Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Juletransport-VIII: Frustrerende færgesejlads fragter feriegæster

Færgebilletten er købt - med pensionistrabat, denne gang skulle jeg ikke dokumentere at jeg er ældre end 65 - måske er der sket noget med udseendet?

Færgebilletten er købt – med pensionistrabat, denne gang skulle jeg ikke dokumentere at jeg er ældre end 65 – måske er der sket noget med udseendet?

Jeg har noget tilfælles med Svante. Jeg står ofte og stirrer over mod Sverige – og længes mod højere bjerge.

Når jeg sejler med færgen, forestiller jeg mig at færgemanden en dag fik lyst til at sejle til Hveen i stedet for. Eller måske til Anholt? Eller Halmstad. Men det må han ikke.

Turen over Øresund tager 20 min. og det er hurtigere end at køre over Øresundsbroen (egentlig Kastrup-Limhamn Broen).

Skrivekløe kureres …

Og trods at det er en lille fast færgetur er det på tværs af et af verdens tættest befærdede søveje (sea lanes, som feriegæsten, der skulle over og besøge sin Engelske datter, sagde) ser det meget øde ud, når man ser ud over sundet i retning nord eller syd, som her, mod Hveen:

Et kig mod Hveen - Øen som en overgang havde glemt Tycho Brahes omhyggelige målinger af planeternes bevægelser

Et kig mod Hveen – Øen som en overgang havde glemt Tycho Brahes omhyggelige målinger af planeternes bevægelser

Landgangstunnelen er dekoreret med gran - ih tak Scandlines det er OK det kun er på den Svenske side i terminalbygningen, tegnet af Utzon's søn

Landgangstunnelen er dekoreret med gran – ih tak Scandlines det er OK det kun er på den Svenske side i terminalbygningen, tegnet af Utzon’s søn

Helsingborg indsejlingen er smuk - synes jeg

Helsingborg indsejlingen er smuk – synes jeg

Så er jeg fremme ved gaden, hvor den svenske tandlæge har reddet mine tænder fra alt for hurtigt forfald (to implantater - elektrisk tandbørste og en meget omhyggelig tandrensning)

Så er jeg fremme ved gaden, hvor den svenske tandlæge har reddet mine tænder fra alt for hurtigt forfald (to implantater – elektrisk tandbørste og en meget omhyggelig tandrensning)

På hjemturen blæser det op, - så meget at jeg pludselig fornemmede at kameraet var ved at blive rystet ud af mine forfrosne hænder, men jeg måtte lige have et billede af det forjættede land Sverige

På hjemturen blæser det op, – så meget at jeg pludselig fornemmede at kameraet var ved at blive rystet ud af mine forfrosne hænder, men jeg måtte lige have et billede af det forjættede land Sverige


======================================================================
Ja, jeg er jo faktisk godt klar over at Sverige ikke er så meget anderledes sammenlignet med Danmark. Men alligevel, der er bedre plads. Og rigtig sne om vinteren.

En traffikeret søvej?

En traffikeret søvej?

Det lykkedes mig dog at se et enkelt fragtskib på nært hold, et containerskib med 6 etagers mandskabshus - måske man kunne få lov at komme med en gang?

Det lykkedes mig dog at se et enkelt fragtskib på nært hold, et containerskib med 6 etagers mandskabshus – måske man kunne få lov at komme med en gang?

Aurora, den anden, lidt mindre Scandlines færge

Aurora, den anden, lidt mindre Scandlines færge; containerskibet er allerede langt væk

Written by Donald

Wednesday, December 23, 2015 at 12:01 UTC

Posted in Skyer, Vejr

Tagged with

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. “Der står en kanin,
    den er helt til grin!
    Den stirrer mod Hven,
    men der er ingen, der kan se’en!”🙂

    AagePK

    Wednesday, December 23, 2015 at 12:17 UTC

    • @AagePK: Det er en af den slags indforståede sange, som er god i et festligt lag, hvor ingen aner hvad meningen er🙂 Men det giver mig lyst til at forsøge mig som digter.

      Ved Heatherhill der står en mand
      Han er ej i familie med en berømt and,
      Han skuer mod Sveriges bølgende kyst
      Og synger, så med rusten røst:
      En Bellman vise, rund og sød,
      Om sommer, vin og kvinde blød,
      En drøm om trøst og kærlighed
      En drøm som aldrig varer ved.

