Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Landskabsbilleder af L.A.Ring

Har Ruysdael malet en udsigt over en dansk marsk fra toppen af en klit? Nej, dette er malet af L.A.Ring (klik for større version) Fra Wikipedia (tak!)

Har Ruysdael malet en udsigt over en dansk marsk fra toppen af en klit? Nej, dette er malet af L.A.Ring (klik for større version) Fra Wikipedia (tak!)

L.A. Ring blev nævnt i forbindelse med landskabsbilleder af flade landskaber med høj himmel. L.A. Rings billeder kan opleves på Statens Museum For Kunst, men fra Wikipedia og SMK-websites er her nogle smagsprøver. Ring og H.A. Brendekilde udtrykte begge socialt indignation. L.A.Ring kommer også over i en lidt anden genre, med religiøse overtoner; Ring besynger ikke den smukke marsk og den høje, betagende himmel, men viser os snarere mennesker, som kryber sammen for vejr og vind i læ af en klit.

Hvad er det øverst i venstre hjørne? Kommer de himmelske magter kvinden til undsætning?

Hvad er det øverst i venstre hjørne? Kommer de himmelske magter kvinden til undsætning?

De mange motivtyper, som L.A. Ring bruger, får mig til at tænke på van Ruisdael fra forleden, og jeg stillede spørgsmålet: malede Jacob van Ruisdael (og resten af familien) kun landskaber?

– Jeg formoder, at alle van Ruisdael’erne faktisk malede andet end landskaber, det gør man for i det hele taget at lære faget, men de har markedsført sig som landskabsmalere, for søger man med Google-images, finder man ikke andet end landskaber. Hvis du finder noget andet, så send /læg et link, så tilføjer vi billedet eller link til det i dette indlæg nederst.

Her finder L.A. Ring trøst i den hvide kirkegårdsmur indtil han ser igennem jorden

Her finder L.A. Ring trøst i den hvide kirkegårdsmur indtil han ser igennem jorden (Stor version haves desværre ikke)

Landevejen ved Maagenstgrup - ser det ikke smukt ud, poetisk farvning af en mild efterårsaften? - billede fra Wikipedia,

L.A. Ring: Landevejen ved Maagenstgrup – ser det ikke smukt ud, poetisk farvning af en mild efterårsaften? – billede fra Wikipedia,

Skrivefelt …

Written by Donald

Sunday, September 13, 2015 at 19:01 UTC

Posted in Brok, Mark

Tagged with

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Takk for smaksprøvene.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, September 14, 2015 at 6:37 UTC

    • Selv tak – den tids malere udtrykte sig i høj grad gennem motivvalg, det var egentlig det, jeg ville hen til efter at have givet et opmuntrende billede af vinter (det første Ruisdael, et vinterbillede med skøjteløbere, fugle og mennesker på bloggen forleden). AagePK eller en anden nævnte i en kommentar L.A. Ring, men jeg synes det er noget helt andet.

      Vi læser landskaber på samme måde som ansigter, en tilstand, farligt eller let liv? Og malerens gengivelse skal fremmane en stemning i os som vi så kan tænke lidt over🙂

      Klem på dig🙂

      Donald

      Monday, September 14, 2015 at 10:39 UTC

  2. Hvis jeg engang blev styrtende rig var der tre malere jeg gerne så representert på mine vægge. L.A.Ring er den ene, Søren Hagen og Nis Schmidt de to andre🙂

    udvandreren

    Monday, September 14, 2015 at 9:08 UTC

    • Det ville jeg aldrig have gættet – bortset fra at jeg ikke kender Søren Hagen eller Nis Schmidt! Det kan jeg måske komme til🙂

      Donald

      Monday, September 14, 2015 at 10:40 UTC

  3. Grunden til jeg nævnte L. A. Ring knyttede sig til motivvalget når man fotograferer. Forleden var der et fint maleri med meget himmel. Sådan kan vi tage billeder, men vi kan også taget et billede af en stubmark, hvorover man kun ser en strimmel himmel.
    Jeg tænkte at Ring kan inspirere os fotograferende til at tænke anderledes på motivvalget og jeg tror det var dette billede, I juni måned, jeg tænkte på.

    Jørgen

    Monday, September 14, 2015 at 18:24 UTC

    • @Jørgen – Ja, det kan jeg i den grad godt forstå, det er et meget smukt billede. Jeg synes også at billedet med et kig ned i marsken til en gård, der ligger og “skutter sig”, er en meget fin måde at se livets betingelser – det øverste billede her i indlægget.
      Senere faldt jeg over Rings efterårsbillede nederst, Vejen til Maagenstrup, (tak Wikipedia), alle billederne her af af Ring.🙂

      Donald

      Monday, September 14, 2015 at 20:14 UTC

    • Ja det er virkelig smukt, billedet af pigen, der puster til en mælkebøtte🙂

      Donald

      Monday, September 14, 2015 at 20:18 UTC

  4. Jeg havde egentlig troet, at der var nogen, der ville komme med en udlægning af “Døden og Pigen”.

    Donald

    Monday, September 14, 2015 at 20:22 UTC


Comments are closed.