Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Bordplader, hygiejne, vandskade, haveslange …

For en del år siden – mindst 6, men vistnok 10, sprang vandhanen til min haveslange. Denne hane udgår fra vandrøret til køkkenvasken og er derfor frostfri indtil den tud, der sidder udenfor. Man skal blot huske at tage haveslangen af før vinteren, og det vidste jeg ikke.

Ved den lejlighed blev skabet under køkkenvasken derfor vådt – ja alting i køkkenet blev vådt, og spånpladerne sugede vand op til køkkenbordet, som bulnede op. Det tørrede og faldt sammen til en mindre bule. Jeg kan leve med det, mit hjem skal ikke deltage i en skønhedskonkurrence; men tømreren har måske tid her til vinter, så jeg spurgte om han kunne reparere det – joda. Hvis jeg fandt en bordplade, hvis farve jeg kunne lide (man finder nok ikke nøjagtig samme farve som den, jeg har) skulle jeg skrive ned og så kunne vi bestille sådan en.

Jeg ved at levnedsmiddelkontrollen forlanger stål- eller laminatborde til kantiner, ikke limtræ, fordi træ suger væde og bakterier til sig. Laminatoverfladen er også nemmere at gøre ren, så jeg vil have laminat igen.

Valnød laminat hos Bauhaus - 700 kr. for en plade, ca. 250 kr. pr. meter

Valnød laminat hos Bauhaus – 700 kr. for en plade, ca. 250 kr. pr. meter

Laminatplader i (h)Jem&Fix til 100 kr.pr meter

Laminatplader i (h)Jem&Fix til 100 kr.pr meter

Fog Byggemarked havde kun farveprøven til valnød-laminat, den ser lidt mørkere ud end de andre, men lyset er jo også forskelligt - prisen var ikke angivet!

Fog Byggemarked havde kun farveprøven til valnød-laminat, den ser lidt mørkere ud end de andre, men lyset er jo også forskelligt – pris som (h)Jem&Fix!

Written by Donald

Saturday, January 23, 2016 at 20:30 UTC

Posted in Byggeri

Tagged with

14 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Havde du boet lidt tættere på, havde jeg gerne fikset det for dig. Lige nu er jeg godt nok igang med et udvide ovenpå, så der kan blive plads til datteren, hendes mand OG det ventede barnebarn, der er for lidt plads i hytten til den slags besøg af flere generationer. Så der skal isoleres, med 300 mmm, og det kræver en del tømmerarbejde. Og det kræver planlægning, som igen kræver fred til tænkning.
    Men et par timer ville jeg nok kunne afse til at finde en pæn træ-bordplade, du ville kunne lide, og sætte den op.
    Laminat duer absolut IKKE! Svigerfader, der var dyrlæge i levnedsmiddelkontrollen, var meget ude efter bagere, slagtere oma, der havde træ på arbejdspladsen, slagteren f.eks har jo en huggeblok, og den kan kun være af træ. Og jeg, der ind i mellem slagter selv, har også investeret i en meget stor plade i plastik til at skære ud på, MEN: det viser sig, at træ har mange færre problemer med bakteriebelægninger en laminat og andet af plastik. Og hvorfor så det?
    Jo, træ suger vædske, altså vand. Derved efterlades bakterier til tørkedøden. Desforuden indeholder træ naturligt konserverende stoffer i form af garvesyrer, phenoler, tjære og mange andre gode sager. Træet kan jo ikke løbe fra bakterier, svampe, vira og insekter, det må derfor oparbejde et lille lager af kemiske våben, der kan beskytte imod angreb. Og det sidder altså i træet længe efter at det er fældet. Ridser i laminat o.lign tørrer ikke ud, og har vist sig at være det ideelle rugested for baktusser og andet snask. Til gengæld tåler stål og plastik bedre de kemiske rensemidler, og hedt vand, men der er stadig problemer med disse lommer.
    Så man må gerne bruge træ i levnedsmiddelfabrikationslokaler igen, det andet var mest et stunt til glæde for plastindustrien. Jeg har købt nogle limtræsplader af hevea, så vidt jeg husker, det er længe siden. Det ligner bøg, men er gummitræ, der bruges som møbeltræ, når det ikke længere kan producere gummi nok.
    Men du kan også tage bøg, eg, whatever, jeg foretrækker de lyse sorter.
    Og så mætter jeg pladen med en lind vælling af sæbespåner: pladen får lov at trække et par timer, og overskuddet skrabes af med en paletkniv e.lign., og trørres efter med en opvredet klud. Tørrer til næste dag. Og for eftertiden holdes pladen ren med jævnlige afsæbninger med en lignende sæbevælling. Det giver en smuk, smudsafvisende overflade. Her har vi masser af kalk i vandet, og det giver kalksæbe, der hærder; alligevel husker jeg at bruge spækkebræt, så bordpladen forbliver pæn: der, hvor jeg lavede hul til vasken, fik jeg et pænt stykke til en god arbejdsplade.
    Bauhaus har en egeplade på 27 x 625 x 2020 mm til 700 kr, og du kan få dem længere, og i andre træsorter. Tilskæring, hvis pladen er for lang, koster 30 kr.: http://www.bauhaus.dk/traelast/plader/bordplader.html

    AagePK

    Sunday, January 24, 2016 at 8:59 UTC

    • Jeg er ikke helt overbevist – men jeg var godt klar over at et plast-skærebræt er noget værre noget, alene pga. rillerne, man efterlader med kniven. Jeg bruger mest træ-skærebræt undtagen til løg, og jeg har købt et nyt fordi det gamle af blød-plast var for skåret. Opvaskemaskine er ikke nok til at “desinficere” sådan et skærebræt.

