Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

JuleTransporten afbrudt – for anker ud for Heatherhill

En sen søndagstur – det var lige før solnedgang at jeg kom afsted, men jeg havde lovet mig selv at spille klaver mens jeg var vågen, frisk og rørig så spadsereturen måtte vente til midt på eftermiddagen (som her ved sol-hverv, solsnu (snu=sno, vende), solvarv, mv. er sidst på den lysmæssige eftermiddag.

Et skib sejler forbi, troede jeg, festligt oplyst som om det var juledekoreret, jeg skyndte mig at tage et billede ... eller tre for en sikkerheds skyld, det er som bekendt svært at fotografere i mørke!

Et skib sejler forbi, troede jeg, festligt oplyst som om det var juledekoreret, jeg skyndte mig at tage et billede … eller tre for en sikkerheds skyld, det er som bekendt svært at fotografere i mørke!

Set fra den anden ende af Heatherhill, Studebjerg, skibet ligger der stadig (men er svært at få øje på)

Set fra den anden ende af Heatherhill, Studebjerg, skibet ligger der stadig (men er svært at få øje på)

Lidt efter så jeg igen tilbage på skibet, og det lignede at det sejlede baglæns. Det er et særsyn, så da jeg kom hjem slog jeg op på Marinetraffic website og fandt ud af at skibet Procida lå for anker en lille kilometer ud for Heatherhill.

Engang for 35 år siden tog en ven, Captain Haddock alias Hr. Ramm mig med på DSB’s Øresundsfærge, hvor hans far var maskinmester, og fortalte at man “trak” en cylinder, når motoren havde problemer, typisk fordi kompressionen var for lav og man skulle udskifte stempelringe; han viste dele fra en reparation, bl.a. en foring fra et krumtapleje. Man kunne se, at olien, som er under tryk, kommer ud fra et smørehul i lejet og der var en stribe som lignede, at olien havde ætset metallet, som ellers var blankt med en hel jævn runding. Størrelse? husker det som et metalstykke på en meter, ikke nogen man lige løftede.

Marinetraffic kan vise skibets sejlads de sidste 24 timer

Marinetraffic kan vise skibets sejlads de sidste 24 timer

Med lidt behændighed kan man lave et screen-dump som isolerer Procidas (eller et andet skibs) rute.

Med lidt behændighed kan man lave et screen-dump som isolerer Procidas (eller et andet skibs) rute.

Så måske skibet Procida havde haft maskinproblemer og måtte ligge for anker, mens man reparerede – eller måske en besætningsmedlem var blevet akut syg og måtte transporteres til et hospital.

I dag, Mandag, var skibet kommet langt væk, – der var sejlet nord om Sjællands Odde og gennem Storebælt og op gennem Østersøen. På Marinetraffic kunne jeg se at det havde ligget ca. 12 timer for anker, før det var sejlet videre. Af en eller anden grund er det som en julehistorie – antydningsvist, kun. Problemer og lykkelig viderefærd.

Kommentarfelt …

Written by Donald

Monday, December 21, 2015 at 23:44 UTC

Posted in Hav

Tagged with

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Med Marinetraffic kan man sidde i timevis foran skærmen, sejle jorden rundt, eller bare holde øje med farvandene syd for Fyn: det er da et, omend lille skridt længere end Osvald Helmuth, der hver aften stod ved bolværket neden for Amalienborg og drømte sig på et skib på vej langt ud i fantasiens verden over de 7 have. Jeg husker også billedet på min barndoms nethinde, når jeg gik tur langs havnen med min farmor og faster Tove. De boede i Toldbodgade, så mine 3-4-årige små ben blev rørt, men ikke overanstrengte.
    Men der var ordentligt gang i det, når matroserne med dampspil lodsede og lastede sække, kasser og tønder, stykgods til og fra alverdens lande. Henne foran Amalienborg var der en trælast, nu ligger Amaliehaven, den er lidt pænere. Bortset fra ruststriben på den hvide væg, bare fordi man sparede den rustfrie skrue, der skulle holde kæden, der lukker af om natten.
    Men den er måske sparet væk nu?🙂

    AagePK

    Tuesday, December 22, 2015 at 7:12 UTC

    • Jeg husker i den grad den levende København, både ved Amalienborg, på Slotsøen, og Holmen med krigsskibe, lodsbåde og slæbebåde. Mærkeligt nok husker jeg ikke selve trælasten ved Amalienborg, men jeg husker af en anden grund at der var et DFDS kontor lige dér – og Oslobådene lagde til dér også i år 2000 jeg ved ikke om de gør det stadig. Fregatten Jylland lå ved Holmen, når man med skolen var på tur til Hven. Den lignede de skonnerter og træskibe, som lå mere og mere fast langs med Kalvebods Brygge.

      Ja det var imponerende at se hvordan der blev losset og lastet – siger du med *dampspil*? forhåbentlig med en art kobling og ikke med tov-mod-tromle! Den typiske fragt-damper havde kraner mellem stævn, et midterhus og agterkahytter – til passagerer. Tænk hvis man kunne få lov at rejse med en tanker eller containerskib til Shanghai – og med andre fragtskibe hjem igen.

      Det er selvfølgelig en god ting, at man har ombygget Københavns Havn (er det dobbeltkonfekt?) udvidet Frihavnen, og at man udviser lidt respekt for nogle af de gamle smukke bygninger i havnen.

      Billedet af havnen var så statisk, da jeg var barn, at jeg havde svært ved at forestille mig, hvordan det havde set ud, da man byggede kajer, broer og varehuse.

      Donald

      Tuesday, December 22, 2015 at 10:53 UTC

  2. Eftersom skibet ikke ligger der stadig, må der jo have været en grund. Måske har kaptajnen ville givet Donald mulighed for at reflektere lidt over omstændighederne ved stilheden? Måske har skibet blot haft en lille maskinskade.
    Jeg må da slå op på Marinetraffic. Nogle gange har jeg fulgt fly, hvilket er underligt sjovt.

    Jørgen

    Wednesday, December 23, 2015 at 12:41 UTC

    • En dygtig maskinmester kan lave mange alvorligere skader på skibsmotorer; motorerne og rummet omkring er lavet, så man kan foretage slid-reparationer, ellers ville det være alt for vanskeligt – og dyrt – at sejle med skibene i mere end de første par år efter at de er fremstillet.

      Donald

      Wednesday, December 23, 2015 at 15:41 UTC


Comments are closed.