Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Axelborg

Der bygges højt hvor tidligere Brugsens (nu Coops) Stormagasin - og endnu tidligere NationalScala - lå

Der bygges højt hvor tidligere Brugsens (nu Coops) Stormagasin – og endnu tidligere NationalScala – lå

Min far arbejdede på Axelborg - men navnet Axel er i denne sammenhæng en forvanskning Absalon (bemærk de styrtende linier, som man siger, det skæve perspektiv)

Min far arbejdede på Axelborg – men navnet Axel er i denne sammenhæng en forvanskning Absalon (bemærk de styrtende linier, som man siger, det skæve perspektiv)

Der må være nogen, som tror på at det kan betale sig at bygge dyrt i en storby. Den mekanik, de økonomiske mekanismer omkring storbyer er opstået i slutningen af 1800-tallet, hvor New York fik Brooklyn-broen og de første høje huse, London og Paris fik Metro (The Tube) og kloakvæsenet blev forbedret. Indtil da “spiste storbyer mennesker”, d.v.s. der var større indvandring end indbyggertallet blev forøget, fordi folk døde af sygdomme og af fattigdom.

At dø af fattigdom må være det samme som at dø af sygdom og dårlig ernæring, sult.

Jeg tænker lige over det hver gang jeg ser en storby. Hvis der er noget, der hedder “karma” eller arketyper, rester af vores arts oplevelser, så er det den slags oplevelser, der har præget mig. Man behøver ikke en “karma”teori. Som barn kunne jeg se avis-artikler, der viste de tyske byers fattigdom og tyskernes ødelæggelser.

Skrive …

Written by Donald

Thursday, September 24, 2015 at 10:10 UTC

Posted in Brok, Foto

Tagged with

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hm … jeg får litt problemer med at “alle og alt” skal samles i høyhus i store byer. Ellers har jeg det bra🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Thursday, September 24, 2015 at 10:21 UTC

    • Ja, det er jo det samme, jeg har problemer med, Mormor. Men jeg kan se på demografien i dag at over halvdelen af verdens befolkning bor i storbyer og jeg GÆTTER at det har noget med klasseudjævning og sociale ordninger at gøre. Det må man respektere, men heldigvis er der også plads til mig her i Vejby🙂

      Klem på dig🙂

      Donald

      Thursday, September 24, 2015 at 10:23 UTC

  2. Lad os holde os til den friske luft på landet, hvis den ellers er det.

    Jørgen

    Thursday, September 24, 2015 at 15:04 UTC

    • Ja, luftforurening respekterer ikke landegrænser og kommer endda over havet fra de største af fragtskibene i synlig dis, hvis der er inversion. Jeg kan lugte diesel, når et tog er kørt forbi, men ofte er der frisk luft her. Jeg vil mene at højhus-byboer også har fået renere luft efter at der er indført skrappere og skrappere krav til bilernes udstødning, især er jeg forbavset over at man ikke gjorde noget ved diesel-udstødningen dengang i 50’erne, da man begyndte at få dieselbusser i København og kunne se de store sorte skyer, der væltede ud over andre trafikanter (især cyklisterne var jo lette ofre!)

      Donald

      Thursday, September 24, 2015 at 21:15 UTC

  3. Jeg husker da Anva lå på den grund. Min onkel arbejdede der. Vi besøgte ham hver fredag og så fik jeg lidt fredagsslik af ham. Det var lang tid før fredagsslik og Disneysjov blev moderne😉
    Det kan undre, at det kan lade sig gøre at bygge så stort og dyrt. Men der må jo være købere til de fine lokaler. Jeg holder af gamle bygninger med finurligheder og har det svært med meget af det nybyg, der skyder op. Men der finder jo heldigvis nogle der finder det attraktivt og køber det🙂

    Kari

    Saturday, September 26, 2015 at 6:03 UTC

    • Altså på grunden ved siden af Axelborg bygningen😉

      Kari

      Saturday, September 26, 2015 at 6:05 UTC

      • Ja, det var Anva, det hed. Jeg har ikke billede af det. Før Anva var det et stort restaurations-etablissement, og da Anja nej Anva lukkede, blev det til et sted med mange små forretninger, et “mall”, indkøbstempel.

        Jeg hørte lige nu at priserne for forretningslokaler på strøget kommer op i 7 millioner (det må være om året!) (for en mellemstor forretning) så det, der gør udslaget, er, at mange almindelige mennesker er villige til at bruge deres lille overskud til at betale for et brand, varemærke, som signalerer “jeg er med på moderne”.

        Jeg tror dog også at københavnerne er klar til at tage en tur på et by-formet “naturområde”, det er væsentligt for en storby at der er både parker, vand og strande, og mere åbne områder udenom – og transport til nærliggende byer.

        Donald

        Saturday, September 26, 2015 at 9:15 UTC

  4. Der burde være en lov om, at man ikke må bygge højere end den bygning, der er fjernet. Nye, højere bygninger hører til i et nyt kvarter, f.eks Ørestaden. Hvert kvarter er fra sin tid, og helhedsindtrykket må ikke ødelægges. Det ville svare til, at min bedstemor fik brystimplantater og miniskørt, lyseblåt punkerhår og højhælede støvler med snørelukke til lårene.

    AagePK

    Saturday, September 26, 2015 at 6:21 UTC

    • Der var faktisk en lov, som forhindrede Anva i at bygge højere end det tidligere National Scala, AagePK-. Jeg tror det er en grund, der skal piloteres kraftigt, men jeg ved det ikke. Jeg ved at moderne byggeteknik gerne går 20-40 meter ned for at pilotere. Måske mere.

      Jeg synes også at det er selvmord hvis byerne bygger på livet løs, men det er sådan at de økonomiske interesser kan få manipuleret bystyrer i retning af “modernisering” og så kører rouletten.

      Donald

      Saturday, September 26, 2015 at 9:17 UTC

      • Man skal vist pilotere mere i København end så mange andre steder, fordi bunden består af middelalderens og senere tids udsmidningslag ovenpå gytjelag fra havaflejringer. Så man skal langt ned for at få fast grund.
        Vikingerne forstod åbenbart bedre det med at pilotere i sumpet terræn, se bare broen over Ravninge Enge.

        AagePK

        Saturday, September 26, 2015 at 11:19 UTC

        • Ja, man skal pilotere meget i København, det meste af området fra Vesterbrogade til Amager var jo lavtvandsområde for bare 300 år siden.

          Donald

          Sunday, September 27, 2015 at 13:11 UTC


Comments are closed.