Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Julereia, juleridtet, julebukken – julepynten af halm, har jeg mon sådan en i kassen på loftet?

Det humoristiske maleriet «Julereia» (1922) av Nils Bergslien viser et kaotisk, feststemt følge av underjordiske, vetter, nisser, trollkjerringer, drukkenbolter, drapsmenn og annet pakk gjennom et norsk gårdstun julenatta. Opptoget er en variant av oskoreia og trolig knyttet til tradisjonen med å gå julebukk som en lystig feiring fra gård til gård

Det humoristiske maleriet «Julereia» (1922) av Nils Bergslien viser et kaotisk, feststemt følge av underjordiske, vetter, nisser, trollkjerringer, drukkenbolter, drapsmenn og annet pakk gjennom et norsk gårdstun julenatta. Opptoget er en variant av oskoreia og trolig knyttet til tradisjonen med å gå julebukk som en lystig feiring fra gård til gård

Hvorfor ser julepynten ud som den gør? Hvor kommer traditionen med de små gedebukke af halm?

En af de ting, jeg som barn undrede mig lidt over, var spørgsmålet om hvor tingene kom fra. Jeg kan huske at vi havde en kasse med julepynt på loftet, og i den var der blandt andet nogle halmbukke, i forskellige størrelser, og hvis man har arbejdet med halm ved man, om det er nemt at lave sådan nogen, tage nogle strå i bundter, klippe dem til i længden, bøje, binde. Jeg har aldrig leget med sådan nogle strå. Jeg har flettet en mælkebøttekrans, men det er også det nærmeste. Egentlig lidt synd, ikke?

Skriverier …

Written by Donald

Monday, December 7, 2015 at 7:07 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Til min barndomsjul hører også de flettede julebukke. De var nu hyggelige. Vores var nogle, der var købt, så jeg har heller ikke selv prøvet at flette (eller hvad man nu kalder det).

    Stegemüller

    Monday, December 7, 2015 at 10:11 UTC

    • Nååå ja – det var en dejlig art juledekoration, de små (og store) halmgeder, piberensernisser og små nissekoner. Jeg ved ikke hvorfor, men som børn synes vi mennesker at små figurer har et særligt budskab til os af en eller anden grund. Min mor lavede en enkelt gang et lille vat-landskab med en sø (et spejl, som lå nederst) med vat henover (sne!) og de små nisser. Jeg tror også der var en landsbykirke – men jeg husker ikke så nøje.

      Donald

      Monday, December 7, 2015 at 21:39 UTC

  2. Du skal langt omkring, og længere tilbage end Thors bukke Tandgnjostr og Tandgnistr, men de er en del af julebukke-traditionen. Prøv wikis engelske Yule goat, eller tyske Julbock. Du kan tage den spanske wiki Julbock med også. For dansk wiki er mindre meddelsom. Men i hele det keltiske og skandinaviske område findes der bukke, og nogle traditioner, selv i Schweiz, lever endnu.
    Jeg har ladet mig fortælle, at der er enkelte kristne præster, heriblandt Sørine, som holder ved deres barnetro på, at julen er en oprindelig kristen tradition. Ak ja!

    AagePK

    Monday, December 7, 2015 at 13:24 UTC

    • Yule en kristen tradition? Det var Sørines! Hun er dygtig til at blive hørt i medierne.🙂

      Men hvad værre er, Juleevangeliet i Lucas’ skrifter er vistnok også en gammel tradition, jeg skal ikke gøre mig klog på det nu, vi har stadig tilgode at grave lidt i julerejsener, som de tre hellige mænd, hyrder og andre, foretog sig ved solhverv. Og supernova studier må der også til!🙂

      Men hvis det skal være lidt hyggeligt med en blogg, så må der nogle personlige historier oven i. Jeg håber at jeg kan komme på nogle flere – ellers må vi skifte emne🙂

      Donald

      Monday, December 7, 2015 at 21:45 UTC

      • En svensk veninde havde butik her i byen, hun skaffede de flotteste bukke til udstilling i vinduerne til jul fra Sverige. Dem arvede jeg nogle af, så de pyntede til jul i vort hus.
        Hun lærte mig også meget af sit håndværk, sølvsmed, og jeg har nu det meste af hendes værksted, men det er en anden historie. Bortset fra, at der så godt kan falde lidt sølv af som julegaver. Oder sonstwo.

