Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Skrækken for ny teknologi ytrer sig ved at man ikke gider slå op og lære nyt

August 2015: Nyt ord! DVB-T

Jeg fik det gode råd at købe en indendørs antenne specielt egnet til digital-TV, så kunne jeg (måske) undgå at få repareret min udendørs-antenne

Jeg fik det gode råd at købe en indendørs antenne specielt egnet til digital-TV, så kunne jeg (måske) undgå at få repareret min udendørs-antenne

Jeg fik tip af min søn om at Aldi havde en antenne til digital TV. Ud fra min viden følger radio/TV-bølger samme fysiske love – det såkaldte digitale signal er fysisk set samme slags induktion i en antenne, og fidusen ved radio er, at antennens følsomhed overfor induktion ved bestemte frekvenser er stor.

Der stod i Aldi reklamekataloget at antennen var DVB-T.

Aha, der var altså noget særligt ved den – og da jeg kom hen i butikken så jeg, at den var meget lille, så lille at den minder om en mobil-telefon, “fablet”.

Det var så billigt, så jeg lige så godt kunne prøve, og den virker.

Nu er så spørgsmålet: Hvorfor og hvordan virker den?

Ville du slå op og prøve at finde ud af det, eller slår du dig til tåls med at man ikke kan vide alt?

Bemærk det korte afsnit om Elekromagnetisk kompatibilitet

Bemærk det korte afsnit om Elekromagnetisk kompatibilitet

Tekniske specifikationer, der opgives bl.a de frekvens-områder, som antennen egner sig til

Tekniske specifikationer, der opgives bl.a de frekvens-områder, som antennen egner sig til

Written by Donald

Saturday, February 20, 2016 at 13:00 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with

14 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hvis man vidste alt, var der ikke brug for Google. Den virker, måske er det magi🙂

    Eric

    Saturday, February 20, 2016 at 13:24 UTC

    • Typisk, det er både-og syndromet, vi kan ikke vide alt, men vi vil alligevel gerne vide mere. Det ka’ jeg li’.

      Donald

      Saturday, February 20, 2016 at 14:32 UTC

      • Basics

        Rather than carrying one data carrier on a single radio frequency (RF) channel, COFDM works by splitting the digital data stream into a large number of slower digital streams, each of which digitally modulates a set of closely spaced adjacent sub-carrier frequencies. In the case of DVB-T, there are two choices for the number of carriers known as 2K-mode or 8K-mode. These are actually 1,705 or 6,817 sub-carriers that are approximately 4 kHz or 1 kHz apart.

        Donald

        Saturday, February 20, 2016 at 14:35 UTC

      • A subcarrier is a sideband of a radio frequency carrier wave, which is modulated to send additional information. Examples include the provision of colour in a black and white television system or the provision of stereo in a monophonic radio broadcast. There is no physical difference between a carrier and a subcarrier; the “sub” implies that it has been derived from a carrier, which has been amplitude modulated by a steady signal and has a constant frequency relation to it.

        Donald

        Saturday, February 20, 2016 at 14:35 UTC

  2. Det er snart nogle år siden jeg købte en diskos, der kunne fange digitale impulser, og lede dem ned i mit tv. Så jeg gratis kan se omkring 20 tyske kanaler, inkl. arte og 3Sat. Plus DRs par håndfulde. Det rækker.
    Hvordan det virker? Alt, hvad jeg behøver at vide er, at det gør det: jeg kan alligevel ikke gøre hverken fra eller til, hvis den står af. Men jeg kan købe en ny, og sætte den op. Jeg kan endda få en, der kan virke som en flagknop, og dermed komme rigtigt højt op.
    Du må da kunne tage Sverige nu, eller hvad?

    AagePK

    Saturday, February 20, 2016 at 14:48 UTC

    • Jeg respekterer fuldt ud at mennesker siger “det kan jeg ikke” eller “det ved jeg ikke” – men dermed lægger man om man vil det eller ej grunden til et expertvælde, som kan danne grundlag for magtfordrejning – og som erfaringsmæssigt gør det. Men min gode ven siger at jeg kæmper imod vejrmøller🙂

      Ja, det er en fin løsning, en parabol-antenne, godt godt! men jeg har ikke villet bruge penge på at købe en diskos – sagt på en anden måde, jeg havde ikke penge. Det har jeg nu, men jeg har også den gamle antenne monteret i gavlen, og den burde kunne bruges. Den er blevet ødelagt af storm 4 gange, og jeg havde ikke penge til at få den repareret – og jeg orkede ikke selv (efter sidste skade var det meget begrænset, hvad der skulle repareres – ledning og stik var gået i stykker, men formentlig virkede antenneforstærkeren stadig.

