Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Statslånshusene, små huse bygget i årene 1938-58

Jeg har to gange talt med en beboer af de huse, der ligger på grænsen til “Vejby City” eller “Centrum” eller hvad man nu skal sige. Det er parcelhuse, som har været overkommelige i pris, og som ligger 5min. gang fra station med tog & bus, børnehave, skole, forretninger, plejehjem og kirke. Jeg gætter at det er såkaldte statslånshuse, – huse, som den almindelige lønmodtager kunne få råd til takket være statslån. Jeg gætter, – jeg ved det ikke, jeg skal lave lidt mere research.

I en periode på tyve år fra 1938 til 1958 gav staten støtte til småhusbyggeriet med de såkaldte statslån, der især skulle hjælpe børnerige familier til en god og sund bolig. Parcelhuset blev derved tilgængeligt for stort set alle og vandt således frem både geografisk og socialt.

For at få et statslån var der en del krav, som husene skulle opfylde. For det første var der lagt loft over husenes pris og størrelse – et hus i byen måtte koste 15.000 kr., mens det i landkommunerne kun måtte koste 9.200 kr. Arealet måtte ikke overskride 110 kvadratmeter, og der blev stillet krav til husets indretning og konstruktion. Huset skulle indeholde et køkken på mindst seks kvadratmeter og et selvstændigt badeværelse med bad og vandkloset. Og for første gang blev der stillet krav om isoleringsforanstaltninger. Tilsammen var disse krav i høj grad med til at hæve den generelle boligstandard. Statslånskravene blev siden gradvist ændret, så husene måtte være større og koste mere.

(Fra https://www.bolius.dk/parcelhusets-historie-1930erne-til-1970erne-17118/

Billederne kunne godt være lidt mere fortællende – men det er jo private huse og må kun fotograferes sådan som de præsenterer sig ud til offentligheden.

Skrivefelt …

Written by Donald

Wednesday, January 20, 2016 at 10:07 UTC

Posted in Byggeri

Tagged with

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. I want a nice house and I have a nice house. It’s not large and it’s not fancy. But what I really like about my house is that there is space around my house. It is not built up close to my neighbors. They can’t see into my windows nor hear me making weird music. I can look out and see nature.
    The houses in the pictures appear to have some space and when looking outside can see something besides a brick wall.

    ladysighs

    Wednesday, January 20, 2016 at 11:31 UTC

    • Thanks for your comment – yes, there is not much fun when space is too cramped and the view outside is to another wall.

      Donald

      Wednesday, January 20, 2016 at 12:24 UTC

  2. Det var en god løsning dengang. Er det mon løsningen på dette akutte boligproblem lige nu?

    Jørgen

    Thursday, January 21, 2016 at 12:24 UTC

    • Der skulle ikke stå dette, men kun det …

      Jørgen

      Thursday, January 21, 2016 at 12:24 UTC

    • Jeg var ikke klar over at der er et boligproblem nu. Jeg troede problemet var en boligboble; men uanset hvad, så er det i dag muligt at bygge gode billige boliger i passende afstand fra bycentrer ved at bruge moderne teknikker. Efterspørgselen efter grunde kan reguleres ved at kommunerne udstykker (til lav-tæt bebyggelse, så er vi allerede nede på halv pris) og huse kan bygges billigt. Priserne på fx. Lind & Risør huse er pumpet op med – jeg gætter – 25 – 50% fortjeneste.

      Donald

      Friday, January 22, 2016 at 9:25 UTC

  3. Jeg besøgte engang for længe siden min faster og onkel i Haverslev i Himmerland. Da vi skulle køre hjem til Aalborg, sagde min onkel, at vi skulle dreje til venstre ved kirken i stedet for og så tage Strandvejen til højre! “Strandvejen!”, spurgte jeg, “herinde midt i landet?” “Ja, det hedder den, fordi da de statsbrug blev bygget på en helt nylagt grusvej, sagde folk “De strander da derude!”
    Det minder om den gamle vittighed “Hvorfor hedder det ‘Hedehusene’? “Jo, noget skulle de jo hedde – husene!”

    Elsebeth

    Saturday, January 30, 2016 at 13:09 UTC


Comments are closed.