Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Ny serie eftertænksomme indlæg om kunst

Jeg begyndte et indlæg om Eckersberg, sådan som jeg syntes det skulle være, men endte med at der først skal være et indlæg om 1700-tallets Kvinder; og allerførst et forsøg på et helhedssyn på 1700-tallets udvikling i landbrug, industri (exemplificeret med teknikken til musikinstrumenter), byplanlægning, astronomi og filosofi, eller rettere, på fremhævelse, omtale, af mange små træk som kan danne et billede af en tid hvor Tyskland var forholdsvis stabilt i rolig fremgang, med Frederik d.II som godt nok udkæmpede krige, trods alt var den regent, som havde mest fred procentvis.

Og hvor forskning i kemi var nyt og forbeholdt de rige, der blev halshugget under den Franske Revolution, men hvor afstanden fra Tysk-fredelighed til Fransk-revolution var uoverkommelig for almindelige mennesker – og hvor industriens nyskabelse, støbejernsgryder, gav økonomisk fremgang i England, og hvor især reformation af landbruget i England bevirkede at der var lidt overskud til industri og handel. Og hvor USA løsrev sig og oplevede en helt anden fremgang.

Liggende kvinde. Malet i Paris, E. studerede hos David. Generalkonsul C. F. Glads samling, dennes auktion, Winkel & Magnussen 100, 1931 nr. 409, afb. s. 27, solgt for 2.375 kr. Direktør Chr. Ørnbergs samling, Odense. Winkel & Magnussen auktion 357, 1950 nr. 34, afb. s. 7, solgt for 4.700 kr.

Liggende kvinde. Malet i Paris, E. studerede hos David.
Generalkonsul C. F. Glads samling, dennes auktion, Winkel & Magnussen 100, 1931
nr. 409, afb. s. 27, solgt for 2.375 kr. Direktør Chr. Ørnbergs samling, Odense.
Winkel & Magnussen auktion 357, 1950 nr. 34, afb. s. 7, solgt for 4.700 kr.

Det er jo en umulig opgave for en enkelt mand (og så endda i fritiden).

Skrivefelt …

Written by Donald

Monday, November 2, 2015 at 14:27 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with

19 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Da jeg læste alt det over billedet, tænkte jeg også, at det da var en helt umulig opgave, du satte dig selv på, du ville da aldrig blive færdig, og i hvert fald kunne det ikke rummes i nogle få indlæg. Jeg er glad for at se, at du kalder dig selv til orden i slutningen🙂

    Stegemüller

    Monday, November 2, 2015 at 15:04 UTC

    • Ja det er umuligt for én mand – men ikke umuligt for en forskningsafdeling på et universitet! – gid der var nogle, som var villige til at investere i sådan et projekt. Nu må jeg så tilføje, at jeg ikke ved hvad der skrives af historiebøger i dag; og de ting, jeg nævner ovenfor, er opsamlet fra de mange dokumentarfilm, som er skrevet, lavet og vist i DR’s TV (og streaming) siden ca. 2004. (måske før? Det ved jeg ikke.)

      Donald

      Monday, November 2, 2015 at 16:32 UTC

  2. Du har litt å holde på med fremover da?
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, November 2, 2015 at 16:01 UTC

    • Der litt å holde på med! Ikke full stop her!🙂 Kender du Umberto Eco’s børnebog om opfindelsernes historie? Den burde kunne bruges som et første skelet til en række bøger om teknik- og kulturhistorie.

      Klem på dig🙂

      Donald

      Monday, November 2, 2015 at 16:34 UTC

      • Leste den en for noen små – vet ikke om de fikk med seg så veeeldig mye, så boken ble hos dem.
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Tuesday, November 3, 2015 at 10:15 UTC

  3. Hvad man dog kan læse forkert: jeg syntes bestemt, der om 1700-tallets kvinder stod “et forsøg på helbredssyn” og kunne bare konstatere, at pigen ser sund og rask ud, og det er da det vigtigste.🙂
    Eckersberg har også begået et smukt billede, isat indvendigt af låget på et tobaksskrin; det beror på Valdemars Slot; jeg købte et af comtesse Caroline, engang hun passede billetsalget:” Åh, det der, det går som varmt brød!” Sammen jog vi også en svale ud, der havde forvirret sig ind i vestibulen. Det var længe før hun blev mrs Fleming. Men jeg følte mig som James med en Bond-babe.🙂 Shaken, not stirred!