      Donald

      Saturday, February 20, 2016 at 16:04 UTC

      • Nej-nej: ikke en parabol: den havde jeg, og jeg kan tage både kinesisk og cubansk tv. Næ, en diskos er ikke meget større end en flagknop, som jeg skrev, og indeholder en signalforstærker, lige som din lille indendørs dims.
        Jeg er ikke bange for et expertvælde: lige så snart der er penge i noget, kommer nørderne på plads, både dem, der vil have hånd i hanke, og dem, der har ambitioner om at gøre det bedre. Sådan gik det med pc, smartphones, tablets, blækpatroner og refill til printere… Og Karl Marx vidste, at kapitalismen ville arbejde på den måde, men han troede, man kunne nøjes med at producere efter behov: et defineret behov. Efter hans definition. Sådan går det dem, der ikke har fantasi til at forestille sig, at vi har forskellige behov, til forskellige tider.😉

        AagePK

        Saturday, February 20, 2016 at 17:12 UTC

        • Min hedder forresten også T-errestrial til efternavn!🙂

          AagePK

          Saturday, February 20, 2016 at 17:13 UTC

          • Ja OK – så må det være det samme. Det er interessant at se, hvordan antennen påvirkes af en mobiltelefon, der ringer, eller et tog, der passerer. Sendemasten ligger så langt væk, at toget “skygger” – eller også danner det et extra magnetfelt.

            Donald

            Saturday, February 20, 2016 at 20:59 UTC

        • Ja, AagePK – den karakteristik af Karl Marx er jeg med på, enig i. Men det, som karakteriserer et godt markedssystem er som et minimum: let adgang til markedet for nye produkter, ingen monopoler (trustdannelser, som bekriger små producenter, afledt af punkt 1), betaling for affald/skrotning, betaling for udnyttelse af naturressourcer.

          Wikipedia har en artikel om markedsøkonomi, hvori betingelser for et godt marked er nævnt, men det er ikke den basis-artikel, som jeg fandt og læste et-eller-andet-sted. Så snart der er en regel med “ikke”, skal man tænke extra godt efter om den regel vil kunne overholdes uden enevældigt styre (fascisme).

          Donald

          Saturday, February 20, 2016 at 20:58 UTC

          • Uuuha: fascisme: det er for mig viljen til at få sin opfattelse igennem, om man så skal bruge vold og intimidering: så det gælder såvel Stalin som Hitler og Musolini, men også unge mennesker, der under demonstrationer kaster med sten og molotovcocktails. Visse firmaer, der slæber folk i retten, fordi de også vil hedde MacAllan, f.eks., bruger også intimiderende metoder, og må derfor kaldes fascister. Mener jeg. Så på sin vis har du ret.
            Jeg så en meget skræmmende udsendelse herom i forgårs, tysk tv: et USA-firma planlagde at udnytte en basalt-forekomst i Canada, de lokale protesterede, regeringskommisionen forbød, under henvisning til miljøet og de lokales erhvervsmuligheder. Men firmaet er nu gået videre til en anden domstol med krav om 300 mil $ i erstatning for mistet fortjeneste. Uden at have investeret 1 krone i udstyr, prospektering osv kan de, under henvisning til en passus i den fælles amerikanske handelsaftale kræve det. Og de er ikke de første. Det samme risikerer vi, hvis vi får en lignende handelsaftale EU-USA, den hedder vist TIPP: så skal regeringen straks hoste op, hver gang et firma hævder, at deres udfoldelsesmuligheder bliver begrænsede. Ligegyldigt af hvad: miljø, first-peoples rettigheder til landet osv. Nu har Canada jo i forvejen nogle mærkelige rettighedslove, hvis jeg finder spor af mineraler eller olie på din jord, har jeg ret til at komme til fadet. Måske ligger canadiernes problem også der.

            AagePK

            Sunday, February 21, 2016 at 7:09 UTC

            • Canadiernes problematik kender jeg ikke fra den vinkel, jeg vil da håbe at vi her ser en dommerstand, som siger at en handelsaftale ikke kan begrunde overtrumfning af lokale borgeres beslutninger.
              Det er sådanne historier som gør, at jeg er ked af at jeg opgav jura studiet.

              Donald

              Sunday, February 21, 2016 at 10:52 UTC

  3. Med den slags ting har jeg på forhånd indset, at jeg ikke fatter en brik af, hvad jeg evt. måtte finde med Google, og derfor undersøger jeg det ikke. Jeg er glad, bare jeg kan få det til at virke ud fra producentens anvisninger. Sådan har jeg det også med hardware til computeren. Jeg kan lige kende et bundkort og en blæser, og så rækker mit kendskab ikke videre. Men det gør ikke noget, bare den virker, og holder den op med at virke, ringer jeg efter en tekniker. Gudskelov er den bygget af kvalitetskomponenter specielt til mig, og jeg har kun måttet have en tekniker ud to gange siden 2009.

    Stegemüller

    Saturday, February 20, 2016 at 15:49 UTC

    • Det er den opgivelse, “på forhånd indset at jeg ikke fatter”, som man måske nok skal sætte spørgsmålstegn ved.
      Nogle gange er en simpel forklaring ganske nem at forstå. Man kan også tale om forståelse på flere planer.

      For nu at gribe nælden ved roden: DVB-T betyder Digital Video Broadcast – Terrestrial – og det ved jeg du meget nemmere vil kunne omsætte til et billede i hovedet af en sender og modtager som er jordbaserede! og som bruger digitale signaler.

      Donald

      Saturday, February 20, 2016 at 16:06 UTC


Comments are closed.