Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Størrelsen af et Læhegn

Her er tre (ud af 10-12) forsøg på at illustrere hvorfor efterårets lavere sol kan mærkes dobbelt tydeligt i min lille have.

Nabohuset (som p.t. er til salg) plantede for 29 år siden grantræer ud mod markerne og fik derved læ. Efter 10-15 år blev de for store, og almindelig birk blev plantet længere væk fra huset, reelt på den del af stien, som skal vedligeholdes af Lokalbanen (fra Helsinge til Tisvildeleje).

Skrivefelt …

De træer er nu så store, at de er en plage, især om efteråret, hvor der ellers ville være mere lys på min vest-terrasse.

Til gengæld er de træer utroligt gode at have, når det stormer. I Stormen 1999 (for 16 år siden) var der så mange træer og så meget læ i min have, at jeg ikke hørte vindens rusken i gavl og tagsten – det var om ikke vindstille, så dejligt læ i haven, men der var også meget skygge i sommermånederne, og det blev selvfølgelig værre og værre.

Written by Donald

Tuesday, October 6, 2015 at 12:36 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Stormen i 1999… hold da op, er der virkelig gået 16 år, det er slet ikke til att forstå. Jeg kan (naturligvis) ikke huske den, men bare det at kunne sige, at noget er 16 år siden.

    Stegemüller

    Tuesday, October 6, 2015 at 14:32 UTC

    • Ja er det ikke underligt at tiden går og vi alligevel oplever fx. et billede, en sten, en vej som noget statisk, noget, der der er stabilt og ikke ændrer sig og tiden står stille, når vi kigger på et billede eller på en sten, også selv om vi ved at det er elektriske impulser, der går fra synsnerven og som bliver “set” af mig (mennesket) 🙂

      Der har været nogle storme siden den i 1999, men jeg kan ikke huske hvornår. Jeg kan også huske at der ca.1967 var nogle storme, som var ret voldsomme – men man skal jo være specielt interesseret på et erhvervsmæssigt plan for at kunne registrere og huske den slags🙂

      Donald

      Wednesday, October 7, 2015 at 9:35 UTC

  2. Her har naboen fældet høje grantræer som har skygget lidt fra syd, og det er dejligt med mere lys. Hvad tæller mest – læ eller lys? Kan forhåbentlig løses med ny ejer.

    Jørgen

    Tuesday, October 6, 2015 at 18:00 UTC

    • @Jørgen, det har du jo nok ret i. Jeg håber at Lokalbanen (som er ansvarlig for den yderste del af stien) fælder de træer, hvis man beder dem om det. Måske skulle jeg spørge de andre på vejen her, hvad de mener man skal gøre.

      Donald

      Wednesday, October 7, 2015 at 9:37 UTC

  3. Hm .. det er godt med le, men å dimensjonere riktig er ikke lett.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Wednesday, October 7, 2015 at 7:06 UTC

    • Det er vel også et spørgsmål om at holde det nede, Mormor – ligesom en skov skal passes, skal et læhegn passes🙂

      Donald

      Wednesday, October 7, 2015 at 9:37 UTC

      • Alt skal vel passes om det ikke skal bli helt urskog🙂 Klem på deg🙂

        Mormor

        Wednesday, October 7, 2015 at 12:40 UTC

      • Nå sendte jeg forkjært svar til Fruen i Midten, det skulle jo hit. Alt må sees efter og passes på eller blir det fullstendig urskog.
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Wednesday, October 7, 2015 at 12:41 UTC

        • Ja Fruen i Midten må have sin kommentar (og eventuelt en rettelse!🙂 )
          Men det er netop rigtigt at alt skal holdes nede.

          Alternativet er haveplanter, som ikke selv kan klare at holde andre konkurrenter ude af området, og som derfor skal passes ved at man ***hele tiden*** gennem somleren skraber og luger og sprøjter.

          Nej de flotte birke er bare blevet for store og jeg må se om ikke Lokalbanen snart fælder dem eller skærer dem ned.

          Klem på dig🙂

          Donald

          Wednesday, October 7, 2015 at 22:32 UTC

  4. Mon ikke du har været heldig, da det stormede. Andre steder væltede træerne og ødelagde tagene – men så høje er “dine” træer måske alligevel ikke? Under alle omstændigheder må det have været farligt at vove sig ud, mens det stormede. Det stormede måske kun, så eventuelle væltende træer faldt uden for din grund?

    Rasmine

    Wednesday, October 7, 2015 at 9:46 UTC

    • Da det stormede i 1999 var jeg måske heldig at der ikke skete noget – jo det var jeg vel, men jeg gik i indlægget her ikke i detailler med, hvad der var af læskabende træer dengang – der var mange flere end der er nu. Jernbane-birkene ud for naboen var mindre, men jeg havde dengang 1. En stor fyr lige ved huset, 2. en anden fyr, en eg, og en gran lidt længere fra huset, 3. en sitka gran (en meget tæt gran) i vindretningen, 4. hækken var allerede vokset op dengang, 5. bjergfyr, 6. et par pile, som kun bryder vinden lidt, men som alligevel er med til at skabe hvirvler og derved bremser vinden.

      Jeg husker nogenlunde tydeligt, at jeg sad indenfor ved flere af de store storme omkring 1999 og tænkte “det var da underligt at det ikke larmer mere” – fordi jeg jo vidste hvordan det lød 12 år tidligere ved de store storme i 1987!

      Donald

      Wednesday, October 7, 2015 at 11:01 UTC

  5. Der er jo lidt “Pest eller kolera” over det med læhegn. For meget og for lidt fordærver alt.
    Husk at et læhegn med lysning mellem træerne lær mere end et tæt hegn.

    Farmer

    Thursday, October 8, 2015 at 3:22 UTC

    • Det er jo det, det er, Farmer – men jeg kan se at Lokalbanen har taget alle de nederste grene, så der slipper lidt vinterlys igennem. Jeg håber de fælder træerne næste gang de kommer med klippe-toget!

      Donald

      Friday, October 9, 2015 at 0:21 UTC


Comments are closed.