Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Archive for December 7th, 2015

Julereia, juleridtet, julebukken – julepynten af halm, har jeg mon sådan en i kassen på loftet?

Det humoristiske maleriet «Julereia» (1922) av Nils Bergslien viser et kaotisk, feststemt følge av underjordiske, vetter, nisser, trollkjerringer, drukkenbolter, drapsmenn og annet pakk gjennom et norsk gårdstun julenatta. Opptoget er en variant av oskoreia og trolig knyttet til tradisjonen med å gå julebukk som en lystig feiring fra gård til gård

Det humoristiske maleriet «Julereia» (1922) av Nils Bergslien viser et kaotisk, feststemt følge av underjordiske, vetter, nisser, trollkjerringer, drukkenbolter, drapsmenn og annet pakk gjennom et norsk gårdstun julenatta. Opptoget er en variant av oskoreia og trolig knyttet til tradisjonen med å gå julebukk som en lystig feiring fra gård til gård

Hvorfor ser julepynten ud som den gør? Hvor kommer traditionen med de små gedebukke af halm?

En af de ting, jeg som barn undrede mig lidt over, var spørgsmålet om hvor tingene kom fra. Jeg kan huske at vi havde en kasse med julepynt på loftet, og i den var der blandt andet nogle halmbukke, i forskellige størrelser, og hvis man har arbejdet med halm ved man, om det er nemt at lave sådan nogen, tage nogle strå i bundter, klippe dem til i længden, bøje, binde. Jeg har aldrig leget med sådan nogle strå. Jeg har flettet en mælkebøttekrans, men det er også det nærmeste. Egentlig lidt synd, ikke?

Skriverier …

Written by Donald

Monday, December 7, 2015 at 7:07 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with