Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Jernbanen i København

Pludselig begyndte jeg at undre mig, sporvognsremise på Frederiksberg Allé? Hvor? det område kender jeg godt. Det var en stribe ved Frydendalsvej, en villavej hvor de rigeste københavner byggede – i begyndelsen sommervillaer, senere helårsresidenser, det rigeste København. Måske derfor “sporvognsanlæg var koncentreret på Frederiksberg”.

Tysk kort fra ca. 1905

Tysk kort fra ca. 1905

Ved Frederiksberg Station (man ser kun lige spidsen af et tag til venstre) - jerbaneoverskæring, som viser sporene til Centrum - nu er der Metro som er gravet ned samme sted

Ved Frederiksberg Station (man ser kun lige spidsen af et tag til venstre) – jerbaneoverskæring, som viser sporene til Centrum – nu er der Metro som er gravet ned samme sted

Written by Donald

Saturday, February 13, 2016 at 14:25 UTC

Posted in Byggeri

Tagged with ,

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg havde da skrevet én kommentar, er den røget i spam, eller cyberspace?
    Nå, men Frederiksberg Alle, med Runddelen, er jo da endestation for 2 hovedlinjer, gennem Vesterbrogade-Rådhuspladsen videre nordpå, og via Fasanvejene til FalkonérAllé, ikk’? 2 remiser har jo afløst hinanden helt ude på ValbyLanggade, så der har da været trafik nok.
    Sjovere endnu er det da at opdage, at Glyptotheket har ligget direkte ved Ny Carlsberg. Jeg troede da, det altid havde ligget inde på Boulevarden. Så blev jeg så meget klogere. Det er værd at tage med.
    Tyskerne er jo effektive folk, men én ting overså de: Cisternerne under Søndermarken, se http://www.cisternerne.dk . 18.000 m2 vand gemte sig der, også under Folkestrejken i ’44: og lige oven på dem placerede den tyske værnemagt en samling tanks, da de herfra havde frit skudfelt ind mod Vesterbro, hvorfra de regnede med, at balladen, hvis frihedskæmperne da bed på krogen, som i Warszawa, og lod sig provokere til åben kamp. Det gjorde de så ikke. Tvært imod: via dunkle kanaler lod de tyskerne vide, at nogle små, velplacerede ladninger kunne de få konstruktionsmæssigt vigtige søjler til at knække, hvor efter tanksene ville være godt ude at svømme. Om det ikke var smartest at flytte sig? Der var brushoveder nok, der ville have udført dette, men man ville ikke risikere endnu mere ballade, og tyskerne fattede også vinket med vognstangen: vi undgik et nyt 1864, og undslap Warszawas skæbne.

    [RED.: Her står den forsvundne kommentar – som billedkommentar:
    https://dax2.wordpress.com/2016/02/13/jernbanen-i-kobenhavn/copenhagen-frederiksbergallee-tram/
    ]

    AagePK

    Monday, February 15, 2016 at 5:16 UTC

    • PS: Allégade, ikke Fasanvejene, ups!
      Og så er der åbenbart gået personlighedsspaltning i Donalds hjemmeside, nu har jeg to næsten enslydende kommentarer, samme kort. Mærkelsesbeværdigt!

      AagePK

      Monday, February 15, 2016 at 5:22 UTC

      • Og ingen af kommentarerne står i højre-menuerne?

        AagePK

        Monday, February 15, 2016 at 5:26 UTC

        • Jo, NU gør de!🙂

          AagePK

          Monday, February 15, 2016 at 5:27 UTC

          • Højre-listen (og WPress’ andre kommentar-notifikationer/alarmer) virker ikke så godt for tiden.
            To af dine kommentarer er direkte på “billedsiden”, som WordPress kalder “attachment page” eller lignende, nu skal jeg finde det navn de bruger.
            Men summa summarum, jeg måtte også grave lidt efter kommentarer fra i går og de stod ikke på højremenuen.
            Hovedsidens kommentarer fungerer bedst, attachments/vedhængs-sider kommer senere – eller slet ikke – på listen til højre😦

            Donald

            Monday, February 15, 2016 at 7:38 UTC


Comments are closed.