Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Vinteragurk, agurkevarianter, agurkepriser, agurketilbud, agurke(vækst)tid

Vinteragurk købt i Netto for 12 kroner, med god smag og rigtig kernestørrelse

Vinteragurk købt i Netto for 12 kroner, med god smag og rigtig kernestørrelse

Jeg troede det var dyrt: En agurk for 12 kroner? Uh! Havde jeg set det, da jeg lagde den i indkøbskurven, havde jeg valgt en anden Spansk eller Canary Island eller lignende.

Jeg har konstateret at agurker udenfor agurketiden er bitre og har for store kerner. Det må være en sort, man får mere ud af om vinteren, så jeg tænkte, lad mig prøve denne agurk, den ser pæn ud, og hvis den ikke smager godt, så venter jeg med at købe agurker til det bliver sommer. Men heldigvis købte jeg denneher, for den smagte godt.

Milde moses, den kostede 12 kr. – Og så igen besværgelser, det var ikke engang dyrt sammenlignet med andre agurkesælgeres priser!!!

Katrine & Alfred sælger deres vinteragurker gennem Coop/Kvickly

Katrine & Alfred sælger deres vinteragurker gennem Coop/Kvickly

Knotne kommentarer til vinterpriserne kan skrives her …

Hvad er en daa i Norsk agurkeslang? Citat fra Bondebladet:

Også på vinteren har deler av styringsgruppa for agurk et raskt møte hver onsdag for å utveksle informasjon om markedet. Utover i januar og februar kommer gradvis flere med i gruppa. Den er fulltallig når vi nærmer oss norsk tollperiode og nær markedsdekning med norsk agurk. Nå i desember 2014 produseres det agurker i ca. 25 daa med veksthus hos 6 norske produsenter. Dette er en oppgang fra i fjor, men under nivået på ca. 40 daa i 2012.

I perioden 1. november – 10. mars kan agurk importeres tollfritt til Norge og i november/desember (og januar) er importagurken normalt billig. Lav norsk vinterproduksjon skyldes derfor generelt at det har vært vanskelig å få til avtaler om en akseptabel minstepris på en tilstrekkelig mengde. Vinterproduksjon av god kvalitet i Norge krever mye bruk av lys, og kan ikke konkurrere på pris med importen. Vi ser nå tendenser til stigende interesse hos enkelte kjeder for å betale for norsk vinteragurk; et resultat av at forbruker etterspør norsk agurk.

Written by Donald

Monday, January 25, 2016 at 14:10 UTC

Posted in Brok

Tagged with

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kikket etter hos den lokal, kun importagurk, men den var fin og slett ikke dyr.
    klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, January 25, 2016 at 14:52 UTC

    • Ja Mormor – jeg tror ikke at seks gartnere kan forsyne hele Norge med norsk vinteragurk, jeg tror at grunden til at man laver norsk agurk er, at Norge mener at man skal have gartnerier og landbrug i Norge – ellers kan man komme galt afsted, hvis transport bliver dyrere eller går i stå – og mere vigtigt, man skal kunne selv. Viden og kundskaber på stordrift vil man bevare i landet. Det samme har der været talt om i Danmark – for andre ting, men alligevel:

      Hvis alting laves i udlandet, så vil Danmark blive dummere (end vi er i forvejen). Der skal være både produktion og forskning i et land.
      Klem på dig🙂

      Donald

      Monday, January 25, 2016 at 20:58 UTC

  2. Når den smager godt er det OK at betale 12 kr. Jeg synes generelt, det er svært at købe grøntsager om vinteren; det er simpelthen svært at finde nogle, der smager af noget. Katrine & Alfred kender jeg godt. Deres produkter er altid i orden.

    Stegemüller

    Monday, January 25, 2016 at 14:54 UTC

    • Ja ikke sandt? – det tænkte jeg også Stegemüller. Jeg har fået for mange bitre agurker sidste vinter. En god agurk i vintertiden er som et brev fra syden🙂

      Donald

      Monday, January 25, 2016 at 20:59 UTC

  3. Hvor går man hen, når man ikke har knotne kommentarer? Hhhmmmnnn?
    Jeg køber meget sjældent agurker om vinteren, her er det gulerøddernes tid: sprøde stænger til frokosten.
    Vi var i Tromsø første gang i Juli 1985, da kostede agurkerne en masse norske kroner, og efter vægt, og der hang en kniv, så man skar et passende stykke af:” Jamenda, man kjøper vel ikje en hel agurk?” I Marstal fik man dengang 3 for en 10ér. Og så kom ideen: vi fylder Peter Pilots flyver med agurker, og sælger dem for en tier stykket i Tromsø. Så fylder vi flyet med friske laks og sælger dem med en pæn fortjeneste i København. Så er turen også betalt begge veje, og vi bliver RIGE!!!
    Det blev vi så ikke. For vi kom slet ikke igang.
    Men hvad er en timeløn i dag? Hvor mange minutter skal man arbejde, for at få råd til en agurk? Hvor mange dage holder en hel agurk? Og hvad kan vi lære deraf? At det slet ikke er så dyrt, som vi troede. Men at gulerødder smager bedre på denne årstid.
    Ikk’?🙂

