Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

En kort fornøjelse

Der var færre øjenskader forårsaget af fyrværkeri.
Jeg nåede at komme til frisør før Nytår (man skulle jo helst ikke se for sjusket ud) og frisør Rasmussen spurgte så om jeg skulle brænde en masse fyrværkeri af – nej, det lod jeg andre om.

Han holdt op da hans søn var 10 år. En raket fo’r den forkerte vej og ramte sønnen i øjet – af alle steder! – og det var et blodigt. Heldigvis gled den af på kraniekanten, havde den ramt lidt længere inde, havde den taget øjet.

Skrivefelt …

Rokokoposten har bragt en artikel om at det er nasseri at se på andres fyrværkeri uden at købe noget selv.

Efter fyrværkeriet var stilnet af, gik strømmen – fra kl.1:20 til 4:15 var jeg uden strøm. Det var en underlig oplevelse: Stearinlys på bordet. Klaveret kunne spille. Fjernsyn: Dødt. Computer: Død. Køleskab: Død. Opvaskemaskine: Død. Clockradio: Død.

Jeg ønskede at det ville blive ved, og faldt i søvn – og blev vækket af lyset, der tændte et par timer efter.

Written by Donald

Friday, January 1, 2016 at 18:13 UTC

Posted in Brok, Foto

Tagged with

16 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Beautiful but dangerous

    ladysighs

    Friday, January 1, 2016 at 19:32 UTC

    • One 15-year old girl lost an eye this year. Sad!

      Donald

      Saturday, January 2, 2016 at 16:30 UTC

  2. Din frisør kan have ret i det med nasseriet, men det ændrer jo ikke på, at nytårsskikkene her i landet – jeg ved ikke, hvordan de er andre steder – er direkte sindssyge. Nasserne er i det mindste ikke skyld i, at folk kommer til skade. – Selv åbnede jeg ikke engang persiennerne.

    Det kan godt være, at det kan opleves som skønt at være uden strøm, men bestemt ikke i længere tid. Især ikke, hvis man hverken har stearinlys eller kan spille et instrument🙂

    Rasmine

    Friday, January 1, 2016 at 20:12 UTC

    • Ha, det er jo et grinagtigt synspunkt! – det var Rokokoposten, ikke frisøren. Frisørens søn havde fået en raket i øjet og derefter havde Hr. Rasmussen ikke fyret mere fyrværkeri af nogensinde. Heldigvs!

      Donald

      Saturday, January 2, 2016 at 16:31 UTC

  3. Jamen, hvis de der Knallfrösche, der fylder luften med bulder, brag og giftig krudtrøg, er så bange for at nogen skal “nasse”, skal de da bare holde det for sig selv! De kan sætte sig ind i deres bil, eller kælderrum, eller whatever, og så fyre det hele af derinde. Så får de måske nok!
    Det gjorde jeg da tihvertifald, jeg tror i 1965, da jeg havde været et smut over grænsen til Damark, med spritbåden til Kollund, og smuglet dansk fyrværkeri hjem i en foto-taske. Jeg har den endnu. Lige som nu kunne man købe krudt før jul i DK, ikke i Tyskland, så jeg havde røde kanonslag. Dem skilte jeg ad, og kom krudtet, der vistnok var magnesium-oulver, i et bambusrør, og proppede det til. Og stak en glødende metal-pind ned i et lille hul.
    Det skulle jeg vist ikke have gjort.
    Min lillebror og jeg blev temmeligt døve og rodede rundt ude på loftet, da der ikke var meget ilt tilbage i værelset. Til gengæld var der mange, utroligt mange, og spidse, bambussplinter. At vi ikke kom mere galt afsted, er et Guds under.
    Men siden den gang har jeg ikke været så pjattet med fyrværkeri, så jeg har brugt penge på det. Så noget godt kom der da ud af det!🙂
    Her på øen er der en dårlig tradition med at brænde restlageret af nødraketter af nytårsaften. I år var der 6, mens vi stod på vor lille bakke, hvorfra vi kan se raketterne i såvel Ærøskøbing og Marstal. Ganske gratis. Mens vi nød champagnen.
    Godt Nyt År!

    AagePK

    Friday, January 1, 2016 at 21:14 UTC

    • Tak og godt nytår til dig AagePK!
      Det var da en skrækkelig opfindsom knægt, du har været! Jeg tror at det hvide pulver var kaliumklorat, som man bruger til krudt: Det udvikler ilt og derved gør forbrændingen uafhængig af adgang til atmosfærens luft (med ilt i). Men man bruger også andre chlorater til at farve ilden. Måske var der ikke noget sort (kul) fordi man brugte magnesium? Det har jeg ikke hørt om før, men det lyder sandsynligt.

      Jeg er ked af at I blev døve. Det er dog ikke sådan at jeg tænker “hvor er børn dog dumme” eller lign. for jeg har også selv i en voksen alder været lidt ignorant overfor en 1-øres kineser-fuser (ganske små, heldigvis – jeg fik et slag over fingrene, men ikke nogen forrevne fingre eller afrevet hånd).

      Champagne er godt, ærgeligt at jeg ikke tænkte på det. Jeg lavede et eller andet og glemte helt at det var nytår, indtil det bragede løs udenfor!

