Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Mayday, jeg skal ud at flyve hvis jeg vil sige farvel til min mors lillesøster

Somme tider tror folk at det er verdens sikreste transportform. Det er det også, men den er ikke uden sikkerhedshuller.

Første tommelfingerregel er: Flyv ikke i snevejr eller stormvejr eller om natten. Flyv ikke med en uerfaren pilot. Flyv ikke med et Tyrkisk flytransport-selskab, hvor andenpiloten af frygt for sin overordnedes vrede ikke tør gøre opmærksom på at chefen, kaptajnen, er ved at stalle flyet. Flyv ikke med et fly, som er konstrueret med dårlige detailler (de har alle sammen fejl).

Men hvad skal man så gøre i stedet? Køre bil? Nej – de fleste oversøiske destinationer kan ikke nås pr. bil, så det er helt udelukket.

Tør man flyve med det mest lavprisede lavprisselskab af dem alle?

Norwegian CAA betyder Civil Aviation Authority, There are no permanent crewmembers in NAS (Norwegian Air Shuttle, moderselskab for Norwegian)

Norwegian CAA betyder Civil Aviation Authority,
There are no permanent crewmembers in NAS (Norwegian Air Shuttle, moderselskab for Norwegian)

Det fine ved Norwegian – de er faktisk dygtige med hensyn til sikkerhed – er at de har besluttet kun at bruge én type fly, Boeing 737-800 tror jeg. Til langdistanceflyvninger bruger de den “nye” 787 (Dreamliner) og den holdes i et særligt selskab ved navn Norwegian Long Haul (NLH). (Nej ikke Neo Linguistic Hypnotizing, eller NLP, Neo Linguistic Programming).

Den billigste billet fra CPH (København) til LAX (Los Angeles International) kostede i lavsæsonen Januar lige omkring 3000 kr. (ca. 400+$) med Norwegian. Som krydderi kan det tilføjes at der kun er begrænset antal sæder til den pris (formodentlig ved toilettet eller i et forkrampet hjørne) og somme tider, når man vil bestille, får man at vide at det er solgt og at man må betale 25% mere for at komme med (iflg. venner og bekendte, jeg har ikke prøvet det selv – endnu).

Jeg har mest lyst til at blive hjemme. Eller gå en tur i Gribskov. Spise i Christiansborg-tårnet. Være turist i eget land (eller i Sverige).

Checker du rapporter om “incidents” og accidents? Som fx.:

A Norwegian Air Shuttle Boeing 737-800, registration LN-DYA performing flight D8-5360 from Tenerife South,CI (Spain) to Berlin Schoenefeld (Germany), was accelerating for takeoff from Tenerife’s runway 08 when the crew rejected takeoff at high speed and came to a stop near the end of the runway with both right main gear tyres burst disabling the aircraft on the runway. The passengers disembarked onto the runway and were bussed back to the terminal, maintenance replaced the tyres on the spot.

Den slags er der 24 stykker af for perioden 2011-2015. Man skal vide hvor mange afgange og flykilometer det dækker før man kan lave en statistik med bare en smule hæderlighed, men alligevel, 24 hændelser, som ikke var fatale, er da noget at tænke over. (SAS havde ca. 70). Hvor tæt på var de?

Mange af dem er “bird strike” som hvis man flyver med to motorer og begge bliver ramt, kan være fatale (som det var for det fly, der nødlandede på Hudson River for nogle år siden). Men de færreste fly har fire motorer – og de kan også alle blive ramt.

Written by Donald

Wednesday, January 27, 2016 at 1:01 UTC

Posted in Liv

Tagged with

20 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Glem alt om de forskellige risikoniveauer og nyd turen. Selv de flyselskaber med største ulykkestal er sikrere end gåturen i Gribskov.

    Jeg havde i 13 år en anpart i et lille 1-motors fly, som vi fløj frem og tilbage til Polen i. Selv i dét fly følte jeg mig mere sikker end på en hovedvej i Pommern. (Nu var det, at historien om den gang døren gik løs lige efter start kunne komme. Den gang gik det også godt.)

    Vælg den billigste billet uden alt for lange ventetider og mellemlandinger, og brug de sparede penge på oplevelser på rejsen.
    F.eks. vandflyvetur, helikoptertur eller en ballonfærd.🙂

    God tur til LA, selvom det er på en lidt sørgelig baggrund.