    AagePK

    Monday, November 2, 2015 at 16:28 UTC

    • Ja hun ser sund og rask ud, den pige, som Eckersberg her har malet efter alle kunstens regler. Han har brugt flere lag, synes jeg at kunne se, man lavede en lys jordgrøn (grønjords-) bund, som man så malede over med lysrød og hvid hvorved man håbede at få det spil, der er i menneskets (alt for blege) hud.

      Ha jeg kan se det for mig, næsten føle det, at være en James med babe! Herligt minde!

      Donald

      Monday, November 2, 2015 at 16:37 UTC

    • Hovsa, der stod jo mere: stoppede franskmændene så den kemiske udvikling ved hjælp af hovedafbryderen?
      Carl af Hessen fik jo startet Carlshütte jernstøberi i Rendsborg, hvor man bl.m.a. støbte de fineste filigrane støbejernssmykker, højeste mode. Næsten lige så fint som Frederik den 7.s aluminiumshjelm. Så herhjemme kunne vi sagtens være med. Se museet i Rendsborg: http://www.kunstwerk-carlshuette.de
      Støberiet virkede fra 1826 til 1997, og en af kunderne til den Ejderkanal, som Christian den 7. fik bygget. Den påbegyndtes i 1774, og var i brug til 1896, da den blev for lille til den tyske flåde: faktisk en af grundene til, at Bismarck ville have landet, så flåden kunne undgå Skagerak. Se wiki.

      AagePK

      Monday, November 2, 2015 at 16:47 UTC

      • PS: tobaksskrinet, eller cigarkassen, whatever, indgår faktisk i Eckersberg-udstillingen på Satans Mausolæum for Kluns, som det kaldes lokalt( dvs min familie🙂 )

        AagePK

        Monday, November 2, 2015 at 17:02 UTC

      • Historien om Lavoisier er grufuld. https://en.wikipedia.org/wiki/Antoine_Lavoisier
        Hans laboratorie-tekniker viste sig fra sin bedste side efter Lavoisiers død, – han videreførte forsøg og var måske nok så meget som AL en mand, der kunne se omridset af en videnskabelig kemi. Men jeg har ikke læst op på det endnu. Assistenten, som blev mester, hed … nej det kan jeg ikke finde. Det er ikke den søde pige på 13 år som Antoine giftede sig med!:/

        Tilføjelse: Lavoisier’s assistent? Jeg kom i tanke om navnet Gay-Lussac og huskede det som om jeg har læst et sted at han var Antoine Lavoisier’s assistent, men det kan jeg ikke finde belæg for. Han var som andre påvirket af Lavoisier’s opdagelser, og der er en polyteknisk skole under revolutionen, hvortil han og de andre arvtagere efter AL. var knyttede.

        Donald

        Monday, November 2, 2015 at 21:40 UTC

      • Gad vide hvad det er for et billede. Lige for tiden ser det ikke ud som om der kommer væsentlig mange flere billeder af de store kunstnere til rådighed via public-websites, men det er dog muligt at finde flere Eckersberg billeder end dem jeg har nævnt indtil nu.

        Først troede jeg at du havde købt en cigarkasse, hvori Eckersberg (kopi) var malet – men jeg kunne godt gætte at det ikke var den originale Eckersberg, selv om vi kan se at ovst. billede blev solgt for 2,375 kr. engang i 1931.

        Donald

        Monday, November 2, 2015 at 21:43 UTC

        • Hvordan kom Lavoisier ind i billedet?


          http://www.fyens.dk/svendborg/Valdemars-Slot-Fraek-cigarkasse-udlaant-til-Statens-Museum-for-Kunst/artikel/2798330 fortæller mere om Eckersberg!🙂

          Prøv dette link!

          Nu virker begge links! Hurra!

          AagePK

          Tuesday, November 3, 2015 at 8:08 UTC

          • Nå, der kom en ubekvem deling af ord, forbind lige, så linket virker, tak.

            AagePK

            Tuesday, November 3, 2015 at 8:11 UTC

            • Det er sør’me ikke så nemt med det link, enten det nu er bindestreger eller mellemrums-bogstavet, som driller! (Det er et hullet link, sagde jeg til kursisterne for at få en passende derogativ betegnelse.)

