Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Lussireia

Lucia var en romersk jomfru - en norsk artikel bruger dette billede fra et billedlager (Microstock) Hun forærede sin medgift (formue) til de fattige. Hun døde med en brændende lampe i hånden

Lucia var en romersk jomfru/martyr – en norsk artikel bruger dette billede fra et billedlager (Microstock) Hun forærede sin medgift (formue) til de fattige. Hun døde med en brændende lampe i hånden

Hvem husker ikke de søde piger i hvide lagener, der kommer rundt med lys i en krans i håret. Jeg husker specielt at der var en lærer som var bange for at der gik ild i pigens hår! Tænk at det kunne ske, sådan noget vidste vi børn jo ikke, vi så bare det smukke lys.

Vi har været inde på det tidligere, ridtet, julebukken.

Her er en anden forbindelse mellem myten om det vilde ridt og Lucia-dagen, som er i morgen, 13. December. I den romerske kalender var solhverv 13. December.

Lussi eller Lucia kom og kontrollerede at traditionerne blev udført korrekt. Hvis der var svigtet, kunne Lucia komme med sit spøgelsestog og skræmme de stakkels tjenestefolk!

Lussi-reia: Reia (norsk) svarer til ridt (dansk) Oskoreia svarer til Wilde Jagd eller Wild Hunt. Lussi – reia, Lucia-ridtet må være en afspejling af at tjenestepiger og -karle var bange for at blive irettesat for ikke at gøre tingene rigtigt.

[…] Også i lussinatta, årets lengste og farligste og natta før luciadagen, kunne den kvinnelige, uhyggelige vetten Lussi ifølge deler av norsk folketro komme med sitt trollfølge i «lussiferda» eller «lussireia».

Tillad mig en uvedkommende kommentar til at den romerske Lucia gav sin medgift til de fattige. Der var et indslag om danske ord i julesangene, som al folket på Strøget (i København) ikke forstod, “En fattig jomfru sad i løn” osv.osv. – men hvad med ord som medgift? Versus modgift? Udgift, afgift … tilgift? Sprog er ikke særlig logisk hvis man ikke liiige ved hvad det betyder🙂

Asgårds-ridtet - somme tider bliver det til Luciaridtet, hvor Lucia kommer for at kontrollere at du nu har bagt julekagerne rigtigt - at juleforberedelserne alt går rigtigt til!

Asgårds-ridtet – somme tider bliver det til Luciaridtet, hvor Lucia kommer for at kontrollere at du nu har bagt julekagerne rigtigt – at juleforberedelserne alt går rigtigt til!

Rent billedmæssigt er Peter Nicolai Arbo’s billede af “ridtet”, fra 1872, et mesterværk af billedmæssigt udtryk, fokus på to vrede kvinder – sværd med blod på, utydeligt jordeliv med det hvide lys i horisonten og det overjordiske med ildfarvet lys ude i horisonten.

Ved at klikke to gange får man det i stor størrelse – Tak til Wikipedia.

Skrive …

Written by Donald

Saturday, December 12, 2015 at 7:12 UTC

Posted in Liv

Tagged with

15 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. En fattig kone fik for lidt i løn………det var nok derfor, hun var fattig, eller hvad?
    Lønlig iblandt os de gå… og i dit lønkammer…med et lønligt håb…om lønstedet…og giftes med farmand…medgift…er en gave…som gives…som modgift…som kan være lønsom. Og Frelser bold, håndbold eller fodbold…da vorde…oplukt…glædskabens bud…den lede stjerne… sul…merino…mer endnu…
    Ovenstående er et skønsomt udpluk af citater fra julesange, salmer, Bjergprædiken og vikingernes love om forulempning af kvinder. Og Gitte Hænnings første hit.
    Jeg har altid ment, at ordets historie var vigtigt for at kunne forstå sammenhænge: gave, give, giffue, gift. Så vil man umiddelbart forstå, at tilgift gives oven i handlen: bonus. Og medgiften, som gaves med pigen, man giftede sig med, kunne opfattes som modgift; selv om den jo var givet som modsvar til mandens gård, formue eller uddannelse, så de to stod lige, og kvinden havde en formue at leve af, når/hvis hun blev enke.
    Nu mangler vi da vist forbindelsen mellem Lucia og Lucifer, eller hvad?

    AagePK

    Saturday, December 12, 2015 at 8:49 UTC

    • Herligt! Jeg spares for at lave en række indlæg om de sjove forstående katte, misforståelserne!

      Angående Lucia og Lucifer har jeg ledt efter om der er nogen, der skriver om sammenfald af lyden, men det fandt jeg ikke nogen steder.

      Donald

      Saturday, December 12, 2015 at 13:12 UTC

  2. Ingen jul uden Luciaoptog. Jeg skal over at se det i kirken i morgen. Det er juniorkonfirmanderne der går Lucia, og de plejer at være ret så søde. I dette halvår har vi 36 trofaste juniorkonfirmander, og det er i virkeligheden langt over vores kapacitet, men som kirke skal man selvfølgelig ikke klage over for mange besøgende.

    Stegemüller

    Saturday, December 12, 2015 at 10:32 UTC

    • Ja, sådan har jeg det også – jeg håber det var smukt ovre i kirken. Jeg har kun oplevet det i skolerne, hvor pigerne stod i kø for at blive Lucia-piger. I gammel tid sagde man vistnok “Lucia-brude”.🙂

      Nej I må endelig ikke klage over for mange besøgende!

