Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Radiser i Netto fra Knardrup Frilandsgrønt, Skævinge – mums

Som barn syntes jeg at radiser var noget stærkt noget, som kradsede lidt i munden.

Første gang jeg købte radiser syntes jeg det var så dyrt, og jeg syntes ikke jeg kunne være bekendt at bruge så mange penge på luxus – og jeg spiste kun et par stykker ad gangen til hvert måltid – og de sidste blev dårlige! Men ikke i år, jeg synes de smager så godt.

Radiserne er flotte, røde, runde, lige til at spise, bør måske skylles, men min søn spiste en haps uden at skylle og er ikke død endnu!

Radiserne er flotte, røde, runde, lige til at spise, bør måske skylles, men min søn spiste en haps uden at skylle og er ikke død endnu!

Der står at det er frilands-radiser, disse her, og jeg tænkte, så må det være derfor at Netto har dem nu – og hvor længe mon det bliver ved? Det er slut nu, 21. November 2015, og nu har Netto så importeret Hollandske radiser, runde og røde.

Men ærligt talt, de her var altså flottere!

Er radiser i disse år blivet mindre skarpt-smagende?

Written by Donald

Saturday, November 21, 2015 at 14:23 UTC

Posted in Liv

Tagged with ,

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kan vel hende, men like sannsynlig har smaksløkene dine endret seg🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Saturday, November 21, 2015 at 14:48 UTC

    • Ja, børn er mere følsomme, eller hvad – de har ikke ødelagt deres smagsløg med stærke krydderier, øl og vin og tobak?

      Klem på dig🙂

      Donald

      Saturday, November 21, 2015 at 18:01 UTC

      • eller en kombinasjon av dette og Aages forklaring.
        Klem på deg ❤

        Mormor

        Saturday, November 21, 2015 at 19:24 UTC

        • Jeg tror nu også at sorterne spiller ind. Ved at søge på // sort frø radise // fik jeg navne på et par forskellige sorter af den slags, der er røde og hvide🙂

          Klem på dig ❤

          Donald

          Sunday, November 22, 2015 at 1:25 UTC

  2. Frilandsradisser er, i modsætning til drivhus- eller kuvøse-radisser udsat for lidt af hvert, og danner derfor flere stoffer som forsvar imod insekt-, bakterie-, virus eller svampe-angreb: derfor smager de bedre.
    Desuden er hollænderne, men især svenskerne, jaloux på os, fordi de ikke kan dyrke radisser i nationale farver, og derfor sender de os sådan noget hø! Tø-hø!😎

    AagePK

    Saturday, November 21, 2015 at 15:06 UTC

    • OK – de er dejlige disse frilandsradisser fra Knardrup, og jeg fatter ikke at de kan lave dem så flotte! Men det kan de altså – om efteråret. Jeg håber de kommer igen til næste år!

      Donald

      Saturday, November 21, 2015 at 18:02 UTC

  3. Tænk jeg synes også, de smager mindre skarpt nu end da jeg var barn – men som “mormor” gætter jeg på, at smagsløgene har ændret sig.

    Stegemüller

    Saturday, November 21, 2015 at 16:02 UTC

    • Ja, det er nok det med smagsløgene, som er forklaringen, Stegemüller. Jeg gætter dog også på at det er en anden sort end dengang jeg var barn. Jeg ved ikke hvordan det er for radiser, men gulerødder fx. fremavles i forskellige sorter, og i en bog læste jeg engang at sådan en sort kan dyrkes i et par årtier, og derefter må man tage fat på nye sorter. (Fordi den “gamle” sort, som jo frøformeres, mister sine karakteristiske egenskaber efter nogle generationer.)

      Nu blev jeg lidt systematisk og slog op, fandt på at google frø, sort, radiser, men det giver ikke straks noget, man skal grave lidt. – Det er selvfølgelig også sjovt at grave, men det er nu ikke altid jeg lige finder ud af hvilken søgning, som rammer det, jeg leder efter.

      Rädisor är ofta runda och skarpt röda utanpå och vita inuti och äts vanligtvis råa. De varierar i utseende beroende på sort. Det finns avlånga, runda, helt röda, rödvita eller helt vita rädisor. Dessutom finns sorter där man äter fröbaljorna. Rädisor kan ha en ganska stark smak, vilken beror på senapsoljor som framförallt finns i de yttersta lagren.

      Endelig! Ved at søge på // sort frø radise // fik jeg fat i “froetorvet” og dér fandt jeg nogle navne på radise-sorter:
      Pernot Clair
      Non Plus Ultra (rund)
      Flamboyant Organic
      Cherry Belle

      – sikke nogle flotte navne!

      Donald

      Sunday, November 22, 2015 at 1:19 UTC

      • Jeg synes heller ikke altid, det er let at søge; jeg er simpelthen i tvivl om søgeordene rammer lige præcis det, jeg leder efter, og da jeg ikke er særlig kreativ, er jeg ikke god til at finde på alternativer til de først indtastede ord.

        Stegemüller

        Sunday, November 22, 2015 at 10:39 UTC

        • Det er det, du skriver, man skal finde alternative ord, og det er svært, ligesom at komme i tanke om et person-navn, som man ikke lige har brugt de sidste 10 år!

          Det morsomste ved Google er (synes jeg), at man på Engelsk kan komme lidt længere med søgning, der er formet som naturlige spørgsmål – ikke hver gang, men ofte kan mekanismerne i Google-søgefeltet forstå en sætning. Jeg må finde nogle eksempler til et blog-indlæg, som viser det🙂

          Donald

          Sunday, November 22, 2015 at 12:45 UTC

  4. Her er erfaringen at supermarkedsradiser er bedst om foråret. Jeg synes der har været nogle alt for stærkt smagende radiser i efteråret, men de var med top. Har også en enkelt gange prøvet en pose, vist fra Aldi, hvilket blev ved den ene gang. Trist smag.

    Jørgen

    Friday, November 27, 2015 at 20:30 UTC

    • @Jørgen: Ja, smagen kan være trist.
      De radiser på billedet, fra Knardrup, smager godt nok, jeg er meget glad for at man kan købe så gode radiser. Jeg synes ikke jeg har set radiser som dem fra Knardrup i andre supermarkeder.🙂

      Donald

      Friday, November 27, 2015 at 20:34 UTC


Comments are closed.