Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Marts 2016 – hvad vil du nu?

Klokken 18:20 er det stadig lyst

Klokken 18:20 er det stadig lyst

Nej jeg er ikke forud for min tid ved at bringe et billede taget kl.18:20!!! Ha, nej, det er et billede fra 2010-03-01 kl.18:20.

Denne dag piller man de sidste jule-lysguirlander ned, hvis man ellers er et ordentlig menneske som min ven Frank og har husket at hænge nogen op i November!🙂

Det er også dagen, hvor menneskene for første gang landede et rumfartøj på en fremmed klode – russerne landede en sonde på Venus, og det er som bekendt ikke nemt, temperaturen er 3-400°C og trykket er 100 gange større, regnen er svovlsyre …

Hvad vil du nu i dette forår? Jeg vil have mere grus i indkørselen, tømme loftet, og se om jeg kan flytte alle bøger og reoler fra den ene ende af stuen til den anden, så jeg kan lægge et nyt gulv. Frisørmester Rasmussen, som selv har bygget hus, siger at det egentlig er meget nemt når underlaget er et moderne, lige indendørsebetongulv – man skal bare lægge et tyndt mellemlæg og samle brædderne ovenpå. Og skubbe dem på plads. Jeg gruer alligevel.

Og så vil jeg spille mere klaver og finde nogen, der gider høre.

Written by Donald

Tuesday, March 1, 2016 at 14:53 UTC

Posted in Skyer

Tagged with

24 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lurt å være i forkant.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Tuesday, March 1, 2016 at 15:34 UTC

    • Hi! Ja, jeg er hurtig, ikke sandt? Klem på dig🙂

      Donald

      Tuesday, March 1, 2016 at 17:48 UTC

  2. Jeg har tænkt på det længe men har ikke kunnet tage mod til mig: Vil du en dag invitere mig til at komme og høre dig spille?

    Stegemüller

    Tuesday, March 1, 2016 at 18:21 UTC

    • Ja jeg har overvejet at bestikke et publikum … Det er lidt koldt nu, men det kunne være hyggeligt at samles nogle stykker en gang til sommer🙂

      Donald

      Tuesday, March 1, 2016 at 20:09 UTC

  3. Alt afhænger af anprisningen, reklamen: Reklamens magt er underfuld, vis dig mod den ej trodsig. Vil du have posen fuld af guld, gå straks ril Monterossi! Eller i den engelske version: It pays to advertise. Du kender måske stykket, det kom også som film, På svensk kom den også, “Han, hon och pengarna”.
    Så skal du have publikum på, skal du få rørt jungletrommerne:”Den nye Stockhausen!” vil sikkert lokke mange til, mon ikke?🙂
    Ordentlige mennesker lader da julelysguirlanderne hænge til vintermørket har hævet sig, og vi er noget nærmere jævndøgn: de lyser fantastisk her langs fliserækken uden for huset, og koster mindre energi end den sædvanlige pære, ikk’?
    Skulle du få grus til overs, mangler der også lidt i min indkørsel: hjulsporene har i vinter udviklet sig til de rene Venedig-kanale-grander, hvor regnvandet fra hele bakken ovenfor ledes ind i min have. Jeg kan vist dyrke såvel ris som vandkastanjer i haven i år.
    Så kan jeg jo give tips mht gulvlægning: jeg er ved at være færdig med tømmerarbejdet på det halve tag, nu mangler jeg den anden tagflade, så kommer isoleringen: 30-40 cm glasuld, herefter kommer der 70 m fyrregulv, Silja planker, med rullefilt under og strøer. Nå ja, og så lidt elarbejde; så skulle barnebarnsværelset gerne være klar, terminen er den 2. April, Slaget på Rheden.

    AagePK

    Wednesday, March 2, 2016 at 4:58 UTC

    • Det var en stærk reklame for reklamens magt. Pludselig, undskyld mig, forekommer mange ting at være anprisninger! Måske på grund af sproget kom jeg til at tænke på Peters Jul.

      Underfuld er jul, Peters Jul er smuk og god, passer til min versefod, nu falder regnen god og mild, så ved jeg at den kommer, den varme, glade sommer! Min far hver dag i byen går, og når han kommer hjem jeg står, og ser hans glade øjne …

      Allerede her går det op for mig, at sommeren ikke behøver anprisning, men at julen, den kolde, våde, saltede, sludplagede årstidsfest i den grad kræver anprisning for at hæve sig op over det kedelige.

      Nå tilbage til vejarbejdet og Canal Grande! Jeg fik tidligt det råd at sørge for at vandet ikke samlede sig under Carporten, med andre ord, skal der være hældning, så lad den være ud mod noget andet end bilpladsen. Det er lettere sagt end gjort, men det ser nu ud som om gruset ligger på et godt underlag, så der ikke opstår vandpytter. Det var naboen Teddy, som bankede stabilgrus på plads inden jeg lagde grus, det skal han have så mange tak for.