      Donald

      Sunday, December 13, 2015 at 10:32 UTC

  3. 🙂

    Mormor

    Saturday, December 12, 2015 at 13:13 UTC

  4. Såvel Lucia som Lucifer bærer lys, på latin lux, i sig: hun er den lysende, han lysbæreren. Lysbæreren har haft forskellige roller, bl.a som planeten Venus var han Morgenstjernen, der varslede Morgengryet: i den græske og romerske mytologi er han Morgengryets søn. Og i Joh. 22,16 siger Jesus: “Jeg er Morgenstjernen”. Så han blev tidligt i den kristne oldkirke forbundet med tilnavnet Lucifer.
    Men via Det gamle testamente blev Lucifer den faldne engel, Israels fjende, og derfor også i den katolske kirke efterhånden forbundet med Djævelen: det var Origenes, død 245, der overtalte andre kirkefædre.
    Så var det jo godt, at man havde Lucia som reserve, der kunne overtage Solhversdagen, der i den julianske kalender lå lidt forskudt, hvilket gør, at Lucia-dagen i den gregorianske havner på den 13. December.
    I den nordiske og oldgermanske mytologi har vi også Lysbærere, eller Lys-vandrere: Aurvandil, eller Horvendel, eller Ørvendel, gift med Groa. Han er en tapper jætte, der af Thor bæres ud af af Jotunheim. Aur har forbindelse med aura, og Aurora, hvilket jo var Daggryets gudinde, Lucifers mor. Er du med endnu?. Og vandel: i handel og vandel: det betyder vandring og færd: hans vandel blev nøje undersøgt.
    Og sjovt nok hedder Amleds far Horvendel, eller Ørvendel, og hans kone Gerutha. Saxo lader jo flere gange de gamle guder, iblandt dem Odin og Thor, optræde som konger i vikingernes riger, ligger Aurvendel-Horvendel-Ørvendel gift med Groa ikke lovligt tæt på Horvendel-Ørvendel, gift med Gerutha?

    AagePK

    Saturday, December 12, 2015 at 16:12 UTC

    • PS: de bærer lys, altså, og det er Johs. åbenbaring, du læser om Jesus som morgenstjerne. Det samme kan du læse hos Peter, i andet brev, vers 19:” som et lys, der skinner på et mørkt sted, indtil dagen gryer og morgenstjernen oprinder i jeres hjerter.”

      AagePK

      Saturday, December 12, 2015 at 16:28 UTC

      • Ja – gættede (og rettede) trykfejl – det er OK. Jeg er måske lidt underlig mht. Johannes, idet jeg anser det for et ikke-så-relevant skrift, der, som du siger er fuldt af traditionens – eller endog traditionernes – forvirrede udsagn. Men nok om det, jeg må se at få læst lidt mere af det engang. Men summa summarum, at Jesus siger noget i Johannes-bogen er ikke ensbetydende med at den historiske Jesus har sagt sådan (men det behøver jeg jo ikke at sige, nok om det, din gode kommentar forklarer jo hvordan efteriden, Origenes, havde en mening om tingene.)

        Lyset, Lucia og Lucifer vidste jeg ikke var forbundne andet end ved lydlighed, men når du fortæller om germanske lysbærere, så er det spændende – så går det længere tilbage i tiden, til de mytiske tider, hvor stammer fra det Asiatiske højland vandrede mod Europa🙂

        Det sidste med guderne, der optræder som konger (og forældre) er også en oldgammel tradition, det er religionernes udspring siger Vilhelm Grønbech.🙂

        Donald

        Sunday, December 13, 2015 at 10:49 UTC

        • Saxo gør jo bare det modsatte: som den gode klerk, han er, nedskriver han Odins og Thors status:” OK, vi har Odin og Thor, det er rigtigt nok, men: de var altså ikke guder, de var bare lokale småkonger!”
          Helt modsat folket, som gennem tiderne ophøjede de indvandrede vaner og dernæst asa-erne fra konger til guder, over vætter og jætter, som ifølge min optik må have været guder, der er blevet fortrængt fra parnasset. Og Sørine til trods, så har vi ikke Christmas, men yul, og Solens, Månens, Tirs, Odins, Thors og Frejas dag, forinden laugr-dag, lørdag, hvor vi skal i badstue og vaske os, så vi er rene til en ny Solens dag. Ikke Herrens, Domingos, dag, vel?🙂

          AagePK

          Sunday, December 13, 2015 at 11:24 UTC

          • Det minder mig om at Tyskerne kalder Onsdag for Mittwoch! Blasfemi!🙂
            Den Gregorianske sang, noteret i “Liber Usualis” som jeg blev tvangsindlagt til, da jeg forsøgte mig som musikhistoriker, i denne bog kaldes søndag for “den første festdag”.

            Jeg må fatte mig i korthed – skal nå postkassen med et brev til min moster, som er syg.

            Donald

            Sunday, December 13, 2015 at 12:12 UTC

            • Der findes hos engelsk wiki et Europakort over udbredelsen af de udtryk, der bruges om Søndag: i Nordeuropa dominerer Solens dag, sydpå Herrens dag, østpå No Work! eller Markedsdag!🙂
              Se dansk wiki: Søndag

              AagePK

              Sunday, December 13, 2015 at 15:58 UTC

  5. Der er et formidabelt billede du har fundet frem. Der var gang den i hine tider.

    Jørgen

    Monday, December 14, 2015 at 11:57 UTC

    • Fantastisk maler, der har fået de mørke sider af traditionen til at stå lysende og skræmmende på lærredet!🙂

      Donald

      Monday, December 14, 2015 at 23:54 UTC

  6. jeg har sagt det før, man bliver så dejlig oplyst, når man følger din blog – tak for det. kh. Marianne

    marianne bentzen

    Tuesday, December 15, 2015 at 22:24 UTC

    • Jeg har det ligesom AagePK – jeg kan godt lide at grave lidt i den viden, man har fået gennem livet🙂

      Donald

      Wednesday, December 16, 2015 at 0:08 UTC


Comments are closed.