Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Militærøvelse i Kattegat

Når man står ved strandpromenaden i Raageleje, som også er kysværn, nej! slåfejl, kystværn, bolværk, og ser ud over Kattegat, kan man i klart vejr se Kullen, højderyggen i det gamle Øresundsland, 230 meter højt, højere end det højeste punkt i Jylland, fyret på spidsen af Kullen, og dermed fornemmer selv landkrabber indsejlingen til Øresund.

Som regel ser man nogle skibe, der sejler gennem Øresund. Man kan også sommetider se et fragtskib eller en fisker på vej langs med Nordkysten. Skulle der komme en helikopter, kan man høre den længe inden man opdager den på himlen.

Men forleden (Torsdag) var der tre skibe ud for kysten, og de flyttede sig ikke. Det lignede krigsskibe, og hjemme så jeg på Marinetraffic.com at der var Natoskibe og Tyske skibe i hele Kattegat. Men kun ét af de tre kunne jeg finde på Marinetraffic! De andre har måske skjult sig fra Radaren. Her er billeder af to.

Der kom en helikopter af ukendt slags. Da jeg kiggede på den, ændrede den kurs. Jeg ved, at de to begivenheder (mit kig og kursændringen) ikke har noget med hinanden at gøre, men jeg har jo en grund til at forstå – prøve at forstå – paranoia, og jeg kunne ikke lade være med at smile lidt mens jeg fulgte helikopteren med øjnene.

Skrivefelt …

Strandpromenaden - det har et andet navn? Hvad hed det brede fortov ved Diakonissestiftelsen på Frederiksberg, et fortov med en stenmur mod trafikken og med store kastanietræer, som skyggede og tog den skarpe vind om vinteren?

Strandpromenaden – det har et andet navn? Hvad hed det brede fortov ved Diakonissestiftelsen på Frederiksberg, et fortov med en stenmur mod trafikken og med store kastanietræer, som skyggede og tog den skarpe vind om vinteren? – Udsigten her minder mig om først gang jeg så Rågeleje en sommerdag for 46 år siden

Jeg fandt et lille foto af det omtalte trafikbeskyttende fortov ved Diakonissestiftelsen, fra ca. 1960 - Credit Per M - Bymuseets Væg

Som en opfølgning på sidebemærkning til Strandpromenaden: Jeg fandt et lille foto af det omtalte trafikbeskyttende fortov ved Diakonissestiftelsen, fra ca. 1960 – Credit Per M – Bymuseets Væg; men jeg tror at der allerede på dette billede er fældet en række træer, der stod ud mod trafikken (altså langs muren) Hvad hedder et fortov, der er bygget på denne måde?

Krigsskib for anker ud for nordkysten

Krigsskib for anker ud for nordkysten

En lidt anden profil - et krigsskib med forskellig radar udstyr og vistnok en helikopterplatform

En lidt anden profil – et krigsskib med forskellig radar udstyr og vistnok en helikopterplatform

I helt stor størrelse aner man en lille plet på skyerne, det er en helikopter

I helt stor størrelse aner man en lille plet på skyerne, det er en helikopter

Skrivefelt …

Written by Donald

Saturday, September 19, 2015 at 9:47 UTC

Posted in Hav

Tagged with

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fra spøk til side. Jeg håper da ikke Strandpromenade er noe kyssvern, det hadde blir sørgelig, det.
    Øvelse? Foregår visst både her og der for tiden.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Saturday, September 19, 2015 at 11:30 UTC

    • Nej – det kan vi ikke anbefale, ikke noget kyssvern her, takk!🙂
      Klem på dig🙂

      Donald

      Saturday, September 19, 2015 at 12:33 UTC

      • Vern mot kyss? Nejtak, for min del!🙂

        AagePK

        Saturday, September 19, 2015 at 15:53 UTC

  2. Man kan lige finde helikopteren. Mærkeligt hvis den kan rammes af en kanonkugle.

    Jørgen

    Sunday, September 20, 2015 at 6:26 UTC

    • Ja det kan man sikkert godt opgive – jeg tror at den helikopter kom fra et af skibene og at øvelsen gik ud på at sondere terrænet og finde ud af status på et sted inde i land – om det så var kystradar-antennen eller lign. de har jo allerede satellit-billeder, så det, en rekognoscering kan bidrage med er noget med den aktuelle status.

      Sådan en øvelse med nutidens teknik går formentlig ud på at håndtere de forskellige informationskilder. Måske var der noget kanontorden en aften/nat – det lød anderledes end rigtig torden, nogle hurtige “bum” efter hinanden, i gamle dage var der skydeøvelser i Kattegat (ud for Melby Kaserne og fra Sjællands Odde) men det er jo en farlig ting at øve et sted, hvor der kan være så mange civilister.

      Donald

      Sunday, September 20, 2015 at 9:08 UTC


Comments are closed.