        AagePK

        Tuesday, December 8, 2015 at 8:50 UTC

        • PS: Pyrus og de andre nisser fra tv’s “Alletiders Julemand” rejser jo også, herunder til Italien, hvor de bl.a. møder la Befana, en juleheks på det nærmeste. hun rider til gengæld rundt på sin kost på Epifane, den 6. Januar, og deler gaver ud til børn, der har været artige, lige som Santa Claus og Sinta Claas; men lige som Sankt Nicolaus giver hun kul til de uartige børn, det har Sinta Claas folk til, nemlig Swarte Piet, ligesom Christkindchen, Kristkinke i Sønderjylland, har Knecht Ruprecht til at gøre det grove, nemlig smække de uartige børn med riset.
          Jo, de rejste meget den gang.

          AagePK

          Tuesday, December 8, 2015 at 9:20 UTC

          • Der var noget julerejse-inspiration dér! Jøsses dog, en hex, som rider rundt på en kost når de tre vise mænd besøger den lille familie i stalden (Epifane, ODS spørger om jeg mener epidemi! men Gyldendals fik dog fat i ordet og siger at det er Kristi Åbenbarelsesfest, fejring af Jesu dåb hos Johannes, – det havde jeg ikke hørt før).

            Gad vide om man kunne lave en lille julekomedie-novelle med Sinta Claas som kommer på besøg på et seminarium og uforvarende dumper ind i et foredrag om “klasserumsstyring” … eller hvad er det de kalder det?

            (sv. häxa, no. heks; fra ty. hexe (nt. hex), oht. hagazussa mfl., oeng. hægtesse (eng. hag); 1. led maaske til oht. hag, skov (se I. Have; jf. Hakkenyne), 2. leds oprindelse uvis; jf. Språkvetenskapliga sällskapets i Uppsala förhandlingar.1922/24.Bil.​D.53ff. ordet har været dadlet som plat af Abrah. (LEft.1808.Nr. 4-5); ældre betegnelse var bl. a. Trold-kvinde, -kone)

            Donald

            Tuesday, December 8, 2015 at 11:45 UTC

        • Aha! Svenske julebukke var flottere! Suk, jaja, de er jo dygtige, de Svenskere. Det må være et sjældent privilegium at lære et håndværk af en veninde. Hvordan mon en Svensk sølvsmed finder på at slå sig ned i Marstal?🙂
          Smuk idé til julegaver🙂

          Donald

          Tuesday, December 8, 2015 at 11:35 UTC

  3. Julen er ikke kristen eller kristelig i Norden. Det er midtvinterblotet som rår, med alle sine eksesser.
    Og bukken har også blitt med tilbake med vikingeferdene. Akkja.

    Mormor

    Monday, December 7, 2015 at 14:24 UTC

    • Men Mormor, der er heldigvis religionsfrihed, så folk må fejre de højtider, de har lyst til:mrgreen:
      En “buk” kan på dansk også betyde en mand, som er “womanizer”, og som fejrer julen med en julefrokost hvor mange mennesker finder anledning til at slå sig løs, også med dans og sommetider følger kærlige omfavnelser efter. Det kan jo være smukt.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Monday, December 7, 2015 at 21:49 UTC

  4. Spændende at heksene ridder med riskosten fremad som var risene hestehovedet.
    Nu til dags sidder de fleste hekse på billeder modsat på kosten.

    Farmer

    Tuesday, December 8, 2015 at 14:55 UTC

    • @Farmer: Det med kosten bagud må være inspireret af jetfly som “puster” bagud🙂

      Donald

      Tuesday, December 8, 2015 at 20:37 UTC

  5. Jeg kan ikke huske svarene nu her. Men hvis man ser Pyrus julekalenderne så får man oftest svar på den slags. Det elskede jeg at få svaret på som ung.

    ilhja

    Thursday, December 10, 2015 at 10:40 UTC


Comments are closed.