      Min gamle kollega Jana som er dyrlæge (Kgl. Veterinær?) ved alt om ting som veje, speedbåde og biler, hun forklarede engang at vejen, det er vejkronen og belægningen ovenover er bare beskyttelse. Måske vil dit grus gerne nedad i vejkronen for at danne halvanden meter stabil-underlag.

      Nej vel, det gør man ikke i dag, men den oldtidsvej, som findes i mosen her i nærheden, er netop speciel ved at den er lavet med et meget meget dybt lag sten. Jeg kan huske engang jeg hakkede en havesti op med en have-jordfræser, og dér gik stenene også meget dybt, kort og godt, de synker, hvis jorden er som jorden mest er i Danmark. Min vil også synke så jeg bliver nødt til at lægge mere på om nogle år.

      Jeg er imponeret over at du kan lægge gulvet selv – jeg glæder mig til at høre om eller se resultatet! Gid jeg kunne se så lyst på at få det gjort her. Det burde ikke være så uoverkommeligt, men somme tider bliver man jo træt og utilpas, og så virker det uoverkommeligt at rydde og sortere så man kan flytte rundt på møblerne. Det er fristende at smide det hele ud.🙂

      Donald

      Wednesday, March 2, 2016 at 10:39 UTC

    • Nu ved jeg så ikke, om du skal have et klik-gulv, hvor man lægger et lag rullefilt ud, og dernæst skubber plankerne sammen, så de siger klik; mine bliver samledet på den gammeldags facon.
      Mht til lidt inspiration fra yngre, velspillende solister, hvad med Koncert for 2 klaverer, af JS Bach, med Tanya Zhou og Alma Deutscher? Bagefter kan du så lade de samme dygtige unge mennesker tage sig kærligt af samme kompositørs koncert for 2 violiner: den kan de nemlig også; man må bare finde sig i lidt samtale med Arik Vardi, en venlig israelsk ældre herre, der dirigerer orkestret.

      [der manglede et ‘v’ efter spørgsmålstegnet. Den lille rettelse er tilføjet nedenunder.]
      watch?=epshAHNiY9Q

      AagePK

      Wednesday, March 2, 2016 at 12:04 UTC

      • @AagePK, Jo det var et klik-gulv uden strøer (der er ikke plads til strøer). Det var det, som frisør Rasmussen, 82, anbefalede, og han har også repareret loft og lavet et helt hus engang hvor han fik borgmesteren i Helsinge til at kautionere! For en tilflytter – vi vil jo ha’ folk til byen! Det var tider, man stolede på hinanden.

        De to musiker-komponister må jeg høre!

        Jeg har spillet dobbeltkoncerten af Bach mange gange, og den er også smuk, men den er lidt “slidt”, når jeg spiller den, kommer jeg til at swinge lidt mere end godt er, à la Stephane Grapelli: (NB! det er ikke en forbedring af JS’s version!)

        Donald

        Wednesday, March 2, 2016 at 13:20 UTC

        • Hvad er den af, glemte jeg at lave et link til youtube, eller er det lost in OuterSpace?

          AagePK

          Wednesday, March 2, 2016 at 14:06 UTC

          • Nej linket var sådan set ikke forsvundet, men WordPress public-service scanner links og ser om der kommer en fejl og en redirect fra serveren, hvis der gør det, så “kvæler” WordPress resultatet og det brukne link bliver ikke vist.
            Jeg har søgt og fundet og rettet fejlen.🙂 Tak for linket.

            Donald

            Wednesday, March 2, 2016 at 14:16 UTC

            • OK, fint!
              Men det er ellers et par meget sjove, og inspirerende, udgaver af viol-2-koncerten, klassisk overfor jazz, lækkert!

              AagePK

              Thursday, March 3, 2016 at 6:07 UTC

            • Ja det er sjovt nok at høre Bach med Django Reinhardt – de spiller godt og der er nogle passager hvor man kan høre at de har styr på Bach’s harmonik🙂

              Jeg hørte de to piger spille i to af de youtube optagelser, interviewet synes jeg er morsomt. Men de spiller bedre klaver end violin. Den lille Alma er ivrig, og når hun skal demonstrere en passage af Bach er det hyggeligt at hun kaster sig ud i det og ikke rigtig rammer alle tonerne. Når de spiller med orkesteret gør hun sig mere umage og det lyder dejligt!

              Dirigenten, Arik Vardi, er herlig fordi han ikke står og skærer rytmen ud men antyder og lader orkester og solister finde “flowet” eller “groove”t (jazz udtryk).

              Donald

              Thursday, March 3, 2016 at 8:25 UTC

            • Har du så fulgt youtubes link til Almas egen violinkoncert, 3 sats? Eller Mozarts, med hendes egen kadence? Eller hendes opera, Cinderella? Den er godt nok fint tænkt, både indholdsmæssigt, historiens ramme og musikken.

