Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Tågen er skyer, som er faldet ned fra himlen

Normalt kan man se til Vejby Kirke og Kystradaren - nu kan man bare se til næste sving

Normalt kan man se til Vejby Kirke og Kystradaren – nu kan man bare se til næste sving

Tågen fik mig til at mindes en morgen, min lille familie – med mig ved rattet, – kørte fra Gedser til København – før der var Farø-bro – og på Sjælland var det tåget, og bilisten foran kørte hurtigt. Jeg fulgte efter ud fra tankegangen at hvis han kørte ind i noget, kunne jeg nå at standse.

På et tidspunkt blev tågen for tæt og jeg satte farten ned til under det halve, man kunne knap se to billængder frem.

Written by Donald

Tuesday, March 15, 2016 at 22:08 UTC

Posted in Carpe Diem

Tagged with

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ja man skal passe på i tågen. Faktisk synes jeg, det har været meget tåget på det seneste.

    Stegemüller

    Wednesday, March 16, 2016 at 6:20 UTC

    • Ja, Stegemüller, det har været tåget den sidste uge, og DR.dk vejrmand Søren Jakobsen og de andre har forklaret lidt om hvad det er der sker – vi har været heldige at at højtryk ligger over Danmark (eller Skandinavien) og solen kan så fortrænge de tynde skyer i løbet af dagen.

      Donald

      Wednesday, March 16, 2016 at 9:53 UTC

  2. Jeg kender godt fortsættelsen: efter at have fulgt den forankørende et stykke tid, sagtnede denne farten, og pludseligt stod den helt stille. Efter en stund rullede jeg vinduet ned( det var før den elektriske anordning til at åbne og lukke vinduet var opfundet) og råbte til chaufføren:” Hvorfor fortsætter De ikke?” Det var dengang vi endnu var høflige. Og han svarede, lige så høfligt:”Ja, nu er jeg jo kommet hjem, og står i min garage. Men hvor skulle De egentligt hen?”🙂
    Tågen var nu også tæt den dag.
    Som jeg opfatter tågen, er det fugt fra Jorden, der som Mosekonens bryg har hævet sig; siden har den fortættet sig til tåge; ved yderlige energitilførsel vil den så opløses, og som (usynlig) damp, gas, om man vil, hæve sig op i koldere luftlag, hvor den evt vil fortættes igen, dvs blive til skyer. Sendes disse af opadgående luftstrømme højere op, vil vandmolekylerne kunne fortættes yderligere til vanddråber, som tyngdekraften vil lade falde fra himmelen. Som regn.🙂
    Det er tivertifald hvad jeg prøver at forklare de mig anfortroede elever. Det lykkes som regel. Børn er så taknemmelige.🙂

    AagePK

    Wednesday, March 16, 2016 at 6:52 UTC

  3. Det har været tåget en del dage i marts, men dog ikke værre end man har kunnet køre. Jeg husker imidlertid også enkelte ture i ualmindelig tæt tåge. Det er ikke sjovt at køre under sådanne omstændigheder, især ikke hvis det er mørkt.

    Jørgen

    Thursday, March 17, 2016 at 8:40 UTC

    • @Jørgen – ja, der har været lave skyer og det har været interessant at følge Søren Jacobsens forklaringer i DR’s vejr-udsendelser.

      Donald

      Thursday, March 17, 2016 at 10:59 UTC


Comments are closed.