Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvem har opfundet betegnelsen orangerødder?

Orangerødder? Det er gule rødder, som er mere røde end gule. OK røderødder er ikke lige den bedste betegnelse.

Men er orangerødder en kendt betegnelse for små gulerødder, som er så små og søde, at man ikke behøver at skrælle dem? På de fleste grøntsager sidder vitaminerne lige under skrællen, så det er meget godt at man kan spise dem uden at skrælle.

Orangerødder står der på violet baggrund - normal pris 10 kr. pakken - er det produktudvikling eller er det en gammel tradition?

Orangerødder står der på violet baggrund – normal pris 10 kr. pakken – er det produktudvikling eller er det en gammel tradition?

Hvis man skræller dem, forsvinder det lille “bid” i smagen, som de har, disse herlige grøntsager. Normale gulerødder (rødder af have-gulerod, Daucus carota ssp. sativus, en gammel kulturplante som stammer fra Asien) – skal skrælles for at smage godt rå. En dansk Google-søgning på //orangerødder// giver mange billeder af små gulerødder samt en forklaring om at orangerødder er almindelige gulerødder.

PS Der arbejdes med oprydning, rengøring og madlavning her i huset – I’ll be back!

Written by Donald

Tuesday, December 29, 2015 at 5:29 UTC

Posted in Liv

Tagged with ,

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Orangerødder er efter min opfattelse noget flip. Det hedder da gulerødder.

    Stegemüller

    Tuesday, December 29, 2015 at 8:15 UTC

    • Jeg synes det er underligt at se en pakke gulerødder, hvorpå der annonceres, at det er “orangerødder” uden nærmere forklaring. Men det er vel ligesom med andre ord, at hvis det betegner et et produkt, som er en modsætning til almindelige gulerødder, så har det en chance for at slå an. Hvis jeg ser AagePK’s liste over forskellige farver gulerødder, så går det jo op for mig at der jo historisk var gulerødder, som var blegere gule, og der er nogle, som er mere violette.

      Men det er ikke det, som betegnelsen går på – vel? Det går på at de er små og smager godt som rå – uden at man skræller dem🙂

      Måske salgsafdelingen kunne kalde dem “små gulerødder”?🙂

      Donald

      Wednesday, December 30, 2015 at 21:56 UTC

  2. Efterhånden er der kommet så mange farvevarianter i slægten Daucas carotus ssp sativa, så det forekommer genialt, at Netto nu har lanceret en pose blandede rodfrugter under betegnelsen:”RODMIX”!
    Jeg mener, er rod ikke resultatet af rod mix? Eller er det omvendt?🙂
    Ellers må vi jo til at opfinde et navn til hver farve : hvidrod, violetrod, blårod, gulerod, orangerod, de findes virkeligt. Har I set andre?
    Tyskerne har også en Schwarzwurtz, men det er noget helt andet: skorzonerrod.

    AagePK

    Tuesday, December 29, 2015 at 9:50 UTC

    • Lyder det som vrøvl, er det det nok også: jeg roder vist. Det, jeg mente, var: Rod er resultatet af mix, eller også er det omvendt.🙂

      AagePK

      Tuesday, December 29, 2015 at 9:55 UTC

      • @AagePK: Det er hermed rettet, men hør lige her, der er et problem med RODMIX! Det er nemlig ikke allesamen gulerødder!

        Nå men jeg vil holde på at hvis vi skal finde en fælles betegnelse, så er det sprog- og fagligt sundere at sige gule carotter, violette carotter, hvide carotter m.v. Men gulerødder er ikke sådan at slå ihjel!

        Længe leve gulle-rødder?🙂

        Donald

        Wednesday, December 30, 2015 at 22:00 UTC

  3. Her skal du se noget morsomt, som jeg først lige har lært, om vitaminers placering:
    I og lige under skrællen: F.eks. æbler, pærer, blommer, vindruer og kartofler
    Jævnt fordelt: F.eks. broccoli, salat, bønner, gulerødder og ærter
    Det kan være meget nyttig viden🙂

    Ellen

    Tuesday, December 29, 2015 at 18:28 UTC

    • Det var interessant! Af en eller anden grund tror jeg ikke helt på at gulerødder hører til broccoli-gruppen. For bønnernes vedkommende må man vel skelne mellem baked beans og grønne bønner!😉
      Tak for kommentaren!🙂

      Donald

      Wednesday, December 30, 2015 at 22:02 UTC

  4. Så vidt jeg kan bedømme, har de såkaldte orangerødder samme farve og smag som gulerødder i samme størrelse. At de så alle sammen er mere orange end gule, betyder mindre. Alle ved jo, hvad en gulerod er, selv om gulerødder ikke har været gule i min levetid. Formålet med det nye navn er ganske sikkert at forvirre begreberne, så den forhøjede pris lettere accepteres.

    Rasmine

    Thursday, December 31, 2015 at 9:16 UTC

    • Det tror jeg er lige på kornet – de er dyrere. Men de er så til gengæld fejlfri og vaskede og sorteret præcis efter størrelse. Det er hvad man får for dobbelt pris!🙂 (og så blev de heldigvis nedsat til det halve!!!)🙂

      Donald

      Thursday, December 31, 2015 at 11:39 UTC

  5. Ja, men hvorfor skal de have det fjollede navn? Man kunne kalde dem luksusgulerødder, for det er jo det, de er.

    Rasmine

    Thursday, December 31, 2015 at 12:32 UTC

    • Ja, fjollet! Det er derfor jeg reagerer med irritation og spot!
      Måske har de valgt navnet “Orangerødder” for at undgå betegnelsen luksus-x – det er syndigt at spise luksus!🙂 Netto er ikke lige stedet, hvor folk køber luksusvarer:mrgreen:

      Donald

      Thursday, December 31, 2015 at 14:55 UTC

  6. Her køber vi 1 kg gulerødder ad gangen. Når de er brugt, køber vi et kg til. Nogle gange smager de af gulerødder, andre gange er der underlige smagsnuancer at spore. Orangerødder er vist noget opreklameret pjat.

    Jørgen

    Sunday, January 3, 2016 at 20:29 UTC

    • Ja, det var også min første tanke, men på den anden side så har jeg jo også prøvet at købe gulerødder, hvori der var “underlige smagsnuancer at spore”. Så tænkte jeg, at jeg ville give disse nuttet udsende baby-carotter og hvis de smagte godt, så ville jeg overveje at gumle på dem som snacks. Og de er faktisk af god kvalitet, smagsmæssigt.

      Donald

      Sunday, January 3, 2016 at 20:34 UTC


Comments are closed.