Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Sprungne sikringer

Det siges med rette at hvis en sikring går, og man skifter den, og den nye sikring også brænder/springer/går, så må man ikke bare sætte en tredie sikring i.

Ikke desto mindre …

Der sprang en sikring for 2 uger siden (20. Januar) og jeg kunne ikke se om der skulle være noget galt, andet end at varmeblæseren måske brugte for meget strøm i forhold til mængden af strøm i den sikringsgruppe, som dækker det meste af huset.

Nå men jeg slukkede og fjernede varmeblæseren, skiftede sikring, afprøvede HMI relæet og tændte igen, men efter nogen tid røg sikringen igen.

Det er 10-ampere sikringer, og derfor kan man ialt have 10*250 Watt, 2500 Watt, hvilket i dag 30 år efter huset blev bygget, synes at være lidt lidt - en støvsuger, en blæser og en opvaskemaskine sammen er nok til at brænde sikringen over

Det er 10-ampere sikringer, og derfor kan man ialt have 10*250 Watt, 2500 Watt, hvilket i dag 30 år efter huset blev bygget, synes at være lidt lidt – en støvsuger, et strygejern og en opvaskemaskine sammen er nok til at brænde sikringen over

Nu burde man ikke sætte en ny sikring i. Men jeg slukkede for opvaskemaskinen, som havde været igang. Maskinen er 18 år gammel og derfor mistænkte jeg den.

Så skiftede jeg sikring for anden gang, og alt kørte videre som om intet var hændt.

På et tidspunkt, hvor der ikke kunne gå så meget galt, tændte jeg igen for opvaskemaskinen, og sikringen sprang ikke. Senere prøvede jeg varmeblæseren – alene – og det gik også godt. Den har kørt i 2 sæson’er denne varmeblæser, og har ofte kørt sammen med opvaskemaskinen, så det er åbenbart et uheld af den slags, man teoretisk-statistisk set ikke oplever.

Skrivefelt …

Written by Donald

Wednesday, February 3, 2016 at 16:37 UTC

Posted in Byggeri

Tagged with ,

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eller noe helt annet.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Wednesday, February 3, 2016 at 17:53 UTC

    • Ja, der kan have været “søm” i strømmen, Mormor, jeg ved det ikke. Jeg er bare glad for at jeg prøvede en tredie sikring. Klem på dig🙂

      Donald

      Wednesday, February 3, 2016 at 21:15 UTC

  2. Der er en, der har råd til det, hva, varmeblæser, du milde for noget energifråseri!🙂 🙂 🙂

    AagePK

    Wednesday, February 3, 2016 at 18:49 UTC

    • Hmmm – ja jeg har fået råd flere gange, jeg burde købe en varmepumpe, eller noget andet, men i begyndelsen var huset jo sindssygt velisoleret, det var den strengeste vinter 1986-87 og el-selskabet havde flere gange teknikere herude for at se om jeg snød med strømmen, havde installeret en ledning udenom el-måleren, eller om el-måleren var dårlig, de skiftede den. Vi brugte 6000 kWh på en sæson (og ja, det er ikke meget, men jeg var skrækkslagen fordi min ex sagde at det var da dyrt at varme med strøm og det var da forfærdeligt – så blev jeg bange og holdt temperaturen nede om natten og når vi ikke var hjemme, min søn og jeg. Jeg er så flov over det i dag, for han frøs – og han tændte ikke selv for varmen, når han kom hjem fra skole.

      Nu sløser jeg lidt med Watterne og har brugt ca. 12000 kWh i sidste varmeår.

      Donald

      Wednesday, February 3, 2016 at 21:20 UTC

    • Det virker, det er lydløst, det er renligt, det er meget bekvemt.

      Donald

      Wednesday, February 3, 2016 at 21:20 UTC

      • Jeg har lige fået afregning fra Syd Energi: 3.648 kWh. Til 7115,02 kr. Vort hus er på 92 m2, og vi er 2 personer, og lidt gæster af og til.
        Og vi var i Berlin en tur, en rejse, vi vandt, fordi vi var Danmarks mest effektive energisparere. Og der er 22 grader i hytten døgnet rundt.
        En gang i mellem må man da have lov at prale!🙂
        PS: jeg kan ikke lige komme til arkivet over el-forbruget gennem årene, men ’86 var nok en del dyrere, det var jo isvinter, Sofie blev født i Marts, den dag, isen brød op. Men vi har flotte billeder af tårnhøje isskruvninger langs kysten.

        AagePK

        Thursday, February 4, 2016 at 5:20 UTC

        • @AagePK – Ja jeg ved ikke om jeg kunne spare nok til at en varmeblæser er tjent ind på et par år. Jeg ved heller ikke om den giver bivirkninger, men jeg må vel undersøge det igen. Jeg ved heller ikke om huset skal efterisoleres for at bringe varmeblæser-(varmepumpe) el-regning ned på det niveau, som du nævner – håber det. Og da jeg også skal have repareret vandhane og afløb til vaskemaskinen og ikke kunne få en VVS til at gøre det, så har jeg bare opgivet og orker ikke at bruge tid på den slags.:/

          Donald

          Thursday, February 4, 2016 at 10:04 UTC

  3. Engang gik jeg og holdt øje med mit strømforbrug hver måned og noterede tallene i et regneark. Det er jeg holdt op med, fordi mit strømforbrug ligger ret lavt, og så forstår jeg egl. ikke, at jeg får så relativt høje el-regninger.

    Stegemüller

    Thursday, February 4, 2016 at 6:24 UTC

    • Ja det er som regel ikke en stor udgift, hvis man ikke bruger el-varme. Det er ikke som i min barndom, hvor el-regninger var noget man talte om – elektricitet var billigere i øre, men i forhold til købekraft MEGET dyrere dengang.

      Donald

      Thursday, February 4, 2016 at 10:05 UTC

  4. Hm.

    Jørgen

    Saturday, February 6, 2016 at 15:15 UTC


Comments are closed.