Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Regnvejr og ondt i ryggen

Plask

Plask

Written by Donald

Tuesday, February 23, 2016 at 15:45 UTC

Posted in Liv

Tagged with

16 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Paraply!

    Stegemüller

    Tuesday, February 23, 2016 at 16:44 UTC

    • Jeg elsker når jeg får lejlighed til at bruge min paraply! – og jeg kan tilføje at det blev så smukt vejr sidst på eftermiddagen, så jeg burde være gået en tur, Stegemüller. Men jeg havde så ondt i ryggen, jeg forstår ikke helt hvofor, det kommer og går. Jeg prøver først at mindske smerten ved at ligge i passende afslappende stillinger, det hjalp faktisk; men det kommer igen. Man siger at motion også hjælper, når den første smerte har lagt sig, så i morgen går turen til skov eller strand!!!

      Donald

      Tuesday, February 23, 2016 at 19:19 UTC

  2. åh ja de “rygge” og alt det regn, men snart bliver det forår! knus Marianne

    Marianne Bentzen

    Tuesday, February 23, 2016 at 17:16 UTC

    • Ja, det er noget besværligt noget, når man ikke lige ved hvad der er årsagen. Jeg prøver at komme over det. Knus også til dig.

      Donald

      Tuesday, February 23, 2016 at 19:20 UTC

  3. Som forhv. portør og vesterhavsfisker kender man jo lidt til smerter i ryggen: madrasser er vigtige, massage er dejligt og en god begyndelse, men det bedste er målrettet motion, med en personlig træner i vægtløftning o.lign. Her omkring jul var jeg igen til fysioterapeut, som examinerede mine bevægelser, og gav en håndfuld øvelser. Det hjælper alt sammen. Men en udsendelse for en del år siden, om samarbejdet mellem en fysiurgisk professor og en vægtløfter gav mig det første skub.
    Jo, når man haler garn med masser af fisk ombord på en gyngende jolle, eller smider rundt med iltflasker på 70 kg, så skal der jo komme lidt knas hen ad vejen.

    AagePK

    Tuesday, February 23, 2016 at 19:32 UTC

    • @AagePK: Jeg kan bare ikke forstå hvad det er der sker, – hvad er en god madras, og hvorfor er der nogle stillinger, som forstærker smerten og andre, som mindsker den? Efter en times tid på langs gik det bedre med ryggen, men visse positioner fremprovokerer igen en slags smerte.

      Tak for de gode råd, jeg må finde en fysio igen.

      Donald

      Wednesday, February 24, 2016 at 0:30 UTC

      • Du kan have ligget i en fastlåst, akavet stilling lige længe nok til, at en enkelt lille muskel er begyndt at spænde op, pga manglende gennemblødning, så kaliumpumpen ikke har virket. Andre vil sige: musklen, om det så bare er en enkelt lille fiber, er syret til. Kroppen vil jo, ganske af sig selv, konstant flytte rundt på sig, så alle muskler bliver rørt lidt natten igennem. Hvis så en fod eller arm er blevet fanget af dyne eller lagen, kan denne lille modstand være nok til at kroppen kommer til at ligge i samme stilling lidt for længe, evt i spænd for at overkomme modstanden.
        Det er her, lidt daglig massage kommer ind. Men for at have kræfter nok til at flytte dynen, mens man sover, skal man via motion og styrketræning oparbejde og vedligeholde muskel-korsettet.
        Og så skal man gå i seng i ordentlig tid: det er timerne før midnat, der tæller. Der sover de fleste bedst, får forarbejdet dagens indtryk bedst via drømmesøvn, og er derfor mest udhvilede og mindre stressede. Det er der skrevet bøger om, især mht børns og unges sovevaner og deraf følgende indlæring og hukommelse.

        AagePK

        Wednesday, February 24, 2016 at 7:53 UTC

        • @AagePK!!! Det var dog utroligt, jeg tror du rammer årsagen til smerten med et pletskud! Jeg har ligget på min herlige genbrugssofa i en stilling jeg ikke er vant til. Jeg synes jeg ligger herligt og kan holde ud at se TV, og man kan endda sætte sig op eller finde andre stillinger. Men det er en uvant stilling, jeg så ikke så meget TV før min søn fandt ud af at jeg kunne bruge en DVB-T stueantenne og slippe for bøvl m.reparation af stormomsust antennemast.

          Jeg sover altid længe før midnat, ca. 20 timer før midnat … 🙄

          Jeg har ikke rigtigt kunne flytte døgnrytmen, jeg spiller og føler mig mere fri om natten, det er en uvane, ja, men det er kun hvis jeg skal ud med nogen eller skrive artikler, at jeg kommer tidligere i seng.