      Vila vid denna källa,
      vår lilla frukost vi framställa;
      Rött vin med pimpinella
      och en nyss skjuten beckasin.
      Klang, vad buteljer, Ulla,
      i våra korgar överstfulla,
      tömda i gräset rulla,
      och känn vad ångan dunstar fin!
      Ditt middagsvin
      sku’ vi ur krusen hälla
      med glättig min.
      Vila vid denna källa,
      hör våra valthorns klang, kusin:
      :,: Ho, ho, ho, ho, ho, hooo. :,:
      Valthornens klang, kusin!

      Hvorfor staver danskerne vila med h? Det er jo egentlig ikke et “hv” ord?

      Donald

      Wednesday, December 23, 2015 at 15:36 UTC

  2. Jeg kan godt lide Aages lille vers og dit billede af decembermørket med lys i Helsingborg.

    Jørgen

    Wednesday, December 23, 2015 at 12:27 UTC

    • Jeg må hellere skynde mig med at fortælle, at verset ikke er mit, men Epes, til melodi af Emil Hornemann: http://www.egebaekken.dk/sange/paaoeresundsblaa.htm
      Men det har fulgt mig længe, og jeg mener at kunne deklamere det endnu, evt sammen med min broder.🙂

      AagePK

      Wednesday, December 23, 2015 at 15:31 UTC

      • … og så må vi jo nok lige have hjælp af vor vært!

        AagePK

        Wednesday, December 23, 2015 at 15:33 UTC

        • Jeg står gerne bi! Men så må vi jo lave en video en dag …🙂

          Donald

          Wednesday, December 23, 2015 at 15:39 UTC

    • Ja Jørgen, det er årstiden for brugspoesi! og det er et sjovt lille vers.
      Jeg er glad for kommentaren om det mørke billede. Det er utroligt svært at fotografere mørke (det skyldes jo nok at der ikke er noget lys! ha! og foto-grafering er jo netop at fange lyset.):mrgreen:

      Donald

      Wednesday, December 23, 2015 at 15:38 UTC

      • Det er så mørkt, så man må tænde lys for at se, om det er der endnu!
        Fra gårsdagens StormP-kalenderblad.🙂

        AagePK

        Wednesday, December 23, 2015 at 16:03 UTC

  3. På Øresunds blå
    Natten breder sine vinger: færgen fra Malmø skal hjem og i seng.
    Jeg skal med, der er lidt slinger, for jeg er nemlig en rask gammel dreng!
    Her går ingenting til spilde, snapsen er billig og Helan skal gå,
    mens vi sejler på det stille, dejlige natdunkle Øresunds blå.
    Ja, Helan skal gå, på Øresunds blå, hiv op og lad gå, hæld brændevin på!

    Kaninerne kommer senere i teksten, medsamt krokodiller og elefanter. Men Lillebror og jeg har vist fået noget galt i halsen, eller byttet lidt rundt på linierne.🙂

    AagePK

    Wednesday, December 23, 2015 at 16:16 UTC

    • Næ hvor poetisk! Dejligt!
      Min far boede en overgang i Malmø, Limnhamn, jeg var ovre at besøge ham somme tider, det syntes jeg var normalt, men det var lidt anstrengende. Han kunne godt lide at man kunne sætte sig i toget på hovedbanen (fx. komme med S-tog til Københavns Hovedbanegård) og komme ud til Frihavns-færgeterminalen, hvor DSB fragtede togvogne over til Malmø, gods og passagerer. Det var før Helsingør blev så stor en færgetrafik og længe før Øresundsbroen. Nærmere betegnet 1959.

      Senere har jeg fundet – og gemt – nogle billeder af at denne frihavns-færgeterminal, en tømmerkonstruktion, bliver løftet og flyttet (jeg ved ikke hvorhen).

      Min far drak altid en kop kaffe i restauranten, han drak næsten aldrig spiritus, og somme tider (ret ofte) faldt han i snak med folk, som den gang han var glad for at en trafikminister Kaj Ikast (tak Google!) som var med færgen, gad snakke med ham. Han sagde dengang at en trafikminister altid blev anset for at være en af de lidt svage på ministerholdet, og at det var lidt synd og meget uretfærdigt.

      Men der var mange, der tog færgen for at drikke. Knud Foldschack, den rare advokat der (somme tider) kan formidle kontakt mellem græsrødder og regeringer, har fortalt hvordan han som ung søn af rederen, der havde de små “Sundbåde” fra Havnegade til Malmø eller Landskrona (så var der bedre tid, Landskrona er længere væk) solgte spiritus til de mange københavnere (og svenskere) som gerne ville lade helan gå.

      Donald

      Wednesday, December 23, 2015 at 21:24 UTC

      • Nej der snød Google mig i første omgang, Kai Lindberg var det.

        Donald

        Wednesday, December 23, 2015 at 21:32 UTC


Comments are closed.