Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Surt show

En muggen citron

En muggen citron

Mugner citroner i mindre grad, når de ikke er pakket ind?

Og omvendt: Mugner citroner hurtigt, når de ligger i en plast-pose, selv om det så er i køleskab?

Mugner citroner ikke, når de er sprøjtede med en slags giftig paraffin overfladebehandling?

Og omvendt: Er det kun økologiske citroner, som mugner?

Var det overfladebehandling som gjorde at mors hænder slog ud i exem?

Er økologiske citroner overfladebehandlet med økologisk konserveringsmiddel?

Hvordan føles en citron, som ikke er overfladebehandlet?

Citrontræ sælges for 600 kr.

Citrontræ sælges for 600 kr.

Du skal ikke give den fattige en citron, giv ham et citrontræ. Eller hvad?

Written by Donald

Saturday, February 6, 2016 at 15:06 UTC

Posted in Foto

Tagged with

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Her må der være grundlag for en afhandling🙂

    Flotte citrontræer! Sådan et har jeg længe drømt om at skaffe plads til – inden døre, naturligvis.

    Rasmine

    Sunday, February 7, 2016 at 11:47 UTC

    • Ja, tænk, det var så smukt og vellykket, det citrontræ, og stod og gav Hillerød en stemning af landet hvor …
      Das Land wo die Zitronen blüh’n,
      Problemet er vistnok at disse træer ikke kan lide at blive flyttet en millimeter. Du kan godt få en citronsten til at spire – jeg prøvede det engang og – mærkeligt – kan huske at min moster så det og syntes det var sødt, hun **så** virkelig ting. Jeg føler det som om hun så mig mere end min mor, der somme tider kaldte mig Erik.

      Donald

      Sunday, February 7, 2016 at 12:15 UTC

  2. Jamen jeg skal da prøve at se, hvad jeg kan få ud af nogle cirtonkerner. De kræver jo ikke så meget plads, i alt fald ikke lige straks🙂

    Rasmine

    Sunday, February 7, 2016 at 12:57 UTC

  3. Du må IKKE opbevare citroner og andre citrusfrugter i plastposer! De skal opbevares ved 7-10 grader, og kan så holde 14-21 dage. De skal altså opbevares køligt, og velventileret: det er fugt, også fra kondens i plastposer, der giver grobund til mug. Vi havde citroner med fra svigersønnens have i Spanien, og de holdt i et par måneder. OK, så var de også lidt indtørrede i skrællen, men det var absolut ikke noget problem, sammenlignet med din citron. Den er sikkert både muggen og sur efter forkert behandling!😉
    Man overfladebehandler citrus med voks tilsat diphenyl, og duftstof: jeg besøgte Okholm ude i Brugsens laboratorium i Albertslund, han stak mig en dåse pudder og spurgte mig, hvad jeg syntes, den lugtede af. “Citrus?” næ, det var det, de overfladebehandlede frugter duftede af, kunder, der køber overfladebehandlede varer snydes til at tro, at de dufter, som de skal.Citrusskal!🙂
    Og man kan godt flytte citrontræer: man har dem om sommeren i store baljer på friland, og tager dem ind om vinteren i Orangerier, ikk’? Bare spørg prins Henrik, de har vist en del på Fredensborg. Jeg har også set dem på Gisselfeld, de har et flot orangeri, som de kalder Paradehuset.
    Træer af citronsten? Sten? Får man så også kedler af kedelsten? Hedder det ikke kerner, dem der i citroner, som træerne så gror op af?🙂

    AagePK

    Sunday, February 7, 2016 at 14:40 UTC

    • Citronsten, betydning: Forstærker en meditation. Giver en indre fred, beroliger og modvirker humørsvingninger.

      Google forstår mig heller ikke. SUK!

      Det er kedeligt at man får kedler af kedelsten. Jeg tror ikke det forholder sig sådan; men ifald det gør, så konsulterede jeg en ordliste og fandt ud af at da måtte man også få veer af vesten, feer af festen, parodier af parodisten (det får man måske dog?) Men her ophører kunsten.

      Tak for svaret, iøvrigt, jeg tænkte nok at det havde noget at gøre med at citronen var spærret inde i en plasticpose og ikke kunne få luft.
      Men jeg er stadig i tvivl om økologiske citroner er fri for diphenyl. En citron der kan mugne må næsten være bevis for at den ikke er overfladebehandlet.
      Min farfar lavede en overgang appelsin-essens til sodavandsfabrikanter i Finland – han lavede det af appelsinskaller. Min far fik dengang appelsiner med til hele skoleklassen – uden skræller.

