Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

En vinter med 3.3° C i gennemsnit er ikke en kold vinter

I DR1 vejrudsendelsen fra i går kunne man se, at vintergennemsnittet i år var højere end i de kolde vintre 2010 og 2011.

Dræning ved håndkraft - man kan ane fodspor på venstre side, som tyder på at det er en skovl og ikke vandets kraft alene, som har afvandet dette (højtliggende) vandhul

Dræning ved håndkraft – man kan ane fodspor på venstre side, som tyder på at det er en skovl og ikke vandets kraft alene, som har afvandet dette (højtliggende) vandhul

Written by Donald

Thursday, February 25, 2016 at 11:36 UTC

Posted in Vejr

Tagged with

14 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. -Og 2009 var også kold.
    Overfladedræning med skovl/spade kan på flad jord nedbringe vandets ødelæggelser med flere tusinde kvadratmeter.
    Da der gror for rundt regnet 1,- kr/m2 kan man hurtigt holde daglønnen ved at svede lidt.

    Farmer

    Thursday, February 25, 2016 at 13:58 UTC

    • Det er godt du kan sætte et tal på, hvor meget man sparer, eller tjener pr. m2! det sætter det i perspektiv. Jeg tænkte mere på at her var det første gang jeg så, hvorfor “jeg griber min hakke, min skovl og min spade”.

      Folkeskolens regnestykker med at grave grøfter gav simpelthen ikke mening, når man ikke har set et landskab i forårsregn!🙂

      Donald

      Thursday, February 25, 2016 at 17:17 UTC

      • “Jeg vil hakke dig i nakken med min spa-a-ade!”😉

        AagePK

        Thursday, February 25, 2016 at 19:15 UTC

        • Jeg har nok haft en forholdsvis fredelig barndom – selv om der var kriser og jeg ville slås. Jeg var ikke en slagsbroder.

          Donald

          Thursday, February 25, 2016 at 20:57 UTC

  2. Vinteren i år er ikke særlig kold, hvis man holder sig til de faktiske temperaturer, men der forekommer at have været rigelig vind, der har haft en kølende effekt.

    Jørgen

    Thursday, February 25, 2016 at 15:06 UTC

    • Perioden med sne varede ikke ret længe, og der var kun lige akkurat sne nok til at kælke en enkelt week-end.🙂

      Donald

      Thursday, February 25, 2016 at 17:22 UTC

  3. Jeg kan slet ikke lide sådan en varm vinter – synes, den er foruroligende – men det trøster mig, at det trods alt har været lidt koldere end for to år siden.

    Rasmine

    Thursday, February 25, 2016 at 22:59 UTC

    • Jeg kan heller ikke rigtig forlige mig med det. Men engang jeg fløj henover et landskab, kan ikke rigtig huske hvornår, men det er nok nogle år siden, så var der sne hist og her i Tyskland, så man kunne se at vejrkortene, som man så i aviser og på SortHvid TV dengang i een forstand matchede den virkelige verden. Vi lever i en randzone og der vil stadig være mange vintre med kun lidt sne her i Danmark og en sjælden gang en isvinter – det må vi nok acceptere som prisen for at vi på den anden side har en frodig natur, som kan brødføde os mennesker.🙂

      Som Farmer siger var det også koldere i 2009. Det kan man vistnok også se på nogle billeder jeg har fra januar 2009.

      Nej det er nu ikke ret meget andet end rimfrost man ser her:

      Donald

      Friday, February 26, 2016 at 10:24 UTC

  4. For mit vedkommende må jeg sige, at jeg er godt tilfreds med den lune vinter vi har haft, og at foråret er lige om hjørnet. Men hvis den varme vinter har med klimaforandringerne at gøre, er det selvfølgelig noget skidt, så det håber jeg ikke.

    Stegemüller

    Friday, February 26, 2016 at 6:32 UTC

    • Det er i hvert fald ikke så dyrt i varmeregningen, Stegemüller🙂

      Jeg tror at klimaforandringerne – som er reelle nok – skal ses over en længere årrrække. Men du ved jo meget om statistik, så du kan forholdsvis nemt forestille dig, at selv antallet af isvintre over 100 år ikke vil være retvisende udtryk for en klimaforandring, med mindre man har andre samtidige indikatorer.

      En af de stærkeste indikatorer nu er smeltning af gletschere. De viser ændring af temperatursnit over tid – experter siger at de er kommet over grænsen for normale udsving nu.

      Men vi må indrette vores lande på at kunne klare ændringerne – det skal vi gøre ved at bygge nye byer og lande🙂

      Donald

      Friday, February 26, 2016 at 10:28 UTC

      • Hvis vi skal have indvirkning på klimaforandringerne skal vi udlede mindre CO2 – en stor del af klimaforandringerne er forårsaget af menneskelig adfærd! Derved er det også en ændring af menneskelig adfærd, der kan reducere problemet.

        Stegemüller

        Friday, February 26, 2016 at 14:43 UTC

        • Selv helt store ændringer af “adfærden” vil ikke kunne ændre ved, at der vil komme både temperaturstigninger og voldsommere vejr i de kommende år, desværre. Atlanterhavet (og de andre have) er “fyldt op” med CO2 og har indtil nu fungeret som en buffer, der har mindsket virkningerne.

          Men vi skal ikke være bange for at tage udfordringen op, jeg mener virkelig at der er noget at kæmpe om og håber at det vil kunne få fremtidige generationer til at arbejde sammen globalt.

          Donald

          Saturday, February 27, 2016 at 12:11 UTC

  5. Du får lige definitionen på ragelse: Det man gemmer i 25 år og smider ud dagen før man skal bruge det.
    Kan den ikke bruges, blenderen altså?

    Jørgen

    Friday, February 26, 2016 at 18:51 UTC

    • @Jørgen: Blenderen kunne køre, og jeg tog den frem fordi Charlotte spurgte, om hun måtte få den – den anden motorblok, som hun havde, må være brændt ud.🙂

      Donald

      Saturday, February 27, 2016 at 12:12 UTC


Comments are closed.