Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Er det virkelig samme sted? Sommer og vinterdragt

Det er en udsigt man kun ser hvis man ved den er der (man skal bruge zoom).

Udsigt fra Ørbystien mod Tisvilde - vinter forleden dag

Udsigt fra Ørbystien mod Tisvilde – vinter forleden dag

Tårnet står i Tisvilde ved Godhavn station, jeg står på skolestien i Vejby

Tårnet står i Tisvilde ved Godhavn station, jeg står på skolestien i Vejby

Kunne man mon nødlande en Boeing 747 dér?

Wikipedia:

TACA Flight 110 was an international scheduled airline flight operated by TACA Airlines, traveling from Belize to New Orleans. On May 24, 1988, the Boeing 737-300 lost power in both engines but its pilots made a successful deadstick landing on a grass levee, with no one aboard sustaining more than minor injuries. The captain of the flight, Carlos Dardano of El Salvador, had only one eye due to crossfire on a small flight to El Salvador, which was undergoing a civil war at the time.
[…] The pilots landed the airliner on a narrow grass levee at NASA’s Michoud Assembly Facility in the Michoud area of eastern New Orleans, bringing the airplane to a safe stop.

Written by Donald

Sunday, January 17, 2016 at 15:31 UTC

Posted in Mark, Vejr

Tagged with ,

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nej der tror jeg ikke, man kan lande en Boeing 747.

    Sjov idé at tage et billede samme sted i henholdsvis vinter- og sommerdragt. Jeg ved godt, hvilken jeg foretrækker🙂

    Stegemüller

    Sunday, January 17, 2016 at 17:54 UTC

    • Selv om den er længere end den ser ud på billedet, så skal man helst ikke lande der – se evt. AagePK’s kommentar, en mavelanding kunne være et alternativ🙂

      Jeg synes også sommerbilledet er mere charmerende, jeg har brugt det som skærmbaggrund i mange måneder🙂

      Donald

      Sunday, January 17, 2016 at 22:04 UTC

  2. Jeg syntes man bedre kan se mennesket indflydelse på naturen i vinterbilledet. Men jeg foretrækker sommerbilledet

    ilhja

    Sunday, January 17, 2016 at 20:16 UTC

  3. Selv frostvejret taget i betragtning ville jeg ikke køre hjulene ud, da de nok ville synke i og derved forøge risikoen for en kolbøtte. Og maskinen vil helt sikkert ikke kunne lette igen, uanset hvorfra.
    Men det er nok heller ikke lige nu og her, du absolut vil prøve det, gætter jeg rigtigt?🙂

    AagePK

    Sunday, January 17, 2016 at 20:57 UTC

    • Der var en “Mayday” udsendelse om en pilot, som nødlandede på et (langt lige) dige i New Orleans, og flyet kunne lette igen nogle dage efter, efter reparationer mv. – det var den billigste måde at få flyet væk. Men som du siger er dette blødt (og selv om det skulle være langt nok ville det være en farlig en-gangslanding).

      Donald

      Sunday, January 17, 2016 at 22:09 UTC

  4. Jeg tror ikke på at en landing med et fly på marken er en mulighed, men måske en nødlanding. Har læst om en DC3 der landede eller nødlandede på indlandsisen. Efter mange år, da den blev gravet frem igen, kunne den flyve videre. Eller noget i den retning.
    Faktisk bør man tage billeder samme sted ganske hyppigt.

    Jørgen

    Thursday, January 21, 2016 at 12:16 UTC

    • Ja det må selvfølgelig være en nødlanding, hvis det skal være noget. Og det er helt umuligt at bedømme længde af det stykke, der både sommer og vinter skiller sig ud som en stribe. – Sjovt nok, synes jeg, at man har delt marken på den måde, men hvis man er planteavler skal man jo dele sin satsning mellem forskellige afgrøder.

      Der er en historie, som jeg har set omtalt på TV, om en pilot, som kunne lande et større passagererfly på en dæmning i omegnen af New Orleans. Udsendelsen lagde vægt på at det var rent held at det var lykkedes, og at det var specielt velvalgt sted fordi græsset på disse diger vokser på “hulfliser” og derfor udgør en forholdsvis jævn flade. Jeg har prøvet at google, men finder kun erindringer og kommentarer, som nævner at det er sket, selve historien har jeg ikke fundet (efter et par google-søgninger opgiver jeg hvis det ikke er vigtigt for mit skriveri at finde nøjere oplysninger).

      Donald

      Thursday, January 21, 2016 at 21:55 UTC


Comments are closed.