      Donald

      Monday, February 8, 2016 at 12:54 UTC

      • Mangler du nye ord til kryds-og-tværsen? Prøv Pink ode, en lyserød sang.🙂 Lysegrønne findes jo også, ikk’?
        Fe sten? De må være mandlige feer, ligesom lysets engel, der gåer med glans.🙂 En kvindelig kollega har ikke turde synge den, lige siden jeg gjorde hende opmærksom på realiteten, hun er bange for at skrup-grine under morgensang o.lign.
        Det er totalt som ISÆRDELESHED forbudt at diphylinere økologiske citrusfrugter. Samvirke OG DR har haft emnet oppe for nylig.
        Konen har lavet litervis af appelsinskrælstinktur, tinctura aurantii dulcis, på apoteket, og haft skrællede appelsiner med hjem.Lækkert!

        AagePK

        Monday, February 8, 2016 at 13:48 UTC

        • Dér var du heldig at have sådan en kone!
          Vi brugte plasthandsker når vi pressede appelsinjuice til vore søn.
          Han fik rødt udslet én gang, da vi havde købt en leverpostej – husker ikke hvorfra, formentlig Irma i Sankelmarksgade.
          Så lavede hans mor også leverpostej selv – en udmærket idé iøvrigt, jeg burde prøve igen.

          Konklusion, summa summarum: altså: Jeg skal købe nogle flere øko-citroner og lade dem ligge åbent i en grøntsagsagtig del af køleskabet – eller bare i bryggerset.

          Min teori er: Det gør ikke noget den tørrer ud, saften bliver bare mere sur.

          Angående flytte-teorierne: Jeg tror ikke du har ret at man bare kan flytte baillecitrontræer rundt som om de var havemøbler eller parasoller, jeg skal gerne undersøge det. Men selvfølgelig skal de undgå frost.
          Hvis man kigger på billedet fra Hillerød Citrontræshandel vil man måske bemærke, at de ikke har det så godt, bladene er matte, glansløse og det andet træ har nye, ikke-grønne blade. Men det kan selvfølgelig skyldes at de ikke kan lide togforureningsudstødningsgasser.

          Donald

          Monday, February 8, 2016 at 16:55 UTC

          • Jeg tror, de træer har fået kulde, det har de ikke godt af.
            http://www.plantorama.dk har en spændende side om pleje af citrontræer, link lidt nede af forsiden, og wiki har henvisning til både prins Henriks orangeri, og Gisselfeldts Paradehus. Og DR har vist, hvordan man flytter citron- og andre terrassetræer forår og efterår.

            AagePK

            Monday, February 8, 2016 at 18:36 UTC

            • Den pasningsbeskrivelse viser, hvor krævende de er, de små sure citrontræer! Sikkenogle krav til pasning! Jeg siger pas!!!

              Donald

              Monday, February 8, 2016 at 19:59 UTC

  4. Sådan går det af og til med den slags frugter.

    Jørgen

    Monday, February 8, 2016 at 8:17 UTC

    • Ja, jeg tror ikke man skal pakke dem ind. De gange, jeg bare har ladet dem ligge på køkkenbordet eller i bryggerset har de holdt længere.

      Donald

      Monday, February 8, 2016 at 12:55 UTC

  5. Jo koldere ting opbevares, jo længere holdbarhedstid. Bortset fra avocadoer og bananer, som aldrig må komme i køleskab, Mit står på 2°, og alt holder sig markant længere, end da det stod på 4° – for slet ikke at tale om dengang jeg troede, at et svaleskab var en god ide … det er det bestemt ikke. Citroner kan holde sig i ugevis ved 2° – selv når jeg har brugt noget af skrællen, kan resten af frugten holde længe.
    Jeg tror det generelt gælder, at intet har godt af at blive opbevaret i plastic.

    Ellen

    Monday, February 8, 2016 at 21:03 UTC

    • Ahaaaa … ja der var den igen, ikke pakke citroner ind i plastic. Jeg troede jo, at det var en god idé, en beskyttelse mod udtørring! Jeg har også stillet mit køleskabt koldt, men ikke så koldt at tomaterne får frost 🙂

      Donald

      Tuesday, February 9, 2016 at 0:22 UTC


Comments are closed.