          På Lørdag burde jeg tage til København kl 9 – op kl.7, men jeg frygter oprigtigt at jeg ikke kommer afsted. Det er for tidligt.

          Donald

          Wednesday, February 24, 2016 at 10:52 UTC

  4. Ondt i ryggen har jeg ikke haft for alvor siden jeg lærte mig at gå som sydhavskvinderne. Ondt i knæ klares ved en lille muskeløvelse på 20 sekunder.
    Håber genvordighederne er forsvundet.

    Jørgen

    Thursday, February 25, 2016 at 15:18 UTC

    • Aha! Jeg har også lært mig at gå på underlige måder, selv om jeg aldrig ville vinde en konkurrence i gakkede gangarter! I morgengymnastik i DR3 – TV skriver de at hvis man har ondt i ryggen skal man ikke ligge i sengen hele dagen, og det er en gammel og god sandhed. Men det er nu ikke nok at stå op. Der må være nogle bevægemønstre, som er bedre end andre!!! og så er der det, som gammeldags kiropraktorer kan, når nervebaner er kommet i klemme – “knækket”.

      Men hvad betyder det at gå som sydhavskvinder? – er det Pia, du hentyder til?

      Donald

      Thursday, February 25, 2016 at 17:27 UTC

      • Nej, det er ikke Pia jeg taler om.
        For mange herrens år siden, vel i 70erne, fik jeg ofte hold i ryggen. Det gik over igen, men enkelte gange var det voldsomt, som da jeg kun kunne rejse mig ved at hæve mig ved et kosteskaft.
        Så var det jeg læste om sydhavskvindernes (hvor de end bor) gang og at de ikke havde ondt i ryggen. Jeg forstod de havde en vuggende gang, de svajede kraftigt i hofterne. Jeg tænkte jeg måtte prøve at gå sådan, og faktisk opdagede jeg en måned efter at jeg ikke havde haft ondt i ryggen. Jeg måtte med andre ord have gjort noget andet. Faktisk tror jeg jeg fik ondt i ryggen fordi jeg spændte i den region. Når jeg gik som anført var det ikke muligt samtidig at spænde medførende en afslapning i muskulaturen. Siden har jeg kun undtagelsesvist haft ondt i ryggen. Det var ganske fint for mig.
        Jeg tror jeg her taler om et muskulært fænomen og ikke der knytter sig til anatomien.

        Jørgen

        Thursday, February 25, 2016 at 18:42 UTC

        • Tak for svar – jeg har en gang eller to fået at vide at jeg er meget begrænset i mine bevægelser i hofterne, så det kan godt være at jeg kan få mere glæde af at gå som sydhavskvinderne🙂 Jeg har faktisk prøvet at lave vrideøvelser af forskellig slags – men det er mere som en slags stræk-og-vrid øvelser der ligner kiropraktisk manipulation.

          Donald

          Thursday, February 25, 2016 at 18:58 UTC

          • Jørgen har fat i det rigtige: man skal svaje kraftigt i ryggen, mens man går, så strækkes musklerne, og kalium-pumpen kan virke optimalt. Lige sådan når man skal løfte noget: det skal nærmest føles som om man hejser halebenet bagud og op, sådan rigtigt svaje.Så er alle muskler med i løftet, og der er ingen diskuser, der kommer i klemme, fordi belastningen er ens over hele fladen.

            AagePK

            Thursday, February 25, 2016 at 19:21 UTC

            • Nu er jeg meget svajrygget i forvejen og hvis jeg svajer meget (eller rettere, jeg har en hvirvel, som er misformet, en Scheuermann, heldigvis ikke voldsomt synlig, men vægten overføres forkert ved korsbenet hvis jeg svajer mere. Næ, prøv at gå som en sydhavspige – det er morsomt og det føles som om man er en rusten kran, der er ved at blive smurt:mrgreen: det der ligger i din og Jørgens kommentarer er, at det hjælper at bevæge sig.

              https://www.dr.dk/tv/se/sandheden-om-motion/sandheden-om-motion

              Donald

              Thursday, February 25, 2016 at 20:58 UTC

            • Som jeg ser det kan man kun gå vuggende hvis man husker at slappe af i musklerne omkring lænden. Det var det jeg ikke gjorde og siden gjorde. Jeg har også Mb Scheuermann.

              Jørgen

              Friday, February 26, 2016 at 18:55 UTC

            • @Jørgen – Tak for de oplysninger. Jeg er ret sikker på – efter at have gået lidt “blødere” i går – at det er en rigtig god måde at arbejde med kroppen og ryggens svage punkter og smerter. Tak for oplysningen om at du også har en Scheuermann; det betyder meget at man ved lidt om at der også i denne situation kan gøres noget.

              Donald

              Saturday, February 27, 2016 at 12:17 UTC


Comments are closed.