Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

En lille gummidut gik midt over og vupti kan den ikke længere lave kaffe

Allerede da jeg købte den, var jeg ikke særlig glad for den, men den var billigere end en kaffemaskine fra genbrugs-forretningen og jeg er egentlig ikke så glad for at købe en brugt kaffemaskine, selv om man støtter idrætsforeningerne, eftersom en kaffemaskine i modsætning til en glasvase har varmelegeme og lidt elektronik til varmepladen. Og den slags har en ganske kort levetid.

Billede taget efter at ejeren har løfte tragten og skabt passage til kaffevandet

Billede taget efter at ejeren har løfte tragten og skabt passage til kaffevandet

De moderne maskiner har “drypstop”, således også denne – det gælder dog kun dryp fra tragten ned på varmepladen, selve tuden på kanden drypper rigeligt, især når kanden er fuld og uforvarende gæster skænker op på bedstemors broderede dug.

Drypstop bestod af en lille gummiprop, der holdtes på plads af en fjederarm, som blev trykket åben når kanden blev stillet ind. Den lille gummiprop gik i stykker!

Man kunne stadig brygge – men nu er der sket et eller andet så vandet ikke løber igennem overhovdet, trods inspektion – hullet er der, tragten har hul, der er endda “finner” som holder en passage åben mellem tragtvæggen og bund-hullet. Jeg orker simpelthen ikke den slags og har nu forsøgt med en stempelkande.

Det er ikke helt det samme.

Written by Donald

Tuesday, February 16, 2016 at 13:01 UTC

Posted in Brok, Foto

Tagged with

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nej, det er ikke det samme, så derfor kommer vi her i huset også de nykværnede bønner i et godt gammeldags filter i tragt i en god thermokande, i et hug: mmmm, det dyfter i hele hytten, og smager himmelsk, og intet grums at tygge på!🙂

    AagePK

    Tuesday, February 16, 2016 at 13:21 UTC

    • Der er simpelthen alt for mange tåbelige opfindelser! Simpelhed tak!

      Ja, jeg må se om jeg kan finde en passende tragt. Det skal være en af dem, der har finner eller ribber, som tillader vand at passere ned fra filterpapirets sider.

      Donald

      Tuesday, February 16, 2016 at 13:31 UTC

  2. Ligesom AagePK laver jeg også kaffe på gammeldags manér. Rent faktisk har jeg aldrig ejet en kaffemaskine. Mine gæster bemærker det, selv har jeg aldrig tænkt over det. Jeg kan godt lide, at det er så simpelt som overhovedet muligt.

    Du må da købe dig en spritny kaffemaskine.

    Stegemüller

    Tuesday, February 16, 2016 at 15:26 UTC

    • Ja Stegemüller, en kaffemaskine eller bare en tragt!🙂 Simpelhed er bedst!

      Donald

      Tuesday, February 16, 2016 at 21:16 UTC

  3. Jamen du skrev da stempelkande, og så vidt jeg kan læse, bruger AagePK og Stegemueller tragtmetoden. Hvordan gik det med stempelmetoden?

    Rasmine

    Tuesday, February 16, 2016 at 17:28 UTC

    • Stempelkaffe er næsten OK, men jeg kan ikke få den kaffe, som jeg bedst kan lide, som bønner (nemlig Netto Amora Brazil). Hvis jeg bruger Brazil i stempelkanden får jeg samme gode smag, men lidt mere grums. Papirfilteret ser jo ud som en genial opfindelse, der bare er blevet erobret af kaffemaskineproducenternes evigt eskalerende hittepåsomhed – næ tilbage til en primitiv kaffemaskine. Sidste gang jeg så efter, var den gammeldags Eva på markedet som en slags veteranmodel og kostede meget mere end de sindssygt avancerede!🙂

      Donald

      Tuesday, February 16, 2016 at 21:19 UTC


Comments are closed.