Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Donuts til fugle – vinterfoder til fuglene

Fugle donuts og kokosklokker med fedt - brændstof til at holde kroppen varm

Fugle donuts og kokosklokker med fedt – brændstof til at holde kroppen varm

Jeg undrer mig egentlig lidt over at jeg købte sådan én, men jeg så i dag et syn, som har brændt sig fast: Jeg kørte ad Kildevejen – vores store trafikvej mod København fra Nordkysten – forbi Helsinge.

Ved en strækning med beplantning på begge sider så jeg en solsort flyve lavt henover vejen lige foran bilen, og som solsorte desværre har for vane, fløj den meget lavt; solsorte holder sig til jorden fordi de finder føde blandt orme og insekter på jorden – og i samme sekund fløj en anden solsort den anden vej. Heldigvis kom de begge over uden at blive ramt, men – det er som bekendt ikke altid tilfældet.

Hvorfor i al verden gør de det, tænkte jeg og det slog mig, de har begge tænkt, at græsset var grønnere (eller regnormene var flere og federe) på den anden side, og så har de risikeret livet ved at flyve foran en hurtigtgående bil.

Da jeg holder meget af vores solsorte her på vejen, købte jeg en “fugle donut” på hjemvejen!

Så vidt jeg ved klarer de sig bedre i kulden, når de får fedt eller halvråddent kød (men kød vil man jo ikke hænge ud i haven for ikke at naboerne skal tro at man er skør).

Hvad siger statistikken om antallet af solsorte i Danmark?

Skrivefelt …

Written by Donald

Thursday, December 10, 2015 at 7:10 UTC

Posted in Liv

Tagged with ,

19 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er godt, at du er god ved fuglene Donald. I min barndom hængte vi også fedtklumper ud til fuglene, og jeg kan stadig huske, at de godt kunne lide dem. Nu er det selvfølgelig industrialiseret, så man bare går hen og køber dem. Vi lavede dem selv i små folie bakker, og stak hul i til snoren med en stor stoppenål.

    Stegemüller

    Thursday, December 10, 2015 at 7:51 UTC

    • Tak for den kommentar! Det er jo noget nemmere at man kan købe fuglefoder, og endda til en rimelig pris.

      Heldigvis er fuglefodring ikke et enten-eller men et både-og – jeg kan både støtte Røde Kors og Læger Uden Grænser – og fodre fugle, det sidste vælter ikke budgettet.🙂

      Donald

      Thursday, December 10, 2015 at 10:41 UTC

  2. Fugler må jo fores🙂
    Klem på deg .)

    Mormor

    Thursday, December 10, 2015 at 8:54 UTC

    • De må man – jeg håber der vil være rigtig mange i min have næste år, de synger og giver liv.

      Donald

      Thursday, December 10, 2015 at 10:41 UTC

  3. I 2011 var der 1,7 millioner ynglende solsortepar i Danmark. Skulle en enkelt eller to smutte i farten, går det nok.

    Jørgen

    Thursday, December 10, 2015 at 8:58 UTC

    • Ja nu fik vi lidt tal, mange tak Jørgen. Jeg har læst at en kold vinter kan slå så meget som halvdelen af bestanden ihjel … nu søger jeg … DR.dk skrev i 2012 (da der var sne og kulde fra November til hen i Januar eller Februar):

      Det er en hård tid for vores småfugle – de kan ikke klare de bidende kolde temperaturer, vinteren byder os i øjeblikket. Hver fjerde danske småfugl er simpelten gået til, og 90 procent kan miste livet, hvis kulden fortsætter. Det går især ud over fuglekonger, gærdesmutter og rødhalse.

      – De skulle stort set spise en bladlus i sekundet, hvis de skulle holde varmen lige i øjeblikket, og det kan de slet ikke, fortæller naturvejleder i Naturstyrelsen, Jes Aagaard.

      http://www.dr.dk/nyheder/indland/kulden-rydder-op-i-fuglebestanden

      Samme vejleder siger at vi skal fodre for vores egen skyld, men at det på den anden side er godt at lade æbler og kvas ligge, for så vil der være flere insekter, som fuglene kan spise.

      Hvor mange krager og skader mon der er, til sammenligning? (DOF/Ornitologer: Antallet af skade-par skønnes til ca. 110.000 par.)

      Donald

      Thursday, December 10, 2015 at 10:53 UTC

      • Gærdesmutter kan faktisk ikke fodres: de spiser udelukkende edderkopper, har jeg læst mig til, og derfor skal man ikke rydde op i haven: visne blomster, stilke og kvas er gode steder for edderkopper, og derfor også for gærdesmutter. Jeg har altid et par med deres unger, som liver op i haven.

        AagePK

        Thursday, December 10, 2015 at 11:42 UTC

        • Man skulle tro at dent nærliggende “trekant” (jeg undrer mig endnu en gang, er det en matrikel) med Sct.Hans kvas, blade, æbler mv. ikke er besøgt af fugle. Jeg kan godt se logikken i at dér trives insekter bedre, men så skulle der være flere fugle.

          Man må da undre sig! dette kvas og omliggende grøfter skulle være et paradis for insekter (herunder myg, som vi vil undgå) men alligevel er det begrænset, hvad man ser af kryb og af fugle.