    Farmer

    Wednesday, January 27, 2016 at 4:51 UTC

    • Mange tak, Farmer – også for at minde mig om at man kan komme galt afsted i Gribskov🙂

      Donald

      Wednesday, January 27, 2016 at 9:26 UTC

  2. Uha, du gør mig helt bange for at flyve – det har jeg ellers gjort meget. Det var godt Farmer kom med sit indlæg, for det beroligede mig igen.

    Stegemüller

    Wednesday, January 27, 2016 at 5:53 UTC

    • Du skal endelig ikke blive bange, Stegemüller, og iøvrigt har jeg en begrundet formodning om at du ikke skal ud at flyve foreløbig. Men jeg håber du kommer så meget ovenpå igen at du tager en flyvetur – om det så er til Heathrow eller Gardermoen (Oslo).

      Donald

      Wednesday, January 27, 2016 at 9:28 UTC

  3. Undskyld mig, Donald, men hvad drysser du på din havregrød? Det er da et umanerligt sort syn, du lægger for dagen.
    Der sker vitterligt SÅ få flyulykker, at man stadig må undre sig. Især, når man har set på flightradar, hvor mange fly, der til hver en tid er i luften. Eller de billeder, jeg har taget, af fly, “mit” fly er fulgtes med, blevet overhalet af, eller har krydset vor luft-vej. I Madrid startede vi et par stykker ad gangen ned ad 2 parallelle startbaner, i Atlanta har de 6, plus et par stykker på den anden led.
    Du kunne også prøve youtube, finde St Maartens landingsbane, og undres over, hvordan det kan lade sig gøre. Eller Gibraltar, hvor der går bomme ned for highwayen, når et fly skal lande eller starte. Ved Madeiras lufthavn får vi gerne en gyngetur, når vi skal over klipperne for enden af banen, hvis vinden er i det rigtige hjørne og skaber fede turbulenser.
    Men lad nu være med at tage de allerbilligste fly: det koster i tilkøb til bagage o.a.m.a: Ryanair har ifølge min datter det princip, at du skal have bagagen med i kabinen, og de, der kommer først, kan jo sagtens finde plads; de næste må have kufferten på skødet. Gad vide, om de har lejet bagagerummet ud til fragtselskaber?
    Jeg har selv, både i Peru og Bolivia, men også i Holland og Portugal, oplevet, at “mit” bagagerum var fyldt op af store tasker fra andre folk på helt andre pladser, så jeg måtte sidde med min under fødderne. Og den holdt, i modsætning til de andres, de officielt krævede maxi-mål.

    AagePK

    Wednesday, January 27, 2016 at 11:06 UTC

    • Hmmm … jamen to gange er det sket at to fly er stødt sammen i luften. Hvad er den statistiske sandsynlighed for det?
      Den ene gang var over Bodensee, et Russisk Tupolev fly med børn og et DHL Cargo B757. Så skulle man tro at folk havde fundet ud af ikke at flyve i samme højde og samme kurs modsatrettet. Men det skete igen i Brasilien, en lille lækker jet hakkede en vinge af et Boeing fly. Så kom igen med statistikken! Hvad er sandsynligheden for at to fly støder sammen? Hvis der er 200 fly i luftrummet over Brasilien og de flyver i hver sin retning tilfældigt uden fly-controller kanaler og tunneler og “baner” – lanes – og hvad man nu kalder det på English, så ville sandsynligheden for at de støder sammen – og dermed sikkerheden – være større end hvis mennesker styrer dem ind i faste baner. Hah, kom igen.

      Nej selvfølgelig ved jeg godt at det er sikkert. Og efter Farmer’s morsomme kommentar om at det er farligere at gå en tur i Gribskov er jeg ikke blevet mere bange for at gå en tur …:mrgreen:

      Angående flypriser er jeg allerede blevet advaret af familien om at det koster extra, med angivelse af hvad de måtte betale for en rygsæk der var for stor til kabinen. Det ødelagde regnskabet (men heldigvis ikke turen!)