      Donald

      Saturday, January 2, 2016 at 16:38 UTC

      • OK: cava er for mig også en slags champagne: det var en MontFerrant fra Brd.Dahl på Rolighedsvej, de er mine yndlings-cava-pushere; hvilket minder mig om, at jeg snart må til Staden for en refill!🙂
        Jeg er ret sikker på magnesium, det var et metallisk-skinnende pulver, som man jo også brugte til de første blitz-lys til fotografering; vi fik det demonstreret i fysik-timen. Og jeg har et par bulbs til overs fra et gammelt blitz-apparat, der passede til min Voigtländer.
        Jeg kom bagefter også i tanke om, at: jeg tog en stryger, en lille hidsig tysk kineser, tændte den, og smed den ned i en hul, tør stilk til en plante, der stod nede ved fjorden. Den var leddelt, lidt som et bambusrør, og så stillede jeg mig ellers an som Frihedsgudinden. Men Ak! og Ve!: alle skillevægge var væk, og den hidsigprop sprang lige i hånden på mig!
        Heldigvis havde jeg min fars gode skindhandsker på: nogle, han havde “skaffet” sig fra tyskernes lagre af ting, der skulle have været med på Østfrontens vinterkrig, virkeligt gode officershandsker, foret med kaninskind: de tog det værste, så jeg “kun” havde snurrende fingre, resten af dagen, ellers intet mén. Mine forældre bad så mindeligt om, at jeg ikke fortsat overbebyrdede min åbenbart ihærdige skytsengel.
        Min kones bror brugte meget af det der kalium-chlorat, ved hans begravelse fortalte naboens knægt hårrejsende historier om, hvad de to havde bedrevet! Jeg troede, jeg havde hørt de værste fra konen og svigerfaderen, men der var åbenbart mere!🙂

        AagePK

        Saturday, January 2, 2016 at 19:02 UTC

        • Sikken en historie, du slap da virkelig nådigt fra den fakkel-historie. Måske, tænker jeg, bliver man mere natur-bevidst, man observerer bedre, når de skillerum i “knæene” på et siv eller en græsart, som man troede man kunne bruge som bombe-holder, – for sent – viser sig at være forsvundet, ædt op af tiden og bakterier. Den slags handsker kan godt nok tage imod noget – dejlige handsker! Velsignede handsker!

          Tak, du milde at din skytsengel ikke blev træt af dig! – Det er sådan nogle historier, der får én til at blive religiøs!

          Jeg tænker somme tider at min skytsengel har reddet mit liv ikke én, ikke to, men tre gange. Endda flere gange!

          Donald

          Saturday, January 2, 2016 at 21:27 UTC

  4. På en måde forstår jeg godt synspunktet om nasseri, men dem der har travlt med at fyre så meget af, fårj jo ikke selv glæde af synet. Her var vi i år for dovne til at bevæge os ud og nasse på de andres fyrværkeri. Da vi var unge købte vi altid fyrværkeri, men det er efterhånden rigtig, rigtig mange år siden vi har brugt penge på det.
    Godt nytår til dig.

    Pigen fra landet

    Saturday, January 2, 2016 at 9:05 UTC

    • Tak i lige måde – ja det er selvfølgelig en vits fra “Rokokoposten” det med at “nasse” på andres fyrværkeri!

      Donald

      Saturday, January 2, 2016 at 16:39 UTC

  5. Godt nytår Donald.

    Jeg elsker at se på fyrværkeriet, og fra mine stuer er der et virkelig godt udsyn ned til et stort åbent torv, hvor folk samles for at fyre af. Selv tør jeg ikke røre ved det, og jeg har aldrig haft en raket eller et batteri i hånden. Jeg har mine øjne og fingre for kære til den slags; det er virkelig farligt. I min familie har der heller aldrig været tradition for at fyre af – det højeste vi havde var stjernekastere og knallerter, og det var fint nok, jeg savnede ikke noget.

    Stegemüller

    Saturday, January 2, 2016 at 12:59 UTC

    • Tak Stegemüller! Angående fyrværkeri så er det netop en god ting at man IKKE har det i hånden!
      Det er virkelig farligt. Det var først mange år inde i min voksne alder, at det gik op for mig at der HVERT år er folk, som mister synet på grund af fyrværkeri!

      Donald

      Saturday, January 2, 2016 at 16:40 UTC

  6. Jeg er også en stor nasser i fyrværkeri afdelingen. Jeg er ikke særlig tryg ved det så jeg ser ingen pointe i at købe noget som jeg ikke har det godt med at fyre af.
    Så hellere sidde indenfor og se ud af vinduet på alt det farlige og smukke lys der oplyser himlen.

    ilhja

    Saturday, January 2, 2016 at 15:12 UTC

    • Samme her! Jeg nasser uden at føle at det er nasseri! For den beundring, jeg sender til amatør-fyrværkeri-mestrene, det er betalingen! Folk synes det er rart at blive set.🙂

      Donald

      Saturday, January 2, 2016 at 16:42 UTC

  7. Godt Nyt År, Donald.
    Jeg nasser med på andres lyst til at sende værdier ud i det blå, men gider ikke se på det ret længe. Jeg er ikke kommet til skade som barn. Dejligt.
    Det er trist at erfare at alt for mange børn og voksne ikke kan finde ud af at bruge sikkerhedsbriller med de negative konsekevnser det har. Jeg hører selv til gruppen, forresten.

    Jørgen

    Sunday, January 3, 2016 at 20:15 UTC

    • Tak i lige måde Jørgen!
      Det er selvfølgelig en morsomhed at bruge udtrykket “nasser” – i denne sammenhæng lånt fra “Rokokoposten”, vittighedsbladet som udgiver Jyllandsposten (eller omvendt?)
      Jeg er ked af det på vegne af den 15-årige pige.

      Donald

      Sunday, January 3, 2016 at 20:36 UTC


Comments are closed.