Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Stormskade – tagsten har flyttet sig igen og jeg ved ikke helt hvofor

Min gavl stikker lidt højere op end naboen på vestsiden, min grund skråner let mod vest, og ude mod sydvest er der fri passage for vinden i 500 meter og før det er der også marker uden store hindringer mod vest indtil Tisvilde Hegn, skoven 2-3 km. væk.

Dette, at gavlen er udsat for direkte kig mod vest må være forklarigen på at det ryster så voldsomt, når der kommer vindstød.

Man kan prøve at løfte tagstenene, de holdes på plads af hinanden og en tømret kant mod gavlen – Med håndkraft kan man næsten ikke få dem skubbet på plads! Men alligevel får vinden dem igen og igen rystet løse så de forskubber sig (og i 1986-87 blev nogle også skadet, hjørner knækkede af.)

Skriv bare løs …

7 Tagsten har flyttet sig

7 Tagsten har flyttet sig

Nabohus med drivhus, som er helt trykket skævt - smadret

Nabohus med drivhus, som er helt trykket skævt – smadret

Det gør helt ondt at se, men det er endnu et tegn på at vinden her - lige her præcis dette sted - er særlig kraftig på grund af landskabets form

Det gør helt ondt at se, men det er endnu et tegn på at vinden her – lige her præcis dette sted – er særlig kraftig på grund af landskabets form

Written by Donald

Tuesday, December 1, 2015 at 22:06 UTC

Posted in Vejr

Tagged with

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg skal ikke have nogen mening om hvorledes det går til, men først tænkte jeg, at vinden kunne komme nedefra og presse, men der ser jo ikke ud til at være mellemrum i udhænget. Mon det er vibrationer, der bevirker bevægelsen? Huset ryster, skriver du jo.

    Jørgen

    Wednesday, December 2, 2015 at 8:09 UTC

    • Der er revner mellem beklædningen underneden, Jørgen , jo – jeg tror at vinden kommer nedefra og presser op. Jeg gad vide, om tømreren kan få anbragt “bindere” – ståltråd gennem tagstenen omkring lægterne. Det er jo ikke til at komme til, når taget er færdigt – så der skal nok en anden løsning til. Måske kan jeg selv komme til indefra, men jeg tvivler. Undersøger det på fredag.🙂

      Donald

      Wednesday, December 2, 2015 at 13:58 UTC

  2. Hvor var det godt, det ikke gik værre med dit tag, end at syv tagsten flyttede sig lidt. Det kunne jo være gået som med naboens drivhus…

    Stegemüller

    Wednesday, December 2, 2015 at 8:13 UTC

    • Hustaget er selvfølgelig tungere end et letvægts-drivhus, Stegemüller, men jeg kan forsikre dig at der var skader dengang i begyndelsen, da der overhovedet ikke var læplanter! Uha.

      Jeg håber du nyder Hvidovres læ nu mens det stadig er kuling🙂

      Donald

      Wednesday, December 2, 2015 at 14:02 UTC

  3. Du kom lidt uheldig igennem stormen. Vi fik blot et par væltede træer. Men dejligt at det ikke var “værre”

    ilhja

    Thursday, December 3, 2015 at 22:12 UTC

    • Tak for kommentar, ilhja – det er egentlig ikke så slemt, der er ikke nogen brækkede eller bortfløjne tagsten – det havde været værre, hvis vinden, som kom ind under taget og løftede tagstenene og “slog” voldsomt på taget, havde smadret tagsten. Jeg tror at de store træer i min have og naboens læhegn har taget det værste. Men nu overvejer jeg om mit egetræ skal have lov at stå så stor som den er nu – den er alene nu efter at to fyrre og en stor lægivende gran er fældet. Eller også må jeg plante en række graner af den slags, som kan tåle havvinden og giver rigtig godt med læ (sitka gran eller østrigsk fyr).

      Donald

      Friday, December 4, 2015 at 8:55 UTC

  4. Hej Donald.
    Jeg er i færd med at skrive en artikel om årsagen til, at så mange drivhuse har svært ved at klare sig i de mange storme, vi har, og som vi vil få mange flere af i fremtiden. Du har et fint foto af et sådant vindskadet drivhus, og jeg beder dig venligst om at give mig lov til at benytte dette foto. Hvis jeg får din tilladelse, vil jeg naturligvis under fotoet takke for din venlighed. Artiklen vil blive bragt på min hjemmeside, som du finder på dette link: http://planterogteknik.dk

    Venlig hilsen
    Freddy

    Freddy Wisler

    Wednesday, February 3, 2016 at 22:43 UTC

    • DU må gerne bruge dette billede – hvis det ikke er til et blad med større oplag end 1000.

      Donald

      Thursday, February 4, 2016 at 2:19 UTC

    • Mange tak for tilladelsen.
      Freddy

      Freddy Wisler

      Thursday, February 11, 2016 at 20:20 UTC


Comments are closed.