          Donald

          Thursday, December 10, 2015 at 13:03 UTC

          • Du skal have gode øjne for at følge med, når gærdesmutten er i gang: den kaldes ikke uden grund Musebroder på Færøerne, vist også i Norge, fordi den piler rundt i kvas og brændebunker som en anden mus. Men den larmer en del, snerrer og synger hele vinteren, det hjælper med til at finde den.

            AagePK

            Thursday, December 10, 2015 at 14:33 UTC

            • @AagePK: Snerrende gærdesmutter? – OK! Jeg må ud at kigge i morgen!

              Donald

              Thursday, December 10, 2015 at 17:24 UTC

  4. Godt du tænker på fuglene – her fodrer vi fugle hver dag hele året bare for at nyde synet.

    Madame

    Thursday, December 10, 2015 at 10:02 UTC

    • Det er også smukt at se de små fugle. Men jeg gør det også fordi jeg husker den lille fyr, som blev næsten tam i Februar 2010. Den ventede på at jeg kom med mad. Selv om den tætte buxbom busk gav lidt læ, så var det et koldt vinterhus for den lille fyr.

      Donald

      Thursday, December 10, 2015 at 11:00 UTC

  5. Som du kan se af Jørgens kommentar: der er rigeligt, de 1,7 mil får jo flere hold unger, i snit vel 10 unger pr par: det bliver 3 kramsfugle til hver af os, og mange spiser ikke engang op!
    I denne tid skal ungerne så finde et sted, der ikke er optaget, solsorte er ret rethaveriske med deres revier, jeg ser jævnligt mobning her i haven. Derfor, blandt andet, ser du lavtflyvende strejfere på udkig efter et fredeligt sted, lidt ligesom syrere o.lign.

    AagePK

    Thursday, December 10, 2015 at 10:21 UTC

    • Ja AagePK: Jeg slog jo op hvor mange solsorte-ædende krager der er, det er jo dem, der tager de fleste af solsorteungerne. “Videnskab” skriver

      Sultne dyr og møgvejr slår de små ihjel

      Allerede i reden bliver mange æg og unger ædt af bl.a. krager, skader, ræve og katte.

      Også vejret har indflydelse på redeungernes overlevelse. Perioder med meget regn og koldt vejr betyder, at ungerne dør af underafkøling eller lungebetændelse. Hos fugle med åbne reder når kun ca. halvdelen af ungerne at forlade reden.

      Hver syvende klarer sig igennem

      Også de nys udfløjne, uerfarne unger lever livet farligt. Selv om de i den første tid følges med og lærer af forældrefuglene, dør mange af dem alligevel umiddelbart efter udflyvningen. Kun ca. en fjerdedel overlever de første uger på vingerne.

      Når vi kommer frem til oktober, er kun ca. 15% af de mange æg blevet til levedygtige ungfugle.

      D.v.s. hver 7. unge klarer sig. Det er dog flere end for fiskeyngelens vedkommende. Jeg ved godt at det er “naturens orden”, eller måske man skulle sige “uorden”.

      Donald

      Thursday, December 10, 2015 at 11:06 UTC

  6. Vi nyder vores fuglefodring i stor stil! Vi har så dejlig mange: en million gråspurve. Mindst. Men også bogfinker, rødhals, gærdesmutte (men den går ganske rigtigt andre steder end ved foderpladsen), musvitter, blåmejser, jernspurv, fyrremejse (eller sumpmejse – kan ikke se forskel), stillits, dompap, solsort …
    Jeg har købt en glas-foderkugle, som jeg giver John i julegave. Den skal sættes op på et vindue, og jeg er meget spændt på, om man har taget røven på mig, for jeg har svært ved at tro, at man kan lokke fuglene så tæt på – men kan man, kunne det være ret fedt at have dem lige ved siden af🙂

    Ellen

    Thursday, December 10, 2015 at 18:21 UTC

    • Det var dog utroligt mange arter I har gående, nej flyvende🙂

      Jeg synes jeg kan se nogle rødhalsede her især om vinteren, men ellers er det mest solsorte – og skader, og krager.

      Donald

      Friday, December 11, 2015 at 0:36 UTC

  7. Jeg kender ikke statistikke, og solsorte er ikke de mest interessante fugle her, men de får selvfølgelig lov at være her. Vi vil dog hellere kigge på musvitter, skovspurve, vipstjerter, stære og mange af de andre spændende fugle, som jeg ikke lige kan huske navnene på. Desværre kan naboens kat også vældig godt lide de små fugle😦

    Pigen fra landet

    Friday, December 11, 2015 at 5:59 UTC

    • Jørgen fortæller at der er 1.7 mio ynglende solsortepar i Danmark – og de får mange unger.

      Men de er ujævnt fordelt – det var en sky skovfugl, nu er det en havefugl. – Mest kendt for at sidde højt fra foråret og hele sommeren igennem og synge kraftfuldt ud over “territoriet”. Man mener at den gør det for at markere territoriet, men også fordi det er lidt sjovt at sidde og synge, når man har tid, for den bliver ved efter yngletiden🙂

      Donald

      Friday, December 11, 2015 at 12:14 UTC


Comments are closed.