Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Reparationsværktøj ved hånden

Som barn ønskede jeg at reparere. Måske var det egentlig et ønske om at reparere min mors liv. Det var klart for enhver (også selv om man var et barn der dårligt kunne huske) at det var svært for min mor, enlig, separeret-agtig, flyttet til en lille lejlighed på Frederiksberg, dog moderne og med køleskab og elevator i 1949, men alligevel, børnehavelærerinden sagde til min mor “de må ikke dele deres bekymringer med deres barn” – det er jeg nu ikke enig i, men der er flere måder at dele.

Måske er det derfor, at jeg så inderligt ønskede at reparere ting, så man kunne spare.

En genbo, Hr. Nielsen, så at min mor havde brug for hjælp og var en rigtig gentlemand, hjalp med at male og med at lave en skoreol af en frugtkasse. Der kunne være mange små sko dér.

I vores reol stod en bog om at lave ting selv, Amatørhåndværkeren af C. Larsson fra Allers Forlag, og en dag var Larsson vikar i vores 3. eller 4.klasse! Utroligt! Jeg spurgte om det var ham, der havde skrevet den bog, joda, det var det. Han ville gerne høre os synge og spille og ville stemme min guitar bedre – men opdagede at jeg havde stemt den så godt som man kunne (ingen guitar kan stemme perfekt). En rar mand.

Et af rådene i bogen var “køb ikke en masse værktøj, køb efterhånden, som der bliver brug for det.” Reparation er nemt, når man har det nødvendige værktøj. Det var med en salig fryd at jeg fandt en møtrik, der passede til den bøjede bolt i rive-hovedet (eller hvad sådan et nu hedder) og en topnøgle, der kunne spænde den uden at ødelægge møtrikken.

Men tagstenene har jeg givet op overfor. Taget er fuldt af mos-klatter, der går af hvis man glider. Jeg har ikke sugekop-sko (sejlersko er det bedste) og jeg ved at hvis man står på stigens øverste trin og skal skubbe sidelæns, så ryger man meget let ned. Jeg bestiller stillads og evt. en tømrer.

Gode råd ønskes: Kan man sikre sådan en møtrik med lim eller maling?

Jeg har ikke flere møtrikker på lager – kan man mon købe sådan nogen i dag?

Skrivefelt …

Written by Donald

Wednesday, September 23, 2015 at 9:33 UTC

Posted in Liv, Tidsmaskinen

Tagged with

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Der kom en tømrer og skubbede tagstenene på plads nu! Det var ikke så svært sagde han, men det var nu alligevel svært fordi vindskeden holder tagstenene ned og man kan ikke løfte “overtagstenen” så meget at “understenen” kan komme ind på lægten.
    Men så må man skubbe overstenen højere op – jeg tilbød ham værktøj, en pind, bræt, koben … nej han klarede det med fingrene! Tænk hvad fingre kan holde til. Wow.

    Donald

    Thursday, September 24, 2015 at 14:26 UTC

  2. Det er ikke aktid let at vide hvad der ligger til grund for børns beslutninger, endsige deres beslutningsdage. Din forklaring kan sagtens have noget på sig. Og det er en god historie om at rep. Der er måske to råd om møtrikken. Det ene er at holde øje med om den går løs og så stramme den. Det andet er at købe en portion i den rette størrelse. Eller slå en knude på det der rager uden for møtrikken.

    Jørgen

    Thursday, September 24, 2015 at 15:01 UTC

    • Ja lidt ståltråd bundet om det yderste af bolt-gevindet kan nok hjælpe. Lidt maling kan måske være med til at holde den – men man må jo nok kigge efter en gang imellem🙂

      Donald

      Thursday, September 24, 2015 at 21:20 UTC

      • Haha!: jeg tror nu, at Jørgen mente, at du skulle slå knude på selve bolten, nemlig den del, der vender væk fra møtrikken. Der skal vist gode fingerkræfter til!
        Men ellers kan du give møtrikken en kørner-prik: placer kørneren lige på gevindet, helt inde ved møtrikken, så både gevindet i møtrikken og på bolten er dækket, og så slå et let slag med hammeren på kørneren: der vil nu være et lille mærke på begge gevind; de små vulster, der dannes, er nok til at forhindre, at møtrikken kan vandre.
        En dråbe maling længst inde på gevindet, inden møtrikken skrues helt i, låser også meget godt: på de selvlåsende møtrikker er der et lag plastik, der giver samme resultat.
        Og hvis du kan skaffe en tilsvarende møtrik, kan den skrues stramt uden på den første: så har du en kontramøtrik, der også låser godt.
        Det var de tre bedste, almindelige muligheder, foruden Jørgens.🙂

        AagePK

        Friday, September 25, 2015 at 6:14 UTC

        • Haha!🙂 Jeg har jo netop ikke en kontramøtrik! Det var min sidste møtrik i den størrelse og det gevind, hvor finder man reservedele? Nå måske kan jeg spørge Alex i Kagerup.

          Jeg vil helst ikke gøre med en kørner, for jeg kan jo ikke komme til at lægge den med godt modhold. Jeg prøver med maling – den skal alligevel males lidt. Eller måske skulle man oliere den efter at have skruet møtrikken med maling på igen.

          Tak for velmente råd🙂

          Donald

          Friday, September 25, 2015 at 11:09 UTC

          • Det var et forsøg på at være morsom.

            Jørgen

            Friday, September 25, 2015 at 13:41 UTC

            • :mrgreen: OK Jørgen tak for opklaring, det havde jeg ikke gættet.
              Jeg har tidligere reddet møtrikker med ståltråd (eller massiv-ledningsmetal) som man vikler om gevind og laver en snoning, som strammes med en tang.🙂

              Donald

              Friday, September 25, 2015 at 21:23 UTC

  3. Smukt og blidt at læse om dine barndomserindringer – i min bog er sparsommelighed en dyd – jeg ved godt at folk undskylder sig med travlhed, når de ikke forsøger at reparere deres ting. William havde mange finurlige redskaber i vores sommerhus. Kh Marianne

    marianne bentzen

    Thursday, September 24, 2015 at 21:18 UTC

    • Når man skriver i et hug – som et skud fra hoften – så er der en gang imellem nogle sætninger, der bliver lidt knudrede. Eller man hopper lidt for hurtigt fra det ene til det andet! Men det var dejligt at du kunne se meningen med indlægget alligevel – ja, man får samlet nogle mærkelige ting efterhånden, hvis man har svært ved at rydde ud og kassere!🙂 Men nogen gange har man alligevel lige præcis det, man har brug for.

      Donald

      Thursday, September 24, 2015 at 22:54 UTC


Comments are closed.