Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Kunstnerens opgave er at vise virkeligheden, afspejle og vælge det smukke

De fleste har vel hørt grundkurset i at være positiv: Når du kommer ind i et fremmed hjem, så find altid mindst tre ting, som du kan sige noget pænt om.

Det er vel også kunstens opgave – eller det *var*.

Men derfor er det jo ikke løgn, det, som kunsten fortæller. Det er måske ikke den nøgne sandhed, men det er heller ikke løgn.

Eckersberg - Kronborg og Sundet

Udsigt over Kronborg og Sundet – jeg tvivler på at der var et sted hvorfra man kan se tingene på den måde, perspektivet er ændret for at få det hele med

Et officielt portrait

Et officielt portrait

======================================================================

Den gode mor - mindre officielt, en historie, et situationsbillede

Den gode mor – mindre officielt, en historie, et situationsbillede

Helt uofficielt - kunsten at se det smukke i mennesket

Helt uofficielt – kunsten at se det smukke i mennesket (1841)

======================================================================

Femme nue mettant ses chaussons - Kvinde som er ved at tage sine tøfler på

Femme nue mettant ses chaussons –
Kvinde som er ved at tage sine tøfler på (1843)

Til sammenligning : David's Cupid & Psyche fra 1817, da David var 69 år gammel (han var 35 år ældre end Eckersberg, der blev elev hos ham i 1812, - Eckerberg var da 29 og David 60

Til sammenligning : David’s Cupid & Psyche fra 1817, da David var 69 år gammel (han var 35 år ældre end Eckersberg, der blev elev hos ham i 1812, – Eckerberg var da 29 og David 60

======================================================================

Sådan som jeg opfatter denne meget begrænsede serie billeder så er det første landskab et eksempel på Eckersbergs somme tider stive og pertentlige gengivelse af et landskab (jeg tror at det eksempel, som er med her, repræsenterer det mest barnligt usikre i Eckersbergs produktion – men det er ikke pointen her.) Dernæst er det evnen til at lave et bestillingsarbejde så folk bliver imponeret over skønheden eller ligheden, det officielle portræt at en kendt person.

De næste billeder er anonyme, generiske, typer, genrer.

Hvad var hans forhold til kvinder, denne Christopher?

Det sidste billede af kvinden, som er ved at tage tøfler på, er – mig bekendt – et som hæver Eckersberg op i en højere sfære, det er den ældre kunstner, som fanger det ømme øjeblik hvor den ydre skal er ved at blive til.

Som advaret tidligere i en kommentar til AagePK, så er det løse brokker, detteher, men hvis man vil, kan man se en række genrer og kunstnerens evne til at udnytte dem. For at forstå mere, for ligesom at komme “indenfor hos Eckersberg”, må man jo nok vide mere om hvordan værkerne er blevet til. —kommentarer—

(Fortsættes …)

Oversmart udstilling; billedet må være et lærestykke i perspektiv med to meget amatørmæssigt stive modeller som staffage. Det er muren og brostenene, som skal give (lidt) dybde

Oversmart udstillingstitel; billedet må være et lærestykke i perspektiv med to meget amatørmæssigt stive modeller som staffage. Det er muren og brostenene, som skal give (lidt) dybde

Written by Donald

Sunday, November 8, 2015 at 1:20 UTC

Posted in Blogosofi, Music

Tagged with , ,

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Både å vite hvordan og kanskje også hvorfor verkene ble til (ja da, mye er bestillingsverk) hjelper, noen ganger er det ok å bare nyte.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, November 8, 2015 at 7:17 UTC

    • Det begynder med at man nyder, og så spørger man ind, Mormor. Ligesom når man bliver gift, så kan man ikke bare nyde hele tiden😉

      Klem på dig🙂

      Donald

      Sunday, November 8, 2015 at 12:19 UTC

      • Det er sant nok :)🎶

        Mormor

        Sunday, November 8, 2015 at 15:14 UTC

  2. Jeg kendte ikke grundkurset i at være positiv, men det lyder som en god leveregel; den vil jeg tage til mig.

    Stegemüller

    Sunday, November 8, 2015 at 14:07 UTC

    • Gisp, jeg troede du var expert i sådan nogle ting! Det er afsindig vigtigt hvis man har tendens til at blive ked af det og tabe modet! Det gælder om at være ærlig – ikke bare “popsmart”🙂

