Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Fiskeskonnerten Opal i Gilleleje

Det er altid en fornøjelse at tage til Gilleleje med min søn og spise en fiskeburger og gå en tur langs med kajen – i går var vi ude på den yderste østmole og det er en sjov spadseretur, vel ikke mere end 1 km højst, men der er meget at se og snakke om. Minderne kommer som regel frem.

De skulle lænse båden hver to-en-halv time, forklarede han, da han var med som gast fra Gibraltar til de Kanariske Øer. Det var noget bedre med 36 fod båden fra Dakar til Guyana (som var en plastic båd). Men der stødte de jo ind i storm. Tænk på hvordan det var at gå rundt i Danmark og tænke på at han var derude et sted.

Jeg elsker at høre ham fortælle og er glad for sådan en spadseretur.

Sådan så Opal ud forleden på Gilleleje værft - halet på land, og spanterne synlige fordi skibsside-plankerne, bordene? skal udskiftes

Sådan så Opal ud forleden på Gilleleje værft – halet på land, og spanterne synlige fordi skibsside-plankerne, bordene? skal udskiftes

Fiske-Skonnerten Opal har høje master, meget høje, og ræer eller tværstænger på den forreste mast, og jeg tænker: Er der nogen som kravler derop i dag, når råsejlet skal sættes? Jeg googlede og fandt billeder på Marinetraffic – det var vanskeligt at finde “Opal”, der var knap 200 skibe, som hed noget med Opal. Men jeg fandt den, og den har været på disse smukke ture. Jeg tror det er Grønland, men må se efter igen hvad der står om billederne. På billede 2 herunder har den råsejl, men på de andre har man åbenbart syntes det var for meget af det gode🙂

Kommentarer …

Written by Donald

Monday, November 16, 2015 at 23:14 UTC

Posted in Hav

Tagged with

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. 🙂
    Godt å kunne være sammen med sine🙂
    Klem på deg 🙂

    Mormor

    Tuesday, November 17, 2015 at 9:21 UTC

    • Ja ja og atter ja, Mormor !🙂
      Klem på dig🙂

      Donald

      Tuesday, November 17, 2015 at 12:16 UTC

  2. Dejligt at høre, at du har haft en go tur til Gilleleje med sønnen din. Og spændende at se billeder og forklaringer. Kh Marianne

    Marianne Bentzen

    Tuesday, November 17, 2015 at 10:24 UTC

    • Ja, det er godt at have så strålende minder i sin fotosamling. Jeg ville også have taget et billede, – snapshot – af sønnen, som føler sig lidt begloet når han skal fotograferes, – men det var ikke så godt at det kunne komme med her.🙂

      Donald

      Tuesday, November 17, 2015 at 12:18 UTC

  3. Der er noget fascinerende over sejlskibe – tænk at kunne fremad bare ved vinden som drivkraft. Som regel tager jeg ind til byen og ser på “tall ships race”, der er mange flotte også nogle med meget høje master.

    Sikke et flot vejr I havde i søndags; lige vejr til at gå tur i, og det lyder hyggeligt.

    Stegemüller

    Tuesday, November 17, 2015 at 13:29 UTC

    • Aha ja – tall ships race i København burde jeg tage ind og se, bare for at se skibene. Det er en stor oplevelse, det er som at se 200+ års historie i levende form.
      Ja Stegemüller, det var godt vejr, selv om det var koldt (og jeg havde glemt at tage vanter med!)

      Donald

      Tuesday, November 17, 2015 at 19:11 UTC

  4. Hvorfor fiskeskonnert? Man fisker jo ikke fra en skonnert, de er jo noget uhandy til det brug. Det er jo en topsejlskonnert, vistnok endda en bramsejlskonnert: De to første ræer fra neden er til topsejlet, den øverste til bramsejlet. Men den kan sagtens sejle uden ræer, som man ser. Så kan man sætte gaffel-topsejl, og betegnelsen bliver skonnert. Nogle typer har topsejlet delt i under- og over-topsejl: de er lige brede, medens bramselet er den del smallere. Og skonnerter hedder de, når de som her har to master, ellers hedder de 3-mastet, 4-mastet osv – skonnert. Og så er der de lidt anderledes: fore-and-aft, brigantine, barkentine, skonnert-brig osv.
    Nogle skonnerter blev indrettet til fiskefangst på New Foundland- og andre banker, med doryer, robåde, så fiskerne brugte skonnerten som base og lager for den nedsaltede fisk; men jeg vil mene, at en tomaster er for lille til det, 3-mastere kunne bedre rumme mandskab og doryer.

    AagePK

    Tuesday, November 17, 2015 at 19:26 UTC

    • PS: den er åbenbart født som trawler, og derefter ombygget til skonnert, ok så da! Gad vide, hvad fremdriften så var, det må næsten have været motor. Og så kaldes den nu slet-topsejlskonner, det er så udgaven med gaffeltopsejl; men som billederne viser, kan den med de behørige ræer takles til bram- og topsejl.

      AagePK

      Tuesday, November 17, 2015 at 19:32 UTC


Comments are closed.