              Donald

              Tuesday, November 3, 2015 at 9:52 UTC

          • Svar på hvordan Lavoisier kom ind i billedet – det var ham, den berømte kemiker som var den første til at påpege massens konstans (og som kunne lave raffinerede forsøt til at bevise det), det var ham, der blev “hovedafbrudt” af pariser-revolutionære. En beskrivelse af Eckersbergs kunst (og andre kunstnere) må indeholde den kulturhistorie, som hans malerier spiller op imod: en kulturhistore, som spænder fra Trediveårskrigens opdagelse af at mennesket uden viden bliver hårrejsende primitivt, astronomiens rystende opdagelser, ontologi og (natur)videnskab og som noget uundværligt, når vi taler om menneskeafbildning i kunsten, samfundstanker hos filosoffer, som var på sporet af en psykologi (herunder tanker om menneskets blufærdighed og syn på sex og børn).

            Lavoisier giftede sig med en ganske ung kvinde, som hjalp ham med experimenter. Jeg så i en slags natlig drømmesyn et vue over de “billeder” jeg har af 1700-tallets udvikling: fra metallurgi til orgeler, instrumentstrenge, støbejernsgryder, store skibe, en organist (J.S.Bach) som flirter med en sangerinde oppe i pulpituret til stor forargelse for menigheden, mandeside og kvindeside i kirken, men samtidig andre strømninger, og et Europa, hvis størrelse er enormt og dog muliggør rejser – med skumplende postvogne eller skib.

            Et Europa, som trods alt også kan gøres til fods enten man er farende svend eller pilgrim, 1000 kilometer, hvis man har tre uger og godt fodtøj. Og morsomt, lærerigt, oplysende, hvis man møder venlige mennesker. Men kun for rige eller foretagsomme borgere med rejsebrev. Stavnsbånd og dog – ikke i Danmark, men i Tyskland – udsyn til andre landes landbrug (især England) hvor nye metoder gav større udbytte.

            Donald

            Tuesday, November 3, 2015 at 10:27 UTC

            • Skibene fra Nordeuropa til Middelhavet skulle have betalt fri-brev, eller eskorte, da man ellers risikerede at blive opbragt af barbareskerne, og solgt som slave, i Tripolis, Marokko, osv. Således sket for henved 3 millioner, herunder det meste af befolkningen på Vestmanna-øerne, og danske Hark Olufs fra Amrum , der senere kom hjem og beskrev sine oplevelser om “sine besynderlige avantyrer”.
              Så H W Bissen og andre måtte gå hele vejen, hvis de da ikke fik støtte fra “ad usus publicus” og kunne tage dagvognen.
              Lige som Bach, der gik hele vejen for at møde danske Buxtehude.

              AagePK

              Tuesday, November 3, 2015 at 10:54 UTC

            • Der var toldbomme udenom alle byer, og byporte – mon man kunne rejse til fods uden at have et brev fra amtet (eller greven, landsdelsfyrstens administration) om at man ikke var eftersøgt og var et ærligt menneske? Hvad kostede den slags breve? Hvordan klarede man flodtrafikken, som jo var væsentlig, og som jeg sporede den del af sidste år før jul?

              Godt nok var nogle af de “Schiffshebewerke” som vi beskuede i Midttyskland kun for lokal malmtransport og lign. men Rhin, Elbe, Donau, Polske floder, Franske Seine og Rhone og Belgiske tilløb var jo allesammen farbare over lange strækninger.

              Donald

              Tuesday, November 3, 2015 at 11:20 UTC

  4. Hvad skal billedet vise? Det er så tæt på La Maja Desnuda, at jeg umiddelbart ser det som en opgave, David har stillet Eckersberg. En sammenligning mellem de to malerier falder efter min mening ud til Eckersberg-udgavens fordel …

    Rasmine

    Monday, November 2, 2015 at 20:50 UTC

    • Det er det, der er sket. På da.wikipedia om Eckersberg kan man læse, at David stillede Eckersberg opgaver, og især opgaver efter model. Mere næste gang🙂 Om David har kendt Goya, ved jeg dog ikke, men mon ikke, – det maleri du nævner, “La Maja Desnuda” vakte opmærksomhed pga. en antydning af pubeshår, og Eckersberg lader ikke David noget efter – men især (hvor lidt man end kan se af foto-farverne) så har Eckersberg et farve og lysspil i huden.

      Tænk at det kunne købes for 2,375 kr. i 1931.🙂

      Donald

      Monday, November 2, 2015 at 21:26 UTC


Comments are closed.