      Donald

      Sunday, November 8, 2015 at 22:32 UTC

  3. Plakaten gengiver ganske rigtigt et lærestykke i perspektiven, men: det er ikke så meget stenene, men skyggen af lampen, der skal give en linear perspektiv.
    Som jeg har skrevet tidligere, er jeg den glade ejer af et genoptryk af “Linearperspectiven, anvendt på Malerkunsten” af Eckersberg, og på blad VI, fig. 1, gengives et motiv meget lig det fra plakaten. Og her er det de linjer, skyggerne efter solens stråler danner, der er temaet.
    Eckersberg gik jo videnskabeligt til værks: lineal, vinkelmåler, gentagne vejrobservationer over længere tid og meget mere indgår i hans værktøjskasse, hvilket er grunden til, at både byens mure, træernes grenværk og blade og skibenes rigning er så uhyre detaljeret. Netop derfor er det ret latterligt at bruge ord som “løgn” om hans billeder: jo, der er manipuleret, for ellers kan man ikke male udsigten fra Coloseum sådan, som han gør, eller overføre en 3-dimensional verden til et 2-dimensionalt lærred. Men alt har en videnskabelig baggrund.
    Eller er videnskab også løgn?
    Der findes forøvrigt flere perspektiver, og Eckersberg brugte dem alle: linear, fremkaldt ved linjer ligesom når vi i barndommen tegnede horisonten, dernæst vejens sider og telegraftrådene, der alle mødtes i ét punkt. Men også farveperspektiven: jo længere væk, motivet står, jo mindre intensiv er farven; tæt forbundet er sløringen af konturerne, der opstår pga lysets brydning i luftmasser med forskellig temperatur. Og så selvfølgeligt brostenene på plakaten, der bliver mindre og mindre, jo længere væk de befinder sig i forhold til beskueren.
    Den Store Danske Encyklopedi har et udmærket opslag om perspektiv, det samme har wiki; men derudover har Encyklopedien i opslaget om Eckersberg en hel leporello med gode billeder, i bunden af opslaget, hvor især billede 7 er interessant ved at gengive et andet lærestykke om det lineare perspectiv.

    AagePK

    Sunday, November 8, 2015 at 15:31 UTC

    • Ja, jeg har hørt om den bog, dengang jeg åd mig igennem en masse bøger om at lære kunsten at tegne og male. Der var en tysk tegne- og malelærer, som havde skrevet den mest fantastiske lærebog om tegning og maling, – og han nævnte de forskellige perspektiv-teknikker, som du omtaler, men en dansk lærebog nævnte Eckersberg og viste nogle af hans søstykker, med beskrivelse af hvordan han arbejdede og at han var omhyggelig med at rigningen skulle være realistisk ned til mindste detaille.

      Jeg var også klar over skyggelinier mv. men jeg har ikke set Eckersbergs “lærestykker” førend på denne webside. Men iøvrigt var budskabet snarere overskriften og ikke så meget det lidt stive billede.

      Donald

      Sunday, November 8, 2015 at 22:35 UTC

      • Så kommer jeg jo nok til at fotografere nogle instruktive eksempler.
        OK, for mig var baggrunden for Eckersbergs malemåde vigtig for det budskab, vi derudfra kan læse om kunstens mening. “Kunstens mening er både dit og dat: dit for dig, og dat for mig!” som Trine siger i Radisserne. 🤑
        Hvis det var, som du fremfører, hvordan opfatter du så Goyas: Krigens rædsler? Er det kunst? Eller er det kun den afklædte maja, der er kunst? Eller hvad med Courbets: Verdens oprindelse? Som ifølge titlen nok kunne give perspektiv til The Big Bang- teorien.😚

        AagePK

        Monday, November 9, 2015 at 9:13 UTC

        • Ja – baggrunden for Eckersbergs malemåde er klart spændende og gør det muligt at læse billederne på en helt anden måde: lidt pertentligt når det er de døde ting, men mere spændende, følsomt, når det er levende modeller, og da med en anderledes sans for farvedetailler, stadig meget blufærdigt.

          Donald

          Monday, November 9, 2015 at 13:07 UTC

    • Jeg har iøvrigt også fundet Eckersberg billeder fra Colosseum, og de viser jo om noget at Colosseum var meget meget mere forfaldent end det er i dag.

      Det er næsten mere hyggeligt at være i Verona og se det fine amfiteater, som Romeo og Julie har bevaret meget bedre. Gad vide hvorfor det er så velbevaret. Det er 40 år siden jeg var der.

      Donald

      Sunday, November 8, 2015 at 22:37 UTC

      • Det interessante ved at sammenholde Colosseum-billedet med udstillingens titel, så er billedet jo løgn: det kan slet ikke gengives med den baggrund: han har flyttet søjlerne lige præcist langt nok til at man kan se den baggrund, som de i virkeligheden dækker over.
        Men det er et fint eksempel på de tre perspektiver: luft-, farve- og linear-perspektiv: detaljerne i forgrunden står klare, medens de i baggrunden er sørede slørede, hvilket skyldes den varme dis. Farverne er også stærkere i forgrunden, og dertil kommer skygger fra den imaginære lyskilde, solen.
        Jeg går og pønser på at invitere datteren og konen på museum her sidst på måneden, når vi skal til hendes afsluttende eksamen; hun har allerede inviteret faderen i Museion i Bredgade, så må jeg jo gøre gengæld med SMK.

        AagePK

        Monday, November 9, 2015 at 9:22 UTC

        • Sikke en sørede-lighed: SLØREDE! 😱

          Ja ja, så er det heller ikke værre – rettet!

          AagePK

          Monday, November 9, 2015 at 9:24 UTC

        • Det må du da absolut hvis ellers I kan holde til det – jeg vil sige at man ikke behøver at dvæle ved alle billederne, hvis man har læst lidt i forvejen!

          Det må være en fornøjelse at datteren inviterer jer med på Museion! Bedste ønsker!

          Donald

          Monday, November 9, 2015 at 13:09 UTC


Comments are closed.