Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Det er en kold tid, som vi lever i lige nu

Fortryllede træer i lavningen i Heatherhill

Fortryllede træer i lavningen i Heatherhill

Selvfølgelig havde den times sol smeltet lidt vand ud af sneen, men her kl.16 ca. var det lige omkring 0° C

Selvfølgelig havde den times sol smeltet lidt vand ud af sneen, men her kl.16 ca. var det lige omkring 0° C

Skal man absolut leve i nu’et? Med bøger, phonogrammer, video osv prøver vi vel sådan set at leve lidt forskudt, eller hvad?

Ak! Suk, billedet mister lidt ved at krybe ned i blogg-format😦

Written by Donald

Saturday, March 12, 2016 at 10:48 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nej: du skal leve forlæns, men forstå livet baglæns, og her kommer bøger osv ind som en slags manualer.🙂
    Hvis altså du læser dem i den rigtige rækkefølge og sammenhæng.

    AagePK

    Saturday, March 12, 2016 at 11:14 UTC

    • PS: da min datter blev født, den 18.Marts 1986, brød isen, som havde gjort os landfaste med Birkholm og Tåsinge det meste af vinteren, op samme dag. Jeg har billeder af isskosser, der tårner sig op i et par meters højde langs Drejet.

      AagePK

      Saturday, March 12, 2016 at 13:53 UTC

      • Jeg kan godt huske 1986! Det var koldt, vådt og mudret i Marts måned. Men ikke isen, det så jeg ikke det år.

        I Marts 1986 var jeg nødt til at finde hus, og min søn græd og det endte med at jeg tænkte at man nok kunne bo her i huset i 5-10 år indtil man så tjente mere og kunne købe et murermesterhus med stuklofter.🙂

        Men endnu mere kan jeg huske at 1.Maj 1987 faldt der 10-20 cm sne om morgenen d.1 maj, da jeg kørte ind til NCR for at se deres nyeste computersystemer, såkaldte “PC-AT”-computere, som dengang kostede 50-80,000 kr. afhængigt af hvor meget RAM og disk der skulle med i den.

        Donald

        Saturday, March 12, 2016 at 23:04 UTC

        • -25,6 i begyndelsen af Marts ’86, og Thorbjørn og Isbjørn var igang til hhv 29. og 26 Marts: jo, DET var en isvinter. Den 3 i rap.
          Men kulderekorden er fra ’81-82: -31,6, ved Hørsted i Thy.

          AagePK

          Sunday, March 13, 2016 at 6:51 UTC

          • Jeg kan i den grad huske vinteren 81-82. Juledagene prøvede jeg at gå tur ad Ericavej hvor vi boede, men mit blod frøs til is. Der var en tunnel under startbanen i Kastrup, som blev fyldt med sne. Folk brokkede sig over vejret, hvilket jeg har svært ved at forstå – det var storslået.

            Jeg arbejdede dengang som udsendelsesleder(vikar) i DR, P1, 2 og 3; der var meldinger om vinterkrig på Lolland.

            Donald

            Sunday, March 13, 2016 at 11:38 UTC

    • Jeg er tilbøjelig til at mene at tid er noget hokus pokus det der med tiden – den fjerde dimension ud af 10, er der nogen forskere og astrofysikere, som er nået frem til. Men sådan i daglig brug så er det meget rart at vide, at der kommer et forår nu snart, med det forbehold, at hvis jordens akse pludselig flytter sig lidt (den er “kun” stabiliseret af vores måne) så vil årstiderne blive forvirrede.

      Og i dagligdagen er det fint at kunne forstå livet baglæns ved læse manualer – her må det især være det store overblik over fx. følgerne af at brødre, fætre, fædre, onkler og andre mennesker blev dræbt alt for unge i krigen(e) – byer og havne blev smadret, sjæle blev arrede – og leve forlæns ved at forberede sig til foråret.

      Det minder mig om at jeg ikke har fået bestilt Sargent’s til udplantning – uha, jeg er ikke glad for at skulle bestille hos en planteskole, når Hedeselskabet leverer dem meget billigere hvis man ellers har et CVR nummer.

      Donald

      Saturday, March 12, 2016 at 22:59 UTC

      • Sjovt nok er Danmark koldest, hvor Hedeselskabet holder til!🙂 Har du tænkt på det?

        AagePK

        Sunday, March 13, 2016 at 6:52 UTC

        • Hæ hæ – nej jeg har egentlig aldrig set nogen ordforklaring for hede eller selskab🙂

          Donald

          Sunday, March 13, 2016 at 11:36 UTC

  2. Jeg gik lige forbi et termometer. Det viste tre grader; det synes jeg ikke er ret meget. Tænk at I stadig har sne.

    Stegemüller

    Saturday, March 12, 2016 at 12:29 UTC

    • Jeg fik målt efterfølgende – har et gammelt termometer på nordsiden her, og det viste 2°, men det kan jo være påvirket af at der er læ her og huset er “varmt”. Det var meget koldt ude ved kysten og ved Netto-parkeringspladsen (på billedet).

      Donald

      Saturday, March 12, 2016 at 23:00 UTC

      • Følelsen af kulde er jo noget sjovt noget: det er hastigheden, ved hvilken varmen/energien forlader en krop, ikke så meget den målte temperatur, der betyder noget for om hvor meget man fryser. En frostklar nat med vindstille i Taigaen var iflg min fysiklærer, Albert Müller, ikke så kold som en rask vind med høj fugtighed og lige omkring frysepunktet. Han oplevede nogle vintre som krigsfange i Irkutsk-området i ’40-erne. Og kom hjem uden negle på tæerne.

        AagePK

        Sunday, March 13, 2016 at 6:58 UTC

        • Uden negle – det var koldt eller var det tortur? Albert Müller kunne fortælle ud fra egen erfaring, det er stort – selv om han jo var en del af den tyske krigsmaskine, så må man gerne rose ham lidt for at holde ud, eller hvad? Jeg har huller i min forståelse vedrørende hvordan det tyske tolv-år 33-45, trods en del viden: Man kunne ikke undslå sig for Hitler-værnepligt, og man kunne ikke flygte til fx. Danmark, så blev man sendt tilbage, fik simpelthen ikke adgang, ikke engang til at rejse videre, slet ikke til at finde en fjern tropeø eller Canadas vildmark at slå sig ned i.

          Taigaen – OK, – jeg måtte slå op og det er blevet til en hel billedserie. Google Street View og luft-billeder (satellit). De sidste 30 min. gik med at kigge på huse i byen Irkutsk, der er gamle træhuse og nye murstenshuse ved siden af hinanden, men just som man finder et motiv, og vil vende det, så reagerer musen på en rystelse i hånden og bladrer et andet sted – så desværre fik jeg ikke de sjoveste, smukkeste gadebilleder fra selve Irkutsk – det må blive en anden gang.

          Donald

          Sunday, March 13, 2016 at 11:35 UTC


Comments are closed.