    AagePK

    Monday, January 25, 2016 at 21:42 UTC

    • Jo AagePK det er så sandt som det er sagt! Men hvis man alligevel fristes af en agurk udenfor agurketiden, så er det rart at vide at Alfred og Katrine har fundet en sort som vokser langsomt og derfor smager godt. Jeg spiser også gulerødder – en af de bedste vinter-retter er råkostsalat af revet gulerod med citron og rosiner (og evt. revet rødkål, revet æble og hvad man nu ellers finder på).

      Donald

      Tuesday, January 26, 2016 at 0:58 UTC

    • Pyt med de knotne – det er bare til at blive endnu mere knotten over …

      Donald

      Tuesday, January 26, 2016 at 0:59 UTC

  4. Dette handler vel om at langsomt udviklet frugt og grønt smager bedre end tilsvarende hurtigtmodnet. Det er derfor danske blommer er bedre end sydlige, det er derfor nordligt dyrket vin er friskere end sydligt – og det samme gælder vel agurker. Den sidste agurk vi købte var tyk i skallen og ærlig talt ingen særlig fornøjelse at spise. Derfor spiser vi ikke mange agurker her lige nu, og begrebet vinteragurk havde jeg ikke hørt før.

    Jørgen

    Tuesday, January 26, 2016 at 9:57 UTC

    • Nej vel – Alfred & Katrine (måske samme som Alfred Petersen & søn) har været rigtig godt opfindsomme, og har fundet på noget, som vi agurke-elskere godt kan lide og for hvilket vi gerne vil betale lidt mere!🙂

      Jeg havde heller ikke set betegnelsen vinteragurk før. Jeg tror jeg blev opmærksom på problemet med sure agurker om vinteren for 20-30 år siden, men det er jo ikke noget jeg har tænkt nærmere over.

      Donald

      Tuesday, January 26, 2016 at 11:45 UTC

  5. Min lykke var gjort, da Alfred og Katrine for en del år siden begyndte at avle røde peberfrugter; de er tykke, søde og saftige. For fem-seks år siden begyndte de at sælge agurker til jul – vi var helt vilde, min søn og jeg; tre agurker, så var der til hele julen. Hver dag sætter jeg en halv agurk til livs. Gode danske agurker fra A + K skal jeg have, uanset prisen – men bæreposer, dem har jeg ikke råd til at købe …
    En dame var ved at gå til af grin og sagde til sin voksne datter, “Se hun (mig!) kan ikke få dem tynde nok, og jeg kan ikke få dem tykke nok! Jeg kiggede op på hende og sagde, “En agurk består af 97% vand, så jeg tager et glas vand, hvis jeg er tørstig. Jeg vil have en sprød og smagsfuld agurk!” “Nåh for søren. Det vidste jeg ikke!” Nej, det gælder om at vide, hvad man skal gå efter.

    Elsebeth

    Thursday, January 28, 2016 at 21:10 UTC

    • Hvor er det sandt! Tak for den positive og lærerige kommentar! Og for den morsomme scene til sidst🙂

      Donald

      Thursday, January 28, 2016 at 23:34 UTC

  6. Denne var dog værre: Da jeg har gået min kassebon igennem, finder jeg ud af, at Superbrugsen har snydt sig selv. Det siger jeg til kassedamen i et ledigt øjeblik. En ældre mand, der står for tur i køen, kikker op og siger undrende, “Nåh, ska’ man os’ si’e det?!” “Det kommer an på, hvem man er!” svarede jeg. Så kunne han tygge på den.

    Elsebeth

    Friday, January 29, 2016 at 0:16 UTC

    • Det var godt – det har jeg iøvrigt også gjort. Jeg havde i mange år et venskabeligt forhold til købdamen og købmanden her – men nu er de gået på pension, og jeg hilser venligt på de unge kassemænd i vores to supermarkeder, og de er så venlige at svare🙂

      Donald

      Saturday, January 30, 2016 at 11:14 UTC


Comments are closed.