Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Julerejser-III: Transport af julegods

Min far hver dag i byen går

Man kan næsten høre resten, – ja måske forudsætter det, at man har haft en forælder, som læste op af “Peters Jul” med andagtsfuld stemme, som om de søde vers har en indre magi. De har overlevet siden 1870 og var “kun” fyrre år gamle, da min far i drengestørrelse nød den fortryllende romantiske fortælling – formentlig med de smukke tegninger i den kendte udgave.

Jeg glæder mig i denne tid,
nu falder julesneen hvid,
så ved jeg, julen kommer.
Min far hver dag i byen går,
og når han kommer hjem, jeg står,
og ser hans store lommer.

Men i dag går far ikke i byen og har heller ikke lommer, der er store nok til alle de julegaver, som folk forventer.

Den jule-transport er henlagt til “digitale motorveje” (kan I huske det 90’er-udtryk om “bredbånd”?)

Gaver under træet bliver større og større hvis man ikke passer på - Stephen King, var det en idé?

Gaver under træet bliver større og større hvis man ikke passer på – Stephen King, var det en idé?

Danskerne køber julegaverne på nettet, og det er i stigende grad. Således siger en ud af seks danske respondenter i en ny undersøgelse fra Bring, at de i år køber flere julegaver på nettet, end de gjorde i 2013.

Men det er ikke os alle, der er lige tjekkede på julegavefronten: Seks procent af danskerne har nemlig prøvet at købe julegaver på benzintanken eller i en kiosk i allersidste øjeblik.

—oooOOOooo—

Jajaaa … jeg ved godt at der ikke er nogen indlæg med overskriften julerejser-I og julerejser-II, men pyt med det – man må håbe der kommer nogle flere ideer. Der er kun 14 dage til jul, så pinen er til at holde ud.

Men som sagt er det ikke engang sikkert at man kan finde stof til 10-12 indlæg om julerejser.

Skriv af hjertens lyst …

Iøvrigt kan Google ikke lide ordet julegods og siger at jeg nok mener julegodt Ha! Nej! Til gengæld er Google meget sikker på hvad jeg mener, hvis jeg søger på linien “Min far hver dag i byen går”! 0.38 sekunder, første hit! Jeg var ved at falde bagover af imponeret benovelse.

Written by Donald

Friday, December 11, 2015 at 7:11 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. “…som om de søde vers har en indre magi …”?
    Det har de da i særdeles høj grad. Det er jo rap, det her, prøv lige at lægge MC-Einars stemme til, så skal du bare høre! Og sådan er det jo med rigtigt mange vel gennemtænkte vers, snarere end med prosa, (knæk-prosa måske undtaget🙂 )Især, hvis fremsigeren, rapperen, præsten, who-ever kan lægge stemmen i den rigtige messende stemning.
    Jeg har gemt nogle videoer med datteren: hun var blevet puslet til moderens deklamering af Halfdans ABC, o.lign., så i en alder af 3 år kunne hun dem udenad. Og med det rigtige stemmeleje. Far her satte tøsen ved et bord, slog bogen op på 1.side og filmede, mens hun smukt deklamerede sig igennem bogen, holdt de rigtige pauser, kløede sig lidt på hagen, mens hun kiggede på billederne. Da jeg viste den for nogle elever i 10. blev de ret paffe:” Hold kæft, hun kan jo læse!” Nej, ikke endnu: men nu vidste hun, hvad de små sorte tegn skulle bruges til, og snart kunne hun faktisk læse: da Neele kom fra Tyskland, med tyske hesteblade, kunne tøsen endda læse den tyske tekst op, så oversatte Neele til dansk, og så fik de begge noget ud af det. Det var i 1.klasse. Det var dejligt at møde hende igen til datterens examensfest her i forrige uge.

    AagePK

    Friday, December 11, 2015 at 8:37 UTC

    • Oh det må være en fantastisk oplevelse for dig, og for datteren og Neele at se den lille pige blive færdig med sin examen! Og at venskabet holder endnu er ret så vidunderligt, hvis du spørger mig (det ved du jo ellers godt selv😉 )

      Tænk at du har den video, det var da en forrygende god idé.

      Jeg synes det var lidt sent, at jeg fik lært at læse, jeg lærte det efter et par uger i skolen af halvt grønlandske lærer Guddiksen; egentlig var det ikke sent, men jeg har hørt om børn, som lærte sig selv at læse da de var 4 år for at kunne læse fodboldresultater i avisen.

      Nu kan jeg høre “Jeg glæder mig i denne tid …” med MC-Ejnar stemme! Er han stadig levende?

      Donald

      Friday, December 11, 2015 at 12:18 UTC

  2. Peters jul er fra en svunden tid, som jeg af og til godt kan ønske mig tilbage til. Jeg har ikke fået den læst op som barn, men har selv indhentet det forsømte som voksen, og jeg kan godt lide fortællingen og forestillingerne om den svundne tid. Peters jul hører til min jul!

    Jeg har aldrig købt julegaver på en tankstation! Jeg elsker jul og jeg elsker forberedelserne herunder det at købe gaverne. Jeg går aldrig på kompromis med kvaliteten.

    Stegemüller

    Friday, December 11, 2015 at 10:00 UTC

    • Peters Jul hørte til min forestilling om Julen i mange år, og jeg nyder stadig den romantiske stemning fra hjemmet i byen, sneen udenfor vinduet, de hyggelige voksne, som ikke skændes … og så tænker jeg på at jeg skal ruste mig til at sprede venlig accept i juledagene.🙂

      Donald

      Friday, December 11, 2015 at 16:50 UTC

  3. Her lægges Peters jul frem hvert år. Jeg tror jeg fik udgaven i 1950. Må hellere læse den i år.

    Jørgen

    Monday, December 14, 2015 at 12:03 UTC


Comments are closed.