              AagePK

              Thursday, March 3, 2016 at 11:47 UTC

            • Nej så langt er jeg ikke kommet. Jeg har skrabet fliser rene for fugemasse og støvsuget … og tømreren har lavet nyt køkkenbord med ny vask og vandhane. Det ser nydeligt ud.

              Donald

              Thursday, March 3, 2016 at 12:24 UTC

  4. Måtte du få alle planerne gennemført!
    Jeg er sikker på, at der nogle stykker, der gider høre. Jeg er en af dem🙂 Det skal bare ikke være den dag i april, hvor jeg skal til koncert med Barenboim😉

    Rasmine

    Wednesday, March 2, 2016 at 7:52 UTC

    • Ih tak! Ja jeg håber også at jeg får gjort mere end jeg plejer. Det er som om sidste og forrige sommer var slut før den var rigtig begyndt!😦

      Det bliver spændende at høre Barenboim. Selv om han er oppe i årene, er hans musikalske smag og fortolkning så smukke og spændende! Et af problemerne med “klassisk” musik er, at ingen kan konkurrere med de store solister, som vi kender fra elektroniske fonogrammer, i radio, på grammofon og nu fra internet.

      Det er så tydeligt med underholdning, rock og beat, at de må tænke meget mere på at lave nyt repertoire, mere end de klassiske musikere har tænkt over det.

      Donald

      Wednesday, March 2, 2016 at 10:43 UTC

      • Måske hører jeg slet ikke hjemme i det selskab (publikum til den koncert). Jeg har ikke andre forudsætninger, [end] at jeg har hørt ham på plade og syntes, det var noget særligt, selv om jeg egentlig ikke havde noget at sammenligne med.

        Rasmine

        Wednesday, March 2, 2016 at 11:57 UTC

        • Simpelthen jo du hører hjemme i det selskab ligesom alle andre, der har lyst, tid og råd til at høre Barenboim. Jeg ved ikke om du har hørt ham i TV eller radio? Eller om pladen var en indspilning med det tvær-kulturelle orkester, som han har samlet? Noget som skulle vise at Palæstinensere og Israelere er ens og spiller sammen og ikke behøver at slå ihjel. Jeg slår lige op … jo minsandten, ordet “divan” indgår i navnet, det var det jeg huskede, men i Tivoli er der jo en “Divan-1” og en “Divan-2”, som er noget så anderledes jordbundne, så jeg tænkte at min hukommelse spillede mig et puds – det sker jo:

          http://www.west-eastern-divan.org/

          In 1999, Daniel Barenboim and Edward Said founded the West-Eastern Divan as a workshop for Israeli, Palestinian and other Arab musicians. Meeting in Weimar, Germany – a place where the humanistic ideals of the Enlightenment are overshadowed by the Holocaust – they materialized a hope to replace ignorance with education, knowledge and understanding;

          Donald

          Wednesday, March 2, 2016 at 13:28 UTC

          • Det går meget længere tilbage – en vinylplade, som var så billig, at jeg simpelthen var nødt til at købe den. Jeg har den ikke mere, men jeg kan huske, at det var noget af Mozart. Vel en halv snes år senere var jeg med Musik & Ungdom i Wien, hvor vi hørte hans kone spille, men om han selv dirigerede, ved jeg ikke. For ikke så farligt mange år siden dirigerede han så nytårskoncerten I Wien og lagde en humoristisk sans for dagen – men indtrykket af ham som pianist bygger faktisk på den ene, gamle plade!

            Rasmine

            Wednesday, March 2, 2016 at 15:09 UTC

            • Det var en morsom erindring! Jamen jeg tror at du får en god oplevelse!🙂

              Donald

              Wednesday, March 2, 2016 at 15:24 UTC

      • Se, nu mangler der igen et ord – men de lader jo til, at du er ret god til at læse det manglende …

        Rasmine

        Wednesday, March 2, 2016 at 12:00 UTC

        • Det var morsomt, jeg læste ordet “end” ind i kommentartexten uden videre bøvl. Men sådan går det dog ikke hver gang🙂

          Donald

          Wednesday, March 2, 2016 at 13:26 UTC

  5. Jeg har også netop tænkt på, at lyset lyser længe. Det er dejligt. Det står også tidligere op om morgenen, lyset altså.
    Jeg skal have tømt de sidste sten ud af den big-bag med et tons jeg fik i efteråret og have dem spredt i indkørslen. Måske er der behov for at købe et tons til. Har i alle tilfælde fravalgt fliser her.
    Så skal jeg … Håber jeg når noget. Det går trægt, synes jeg.

    Jørgen

    Wednesday, March 2, 2016 at 10:21 UTC

    • Ja, jeg synes også det går trægt! Jeg skal have en bigballe til sten/perlegrus eller hvad sådan noget hedder, jeg synes det ser pænt ud, og jeg vil grave mere væk ved indkørselen og indgangen. Det er faktisk en fornøjelse, når det lykkes, og det er egentlig ikke så svært.🙂

      Donald

      Wednesday, March 2, 2016 at 10:45 UTC


Comments are closed.