Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Byskaber, cityscapes, tidstypisk arkitektur og design

Stockholm i 1920-erne - Så alle byer i Europa sådan ud dengang?

Stockholm i 1920-erne – Så alle byer i Europa sådan ud dengang?

Billedet er lånt fra et reklamesite, som prøver at lokke folk til med enestående interessante billeder for husarerne – og der er faktisk nogle interessante billeder imellem🙂

Written by Donald

Saturday, February 6, 2016 at 1:41 UTC

Posted in Foto

Tagged with

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Byskaber skurrer i mine ører, så jeg har lige undersøgt, om det skulle have fundet vej til DDO. Det har det ikke. Jeg er selvfølgelig stødt på både cityscape og townscape, men nu fik jeg lyst til at finde ud af, hvem eller hvor de stammer fra. Det lader til, at man må have fat i nogle større værker end dem, jeg umiddelbart kan google mig til, hvis man vil vide, hvem den eller de skyldige er, men begge dele er selvfølgelig amerikanismer. Man kan mene om dem, hvad man vil, men hvor stammer “cityskapes” fra?

    Rasmine

    Saturday, February 6, 2016 at 9:20 UTC

    • Ja det er da en forfærdelig ordcreation By-skaper med eller uden bindestreg!!! Men cityscapes (med ‘c’, jeg måtte rette fra skap, jeg ser for meget Norsk … ) Men jeg kunne ikke finde bedre og har for travlt med at skrive en artikel om noget, jeg ikke ved nok. Om.

      Ordet så jeg første gang i et årligt magazine engang i begyndelsen af 60’erne ved navn “Photography Annual”, og da billedet her udstråler photographens (undskyld🙂 ) glæde ved at kunne gengive et sted med mange detailler og vanskeligt perspektiv brugte jeg ordet i overskriften inclusive den latterlige fordanskning (jeg tror det er Slussen i Stockholm før det sted blev bygget om til at kunne klare mere trafik – her er tydeligvis kø af biler og sporvogne). Det er lykkedes godt for ham, fotografen.

      Jeg tror det var fotoamatørerne, som opfandt ordet cityscape. – Imidlertid er selve genren ikke opfundet af fotograferne, men snarere af altid foretagsomme kunstnere og kobberstikkere, som iflg. Wikipedia fremstillede en strøm af kobberstik og ætsninger med by-motiver:

      From the 16th up to the 18th century numerous copperplate prints and etchings were made showing cities in bird’s eye view. The function of these prints was to provide a map-like overview.

      Halfway the 17th century the cityscape became an independent genre in the Netherlands. In his famous ‘View of Delft’ in 1660-1661 Jan Vermeer painted a quite accurate portrait of the city Delft. Cities like Amsterdam, Haarlem and The Hague also became popular subjects for paintings.

      … og derfra gik det slag i slag med malerier og tryk af genkendelige byer set mere eller mindre i fugleperspektiv, Wikipedia artiklen viser Monet-billede af Parliament – men det er vist at strække begrebet.🙂

      Ordet “cityscape” eller ækvivalent optræder ikke i de mange billeder, som wikimedia henregner til denne kategori – det taler måske for, at ordet er en blad-udgiver opfindelse fra Photography Annual?

      Donald

      Saturday, February 6, 2016 at 11:15 UTC

  2. Vedutmaleri, eller prospekt, det sidste især ved tryk.Ville jeg bruge. Jeg har selv et prospekt af Slesvig, fra Braun og Hogenbergs Cicitates Orbis Terrarum fra 1584. Braun var domherre ved domkirken i Lybæk, hidkaldt af Johannes Rantzau, og udgav på dennes opfordring et flerbindsværk med prospekter af europæiske byer. Man kunne vist komme i betragtning ved at donere et beløb: altså meget tidlig branding med turistiske bagtanker. Hogenberg og dennes søn, men også andre kunstnere, rejste så rundt og udfærdigede forlægene. Disse blev så omsat til plancher med beskrivelser, trykket, farvelagt og bundet til bøger i Køln. Hvis du går til wikipedias tyske side og finder Schleswig, har du mulighed for at se “mit” billede, der stammer fra en “slagtet” bog, sikkert.

    AagePK

    Saturday, February 6, 2016 at 13:35 UTC

    • PS: hvor er, med forlov, et link til billeder af Hopper, der kan glæde en gammel husar?🙂

      AagePK

      Saturday, February 6, 2016 at 13:37 UTC

      • Jeg synes han blev nævnt på Wikipedia’s side om Cityscapes … spændende …

        Donald

        Saturday, February 6, 2016 at 15:10 UTC

    • Det er absolut en god idé – jeg er lige i gang med et par bladartikler og har lidt problemer med at jeg måske ikke får den sidste artikel fra journalist Thomas, så jeg skal have noget alternativt parat.

      Men jeg finder Schleswig – Hogenberg, mfl. Der skulle være nogle spændende bybilleder fra Dresden også.🙂

      Donald

      Saturday, February 6, 2016 at 15:09 UTC

  3. Jeg synes det ligner byer jeg h set på billeder før, bortset fra at man i de fleste andre kører i den anden side.

    Jørgen

    Saturday, February 6, 2016 at 15:10 UTC

    • Biler og sporvogne fra dengang må have været nogenlunde ens i Hele Europa? Tårnene og tagene er smukke; der er kun 2 spændende her, men på Wikipedia’s “Cityscape” sider er der flere billeder hvor maler/fotograf tydeligt har glædet sig over tårne og hjørnebygninger – de er Europæiske i deres form. Men også i New England er der byer, som tilnærmelsesvis ligner denne form for arkitektur. Det er sjovt at se bybilleder på Google Maps – men lige nu har jeg (desværre) travlt med at få skrevet artikler færdige.

      Donald

      Saturday, February 6, 2016 at 15:12 UTC


Comments are closed.