      Jeg vil tro at den glatte laminat-overflade som jeg har haft i 30 år er ret ren. Jeg orker næsten ikke at skifte den ud! Tænk at du kan gøre sådan nogle ting selv. Jeg ved jeg burde lære mere, men jeg har ikke så meget lyst, for hver gang jeg har en ledig stund tænker jeg “det kan blive min sidste spadseretur” eller “det kan blive sidste gang jeg spiller klaver”. Livet er kort, som pokerspilleren sagde.😉

      Donald

      Sunday, January 24, 2016 at 13:05 UTC

      • Livet er som en barneskjorte: kort og beskidt!🙂
        Jeg tænker: det kan være det sidste søm, jeg slår i.
        Jeg spiller nemlig ikke klaver.🙂

        AagePK

        Sunday, January 24, 2016 at 14:33 UTC

  2. Vi er vældig glade for vores træbordplade i køkkenet, men vi ærgrer os over at vi ikke valgte en kompositplade til hele køkkenbordet og ikke kun en del af det, for det er en sand fornøjelse at bruge den plade.

    Jørgen

    Sunday, January 24, 2016 at 9:23 UTC

    • Gad vide om du mener en limtræsborplade, jeg har prøvet at slå ordet op, kompositplade, men finder ikke nogen forståelige forklaringer.

      Det kan være en sand fornøjelse at bruge et godt køkkenbord. Jeg ville ønske det var 10-20 cm. højere, men jeg havde aldrig troet at jeg ville blive boende i 30 år, ellers havde man måske fået lavet et andet køkkenbord engang for længe siden🙂

      Donald

      Sunday, January 24, 2016 at 13:07 UTC

      • Jeg burde have omtalt bordpladsen som kompositsten.

        Jørgen

        Sunday, January 24, 2016 at 15:46 UTC

        • @Jørgen. Aha! Så ved jeg godt hvad det er – mange tak. Det må være en rar og praktisk – og pæn – bordplade!🙂

          Donald

          Sunday, January 24, 2016 at 17:51 UTC

  3. Jeg tror, jeg har laminat, og tænk jeg synes da, at det virker meget hygiejnisk, men jeg har selvfølgelig heller ikke haft vandskade.

    Stegemüller

    Sunday, January 24, 2016 at 9:55 UTC

    • @Stegemüller: Laminat bordplader til køkkenborde er både hygiejniske og lette at holde rene, meget lettere end bordplader af træ, som skal behandles med sæbe eller olie eller hvad det nu er. Men det er rigtigt, som AagePK skriver, at træ er et godt materiale til at være i kontakt med madvarer, – hvis man vel at mærke plejer det. Jeg vil tro at garvesyreeffekten forsvinder efter ganske få måneders vask og brug, og så er det sæbe-virkningen, som skal sørge for at en træbordplade holder sig i en brugbar stand.

      Donald

      Sunday, January 24, 2016 at 13:10 UTC

      • Prøv nu lige at se her:

        http://www.samvirke.dk/mad/raad-og-tips/saadan-bruger-dit-skaerebraet.html

        http://samvirke.dk/mad/raad-og-tips/saadan-bruger-dit-skaerebraet-trae.html

        Indholdstofferne i træ vaskes meget vanskeligt ud, bare prøv at save et 100 år gammelt bræt over, du kan straks lugte terpentinen fra harpiksen, ikk’?
        Men der skal holdes rent, dog som teknisk institut viser: det er nemmere på træ end på plastik-overflader.

        AagePK

        Sunday, January 24, 2016 at 16:14 UTC

        • Pokkers, jeg skrev ellers adressen meget nøjagtigt! Men jeg googlede på hygiejne træ madvarer, og kom forbi både Levnedsmiddelstyrelsen og Samvirke.

          AagePK

          Sunday, January 24, 2016 at 16:17 UTC

          • Det er OK – det er rettet!🙂

            Donald

            Sunday, January 24, 2016 at 17:54 UTC

        • Citat fra website Samvirke.dk/mad/ etc.

          Bakterier lever kotere på træ end på andre materialer

          I laboratorieforsøg er træ fra fyr, ask, eg, bøg og gran blevet kodet med bakterier, der ligner salmonella, camphylobacter og listeria. Det samme er sket med stål og plastik, og det viste sig at overlevelsestiden for bakterierne var kortere på træ end på de andre materialer.
          Fiskekasser, paller og træemballager fra levnedsmiddelindustrien blev undersøgt med samme resultat. Det blev konkluderet, at træ er et hygiejnisk materiale i kontakt med mad.

          Der er altså ingen grund til at kassere træskærebrættet af hygiejnehensyn. Men det er en god ide at følge nogle forholdsregler.

          Brug altid to forskellige skærebrætter til kød og grøntsager – skift skærebræt og kniv, når du skifter fra at tilberede kød til for eksempel at snitte grøntsager.
          Skift eller vask skærebræt og kniv straks efter, at det er brugt til råt kød.
          Hold råt kød adskilt fra mad som salat og brød, der er klar til at spise. Hold madpakkerne langt væk fra dit arbejde med råt kød.
          Hav flere skærebrætter, så du altid har et tørt ved hånden.
          Rengør skærebrættet med opvaskemiddel. Skyl efter med så varmt vand som muligt. Tør brættet med et viskestykke og opbevar det et tørt sted.

          Donald

          Sunday, January 24, 2016 at 18:26 UTC

        • Men som sagt,
          Laminatbordplader er også gode (forudsat at man ikke bruger dem som skærebrætter!) idet den glatte overflade muliggør at man får dem gjort rene med en klud (gerne en ren en! Ellers bliver det bare værre!)

          Donald

          Sunday, January 24, 2016 at 18:28 UTC


Comments are closed.