Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Trætte svaner i vinterkulden

Der kan selvfølgelig være mange grunde til at svaner bliver svækket om vinteren, men jeg husker fra lokalaviser mv. at de svaner, som var i Gentofte Sø kunne prøve at flyve over til den nærliggende mose, Nymosen, for at se om der var bedre forhold dér. Men havde de taget turen én gang, kunne de ikke gøre det igen, at lette var en stor anstrengelse og krævede at fuglen var i god stand.

Naboen havde en svane i haven og da de gerne ville lufte deres hund, måtte han jage den væk, lidt senere kom jeg tilbage og så fodspor i sneen; den havde fundet vej ned til det store vandhul, hvor man må håbe at den kan være i fred for ræven.

Jeg havde glemt hvor store fødder en svane egentlig har.

Written by Donald

Monday, January 18, 2016 at 0:17 UTC

Posted in Mark

Tagged with

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Svanerne trækker nu fint frem og tilbage mellem vintersædsmarkerne og havet 6 km. væk.
    Nogle svage individer bukker naturligvis under i løbet af vinteren, men generelt er gæs og svaner gode til at udnytte energien i de blade af vintersæd og græs, som titter overfor sneen.
    Det sværeste for dem er situationen, hvor skift mellem frost og tø danner en isskorpe som umuliggør deres græsning.

    Farmer

    Monday, January 18, 2016 at 16:35 UTC

    • Denne her svane var nok syg, eller også havde den besluttet at puddelens have var et godt sted, den var i hvert fald svær at flytte, og den valgte ikke at flyve ned til vandhullet. Jeg gætter den har været syg, men jeg ved det jo ikke.

      Jeg kan godt huske de mange svaner, som græssede på markerne ved Roskilde Fjord for nogle år siden hvor der lå lidt sne på markerne. I år er der mere sne og vandhullerne er frosset til.

      Donald

      Tuesday, January 19, 2016 at 10:54 UTC

  2. Jeg synes også, at de (endnu, i hvert fald) flytter sig uden besvær mellem fjorden og deres andre spisekamre. Ligeledes ænderne og gæssene. Den ene dag er her ikke en fugl, og den næste kan der være mange hundrede.

    Ellen

    Monday, January 18, 2016 at 20:37 UTC

    • Det er rart at høre at de fleste svaner klarer sig, Ellen – ja får jo åbent vand ved fjorden, men her er kanten af Arresø frosset til, og vandhullerne, Holløse Bredning mv. er frosset til.

      Jeg kan også her se svaner, som klarer sig og kan flyve højt (incl. svanesang) når de tager fra kysten ind til vådområderne ved Ramløse Å – men jeg tror nu de har det hårdere her, fordi det meste er frosset til.

      Donald

      Tuesday, January 19, 2016 at 10:57 UTC


Comments are closed.