Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Tidlig forebyggelse af vejskader

Vejby kirke på en gråblå vinterdag - farven er mere blå end godt er, men det ser morsomt ud at kameraet forskyder hele spektret i retning af blå

Vejby kirke på en gråblå vinterdag – farven er mere blå end godt er, men det ser morsomt ud at kameraet forskyder hele spektret i retning af blå

På det lille stykke landevej, som jeg var nødt til at bruge, passerede jeg 12 biler, men gik til side hver gang, for at undgå sprøjt og undgå at være til fare og i fare. Iøvrigt har billedet ikke ret meget at gøre med det, der optager mig mest lige nu, nemlig: Skal - skal ikke tage til Glendale, Los Angeles, USA for at sige farvel til min moster på 94, som er syg.

På det lille stykke landevej, som jeg var nødt til at bruge, passerede jeg 12 biler, men gik til side hver gang for at undgå sprøjt og undgå at være til fare og i fare

Det forfærdelige ved sådanne små revner er, at vand trænger ned og løsner vejmaterialet, så store tunge biler kan bryde stykker af – så får vi slaghuller. Et slaghul, der er så stort som et bilhjul, kan smadre bilhjulet og forårsage ulykker.

De store slaghuller var der ingen af her, men senere kørte jeg til byen i nærheden (Helsinge) og dér var vejreparationerne så elendige at der IGEN var opstået store, store slaghuller.

Man kan undre sig over at udlicitering har medført dårligere veje – men det nytter jo ikke at undre sig, sådan er det med mindre man forstår at udlicitere på en måde så man har leverandøren under kontrol.

Written by Donald

Friday, January 15, 2016 at 11:35 UTC

Posted in Foto

Tagged with

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kontrol? I et liberalt samfund? Tror du, vi lever i Sovjetunionen: “Tillid er godt, kontrol er bedre!” ?
    Næhh, du, lad de frie markedskræfter råde, så entreprenører, der ikke magter opgaven, kan gå fallit: så kan han lære det, og ikke fylde op i køen af de snabeldyr, der bare vil have de lette opgaver hos det offentlige. Altså os, der betaler regningen via skatten, ikk’?
    At han så sandsynligvis ikke har lagt til side til løn, skat, moms og leverandørgæld kommer jo ikke det fedt ved, eller hva’? Ligesom slikgrosserer o. lign.
    Advarsel: Sarkasme kan forekomme!🙂

    AagePK

    Friday, January 15, 2016 at 15:47 UTC

    • Snabeldyr, der bare vil have de lette opgaver … Ja det minder mig om at da jeg en kort overgang var formand for lokalforeningen og lavede en årsberetning, som beskrev arbejdet for lokalprogram mv., så rundede jeg af med at sige noget om at vi skulle være på vagt overfor korruption – i dag ville jeg have brugt udtrykket magtmisbrug, magtfordrejning. Jeg fik nogle øjne fra to kolleger, bl.a. Lone Møller, og det blev ikke bedre, da jeg sagde at IT branchen er kriminel – dér skulle man også have brugt andre ord. Det er faktisk først de sidste 10 årstid at jeg har opdaget hvor meget man kan ved at forbedre sit ordforråd.

      Man skulle nok have sagt noget om at udlicetering fungerer som honningkrukker, og at bjørnene kommer efter honningen uanset om man har sat en bjørnefælde op i den nærliggende skov. – Den ene kommunaldirektør udliciterede til sin kone. Byrådet udliceterede hele vejvedligehold uden at stille krav, så der blev ikke udført nogen form for vedligehold.

      Viser det i virkeligheden ikke at demokratisk valgte bestyrelser og byråd skal have nogle kompetencer, som vi ikke har, og som ingen gider beskrive?

      Donald

      Friday, January 15, 2016 at 19:15 UTC

  2. Her i nabolaget lægges der også stor vægt på, at vejene ikke sikre at færdes på. Der opstår mange huller hvor man i sin tid nedgravede naturgasledninger eller var det fibernet eller begge dele.

    Jørgen

    Friday, January 15, 2016 at 18:51 UTC

    • Åh nej, det er så sørgeligt, Jørgen, jeg er så bekymret for om kommunen her kan nå at rette op på vejene.

      Donald

      Friday, January 15, 2016 at 19:17 UTC

  3. Den fotograferede vejskade skyldes dårlig drænet underliggende vejkasse. I dette tilfælde er den bagvedliggende årsag sikkert, at vejen over årene er blevet gjort bredere hver gang der er lagt nyt slidlag.

    Det er et generelt problem i hele DK. Vort vejnet breder sig ud i det der i sin tid var vejrabat, og herude er der kun muldjord som underlag i stedet for skærver.

    Prøv at finde de gamle matrikelkort frem og se, hvor mange alen og fod vejen oprindelig har været, og du vil blive overrasket.
    Men mit gæt er, at den gamle vejbredde starter derinde, hvor revnerne stopper.

    Farmer

    Monday, January 18, 2016 at 5:34 UTC

    • Det var præcis det, jeg tænkte, vejkronen er ikke udvidet – der er lavet en billig løsning.

      På et kort fra 1940 kan man ikke se, hvor bred den er, vejen, men den har været hovedåren fra Vejby til Helsinge siden 1935 da der blev bygget en bro over banen. I gamle dage, i 1800-tallet, har det været en smal, ensporet landevej, et lille stykke af den gamle vej fungerer stadig som indgang til to gårde.

      Donald

      Monday, January 18, 2016 at 14:14 UTC


Comments are closed.