Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Archive for December 10th, 2015

Donuts til fugle – vinterfoder til fuglene

Fugle donuts og kokosklokker med fedt - brændstof til at holde kroppen varm

Fugle donuts og kokosklokker med fedt – brændstof til at holde kroppen varm

Jeg undrer mig egentlig lidt over at jeg købte sådan én, men jeg så i dag et syn, som har brændt sig fast: Jeg kørte ad Kildevejen – vores store trafikvej mod København fra Nordkysten – forbi Helsinge.

Ved en strækning med beplantning på begge sider så jeg en solsort flyve lavt henover vejen lige foran bilen, og som solsorte desværre har for vane, fløj den meget lavt; solsorte holder sig til jorden fordi de finder føde blandt orme og insekter på jorden – og i samme sekund fløj en anden solsort den anden vej. Heldigvis kom de begge over uden at blive ramt, men – det er som bekendt ikke altid tilfældet.

Hvorfor i al verden gør de det, tænkte jeg og det slog mig, de har begge tænkt, at græsset var grønnere (eller regnormene var flere og federe) på den anden side, og så har de risikeret livet ved at flyve foran en hurtigtgående bil.

Da jeg holder meget af vores solsorte her på vejen, købte jeg en “fugle donut” på hjemvejen!

Så vidt jeg ved klarer de sig bedre i kulden, når de får fedt eller halvråddent kød (men kød vil man jo ikke hænge ud i haven for ikke at naboerne skal tro at man er skør).

Hvad siger statistikken om antallet af solsorte i Danmark?

Skrivefelt …

Written by Donald

Thursday, December 10, 2015 at 7:10 UTC

Posted in Liv

Tagged with ,