Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Mennesker i billeder af Eckersberg – bemærk hudens farver

Jeg synes det er morsomt – og smukt – at se disse billeder af Eckersberg, meget naturtro i en eller anden henseende, men så sandelig en sandhed af kunstnerisk format.

Kunne man forestille sig at studiet af en nøgen kvinde kunne være malet af Krøyer? Eller er kinderne en anelse for røde?🙂

G.L.Lahde-after-Eckersberg-FallenGirl-3-1811

Kan ikke lade være med lige at tilføje en kopi af Lahde af En falden kvinde – 3. del.

Tidligere så vi første del.

Kommentarer strengt taget ikke nødvendige … hilsener velkomne🙂

Written by Donald

Sunday, November 15, 2015 at 2:30 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Og så gleder du øynene og erter hjernen🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, November 16, 2015 at 6:57 UTC

    • Det var godt, Mormor! Det glæder mig, at du kan lide at se disse billeder!🙂
      Klem på dig🙂

      Donald

      Monday, November 16, 2015 at 13:28 UTC

  2. Så du tror, du kan slippe for kommentarer? Tø-hø!
    Jeg tror, at Eckersberg netop er tro mod forlaget: er kvinden-manden solbrænd-vejrbidt, så maler han det, og da nøgenmodellerne i de fleste tilfælde er almuen, med deres udendørsarbejde uden kyse-tøj, ja, så afsløres det her. De mandlige nøgenmodeller fik han jo oftest fra Holmen, hvor værftsarbejdere og matroser jævnligt arbejdede med nøgen overkrop, eller badede nøgne efter arbejdet.
    Men det hele skal med: hvor andre ville have tildækket kyklopen Polyfems ædlere dele med vædderen, skal Eckersberg altså ikke have noget skjult. Hvorfor dog også? Det er da natur, og det var den, der bestemte.

    AagePK

    Monday, November 16, 2015 at 8:18 UTC

    • Jeg vil snarere sige at jeg frygtede at der ikke var nogen, der gad se og læse, så det var en behagelig overraskelse at se din kommentar!🙂

      Jeg havde opdaget, at Eckersberg ikke havde dækket kyklopen med fåret! Tænk, det var overraskende, og alligevel bør man nok ikke lade sig overraske af Eckersberg, for han må have udviklet sig gevaldigt gennem årene. Ja Eckersberg havde “adgangskort” til Holmen læste jeg også et sted – det var noget af en opgave at male rigningerne, så fagfolk ikke blev skuffede over fejlene!

      Har du langt mærke til at bag Krøyers tørklædepige er der en skonnert til venstre og en fuldrigger til højre i baggrunden? Og det er ikke lystfiskesejladser for turister på Øresund, men derimod alvorlig transport. Det slog mig som en utrolig ting, at Krøyer er fra den tid. Han oplevede at jernbanen kom til Skagen – og de første motorskibe. Vi har oplevet at Internet-adgang er blevet en art selvfølgelighed (som i mine øjne er rivende unaturlig).

      Jeg husker at Laura Ingalls Wilder i “Det Lille Hus”-serien netop understregede at pigerne gik med kyser for ikke at blive brune! Tænk engang!🙂

      Donald

      Monday, November 16, 2015 at 13:57 UTC

      • Pigerne havde jo, i teorien, valget mellem en kys-mig-straks-hat, og en kys-mig-hvis-du-kan-hat. Men til sommerarbejdet havde selv bondepigerne solhatte, kyser af bemalet pap: Assens museum har en samling af Jens Rokkemagers smukt malede solhatte. På øerne, særligt Manø og Fanø, blev tørklæder og over- og understrud sat op, så man skulle tro, man var hos tuaregerne, eller pigerne i Saudi-Arabien.
        Der findes et udtryk: husmands-solbrænd: her kun ansigt og hænder solbrændte, og det går stort set igen hos Eckersberg.
        Min kones (hjemmesyede) 3-styks hue er en kys-mig-straks-hat, men med højklædet opsat til søndagsbrug bliver det ikke til noget, så er det kys-nej-tak!

        AagePK

        Monday, November 16, 2015 at 14:48 UTC

        • At tænke sig at det kun er tilbage til mine forældres generation – i begyndelsen af 1900-tallet – at pigerne gik med kyse for at skærme huden for solen. Det var på det sidste, – de “moderne tider” begynder allerede i 1890’erne eller måske før, men det er kun i byerne og det tager først rigtig fart i 1920’erne så vidt jeg ved.

          Mon kys-mig-straks-hat var et signal til de til rådighed værende drenge?

          Donald

          Monday, November 16, 2015 at 23:22 UTC


Comments are closed.