      Jeg var ikke klar over at man lavede parallel starter i Atlanta og andre steder. Atlanta og resten af byerne langs USA’s østkyst er et syn værd på Google-Earth eller maps. Det er da et åndssvagt sted at bygge byer! Det svarer jo til at man byggede high-rise skyskrabere på Fanø eller i Dubai (nå det gør de jo forresten også …)

      Nej jeg er med alderen blevet skeptisk overfor hvor langt den sunde fornuft rækker. Det begyndte med flade tage, IT-(u)sikkerhed pga. manglende chef-kompetencer, nedskæring i SKAT bemandingen og udbetaling til indlysende svindlere mv. Nej nej nej, jeg vil hellere svømme over, hvis bare jeg kunne …

      Eller måske – tænk hvis man kunne blive gast på en sejler, der tager turen fra Gran Canaria til Guyana! Det gjorde min søn for 19 år siden, sikken en oplevelse, roret blev slået i stykker og han ville ikke gøre sine forældre bekymrede.

      Donald

      Wednesday, January 27, 2016 at 16:29 UTC

      • Hvis ikke jeg husker fejl, skyldtes ulykken over Bodensøen tekniske fejlmeldinger, der fik en dansk flyleder til at overrule det russiske flys pilot, der via sin egen scrambler var kommanderet til at stige, hvor flylederen fik flyet til at holde kursen, eller sådan noget. Det kostede flyvelederen livet: en russisk far, der mistede et barn ved ulykken, myrdede den, han opfattede som gerningsmanden. Skylden lå dog et andet sted, men det forstod russerne ikke.
        Fandt du “danglisherne”?🙂
        Jeg er ikke skeptisk overfor sund fornuft, kun overfor mennesker, der tydeligvis ikke er i besiddelse af en sådan en.
        Byer bliver jo bygget der, hvor behovet er på et givet tidspunkt: New Yorks første (hvide) beboer, sådan helårs, var en gut fra Ærøskøbing i hollandsk tjeneste: stedet var et trafikknudepunkt for de lokale, og hollænderne ville gerne handle, og det gør man så der, hvor folk er. Hvis der er for mange overfald via nogle pirater, eller andre, trækker man ind i landet: så skal der gerne være et åløb, som bådene kan trækkes op ad, man skulle nødig slæbe for meget på varerne: sådan byggedes Lejre, Aarhus, Slesvig, og vel også de fleste Usaske (øst)kystbyer.

        AagePK

        Wednesday, January 27, 2016 at 18:38 UTC

        • PS: dine tommelfingrede regler gælds ikke for destination Los Anderledes o.lign: rejsen går over Grønland, med masser af sne, og tager så lang tid, så du enten starter eller lander om natten, ikk’?🙂

          AagePK

          Wednesday, January 27, 2016 at 18:41 UTC

          • Huh – ja jeg fandt ud af at den korteste vej går over Grønland, hvor man helst ikke skal nødlande.

            De eneste gange, jeg har fløjet over atlanten, i 1997 og 98, var kaptajnen så venlig at gøre opmærksom på at “nu er den nærmeste landingsbane Cape Verde”, så var det Fernando de Noronha, og til sidst var det Recife (Brazil).

            Hvorfra har jeg navnet Fernando di Cunha?

            Donald

            Wednesday, January 27, 2016 at 21:45 UTC

        • Det var en flyvelederfejl både ved Bodensee og i Brazilien (danglish ja, jeg noterede mig de nyttige ord!🙂 ).
          Det er klart en god ide med tunneler til fly, men hvis kaptajnen ikke kan afvige ved at stige eller bøje af når han i øvrigt er 11 km. over jordoverfladen, så har man lavet et system, som er mere lavpandet end jeg bryder mig om. Det samme kan man sige om en række fejl, som er opstået på fly, der er nødlandet eller har afbrudt en start indenfor de sidste 10 år – og om flyet, hvor andenpiloten var sindssyg og fløj ind i Mont Blanc. Og de to Malaysian fly, der er forsvundet skyldes enten trykkabinens svigt eller sindssyge piloter. Andre gange har piloten spillet hele sin formue op og ønsker at begå selvmord samt hævne sig på verden.

          Jeg tror at mine reservationer (nej ikke billetreservationer) skyldes denne blinde tillid, som man er nødt til at udvise; og går man dybere, så finder man forklaringen i barndommens naive tillid og mangelen på gode voksne råd. Ikke at jeg vil skyde ansvaret fra mig, men jeg var naiv det meste af mit liv selv om jeg steg i graderne fra dum-og-naiv til skrækslagen-og-naiv. Og ender som labil tosse i dag🙂 Jeg kan faktisk ikke tænke mig en værre måde at dø end at sidde fast i en aluminiumstrykkabine uden at kunne gøre noget.

