder by proxy, så man kan genopstå/komme hjem: sig så ikke, at man ikke ved, hvad det vil indebære at være et almindeligt, dødeligt menneske, der kan føle såvel fysisk som psykisk smerte, ved at skulle skilles fra en elsket moder, f.eks. Og de mennesker, man selv har skabt i sit billede, med alle deres fejl og mangler.
        Og så kan I værs’go tage ved lære, kan I!
        Er det ikke sådan?😉
        Ellers må I læse op på Den store Lyveskole, en bog, der på fortrinlig vis lærer, hvordan man kommer til magt, ære og rigdom. Her spiller religion en stor rolle. Og det ved præsteskabet. Bare se amerikansk evangelisters fjernsyns-udsendelser.

        AagePK

        Monday, March 28, 2016 at 8:58 UTC

        • Tak for den brillante forklaring eller udlægning, – det er også sådan jeg opfatter overflade-evangeliernes indre logik. Især måske Lukas’.

          Ja, set på den måde giver historien (Jesu-historie) mening – men det, som gør mig ked af det er, at de smukke, jordbundne “lignelser” – lærestykker, historier fortalt af Jesus, mister deres glans ved at blive stillet under mirakler og andet fra “Den Store Lyveskole” –

          Men man må gerne minde om at Markus ikke har fødsel, slægtstavle og død. Dér er det historierne og lærdommen, som bærer igennem. En art musical ved navn Godspell havde sine helt egne udlægninger af miraklerne, som gør dem til nogle meget store – men virkelige – øjeblikke, fx. dette med at “vinen var sluppet op og Jesus bad tjenerne om at servere vand” – og alle friskede op og blev glade! Sådan en samling alkoholikere, der pludselig ser meningen med livet som en skøn forårsdag! Ikke sandt?

          Donald

          Monday, March 28, 2016 at 11:15 UTC

  3. Jeg synes godt nok, det er en sjov tanke at sammenligne denne del af vores tros historie med Schrödingers kat. Begge dele er jo i bund og grund et tankeeksperiment😉

    Ellen

    Sunday, March 27, 2016 at 9:19 UTC

    • Ja, Ellen, det er en absurd tanke! Meget provokerende og lidt morsom🙂

      Donald

      Sunday, March 27, 2016 at 20:34 UTC

  4. Jeg læste i går en interessant artikel af en teologiprofessor i Kristeligt Dagblad på nettet, men jeg kan desværre ikke finde den igen. Han mente, at man for at begribe opstandelsen, skal tage det meget konkret, altså at “Maria Magdalene og den anden Maria” (antageligt Jesu mor) kommer ud til graven, at stenen faktisk er væltet bort, og at graven er tom. Det synes jeg egentlig, er et spændende synspunkt.

    Stegemüller

    Sunday, March 27, 2016 at 10:22 UTC

    • @Stegemüller – interessant! Ja, jeg vil også tage det helt bogstaveligt, de to kvinder kommer tilbage i den tro at Jesus er død og de opdager at stenen er væltet fra gravåbningen.

      Hvis nogen skulle overleve en korsfæstelse, ville de have meget svært ved at gå selv. – Men vi ved ikke om der var andre, som ville hjælpe, måske var den barmhjertige samaritaner i nærheden og hørte nogen kalde fra graven?

      Donald

      Sunday, March 27, 2016 at 20:37 UTC


Comments are closed.