          Men jeg lover, jeg skal nok tage afsted, hvis min familie derovre kan klare at have mig boende lidt senere hen på året.:mrgreen:

          Donald

          Wednesday, January 27, 2016 at 21:34 UTC

    • Donald

      Wednesday, January 27, 2016 at 16:31 UTC

  4. Statistikker er helt ligegyldige for dem, der kommer galt af sted. Hvad hjælper det mig, at der er så få flyulykker, hvis jeg bliver dræbt i en af dem?

    Jeg har kun fløjet to gange i mit liv – eller fire, for jeg havde returbillet – og jeg tvivler stærkt på, at jeg nogensinde gør det igen. For mig at se er det en sindssyg måde at rejse på, hvis der er andre muligheder, for eksempel at blive hjemme. Det sluger en masse ressourcer, og hvis flyet styrter af den ene eller den anden grund, har man ikke en chance.

    Det har ikke noget med almindelig flyskræk at gøre, for jeg var ikke bange – syntes kun, at det var helt absurd at rejse på den måde.

    Jeg er spændt på, om du trodser fornuften og tager af sted!

    Rasmine

    Wednesday, January 27, 2016 at 18:27 UTC

    • Tak for støtten, Rasmine!😀

      Donald

      Wednesday, January 27, 2016 at 21:19 UTC

  5. God rejse. Underligt at vi tænker så meget på risiko når det gælder flyveture og så lidt når det gælder alt muligt andet.

    Jørgen

    Wednesday, January 27, 2016 at 20:45 UTC

    • @Jørgen: At vi tænker på risikoen, når vi står i kø i sikkerhedschecket og begiver os ind i en metalbeholder – ganske vist stor, og kryber sammen på et sæde for at sidde i 10-12 timer og vente på at den lander igen? Jamen det tror jeg der er en nærliggende forklaring på: Nemlig den som Rasmine kommer med, vi kan ikke gøre noget hvis der opstår fare. Det er det samme som at gå ind i et tog eller en bus, og overlade styringen til en anden. Bussen kører ikke så hurtigt (med mindre det er en turistbus til fx. Schwarzwald eller Como) og der sker ikke så meget, hvis den punkterer.

      Men se hvor morsomt Farmer skriver: Det er sikrere end at gå en tur i Gribskov!🙂

      Donald

      Wednesday, January 27, 2016 at 21:23 UTC

  6. A propos sammenligningen med Gribskov: Om det er farligere at gå en tur i skoven end at flyve, kommer an på, hvordan man definerer farlig. Der er helt sikkert langt større sandsynlighed for, at man kommer ud for et uheld, hvis man går tur i skoven, end at ens fly styrter ned, men jeg vil meget, meget hellere gå en tur i skoven og pådrage mig en eller anden mindre skade.

    Rasmine

    Wednesday, January 27, 2016 at 21:43 UTC

    • @Rasmine! Jeg er bare så enig!🙂

      Donald

      Wednesday, January 27, 2016 at 21:52 UTC

      • Altså, i vor alder kan en frossen vandpyt koste førligheden, og en nedfalden gren: så er man grønsag!
        Vi her i Syddanmark (det hedder det sgu!) skal lære at tale tysk til ambulancefolkene:” Kein Gemüse, bitte!” hedder det, når man ikke vil vågne op som grønsag!

        AagePK

        Wednesday, January 27, 2016 at 23:23 UTC

        • Må man gerne grine? Undskyld hvis man ikke må, men det er morsomt – og rigtigt, man kan komme grueligt galt afsted i Gribskov. Eller på stierne heromkring, hvis børnene har lavet en glidebane og man ikke har styrthjælm på!:mrgreen:

          Donald

          Wednesday, January 27, 2016 at 23:29 UTC

  7. Risikoen for at møde en spøgelsesbilist har været ret stor de sidste dage. Heldigvis – hvis jeg må tillade mig at sige det sådan – var det spøgelsesbilisten selv, en 82-årig mand, der mistede livet ved Roskilde. Der er stadig alt for mange af denne art bilister.

    Jørgen

    Thursday, January 28, 2016 at 8:50 UTC


Comments are closed.