Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Koncert med Birtwistle

En gråvejrsdag som blev solstråleagtig

En gråvejrsdag som blev solstråleagtig

Jeg gad vide, hvad jeg vil huske om en måned og senere om dagen i dag. Birtwistle‘s til tider kakofoniske musik – som blev spillet med en præcision som jeg misunder!!! Er det det, jeg vil huske? Eller Mahler’s Lied von der Erde? Eller tenoren’s spøg: at dysterheden er grunden til at hans yndlingsdirigent (Harnoncourt) ikke spiller Mahler? Eller fundet af 500 kr? Lige nu tænker jeg mest på, at jeg havde den glæde at der lå 2 to-hundredekronesedler på plænen, da jeg kom hjem. Jeg ledte, om også en hundredekroneseddel lå i nærheden, og ja, minsandten. På vej til koncerten havde jeg lagt et plasticomslag med billetterne, (moderne printer-stregkode-billetter) og 500 kroner på havebordet mens jeg låste, og derefter skyndte jeg mig afsted, lagde charteque med billetter på bagsædet og så afsted.

Da jeg så havde været henne for at hente min søn, manglede pengene, billetterne var der, men de 500 kroner var væk. Jeg tænkte at det nok var én der havde mere brug for pengene end jeg havde – men på den anden side ville jeg egentlig hellere selv have givet pengene til Læger Uden Grænser.

Jeg kan næsten ikke tro, at det var de samme pengesedler, som 7 timer efter lå på græsplænen hjemme hos mig selv. Just da blæste en vind op og de var ikke blevet liggende ret mange minutter mere – bortset fra at hvis det havde været helt mørkt kl.20 havde jeg ikke set grønt papir mellem grønne græsstrå.

DR Koncerthusets Studie-1 ligger på 4-5 sal og det er godt for benene :)

DR Koncerthusets Studie-1 ligger på 4-5 sal og det er godt for benene🙂

Hvis man kigger efter, kan man se en gammel håndsmedet kæmpestor gong-gong

Hvis man kigger efter, kan man se en gammel håndsmedet kæmpestor gong-gong til højre (og to mindre, ikke?)

Folk går hjem igen - i baggrunden et ny hus, Calum, og længere borte Grønjordskollegiet, hvor vi mødtes for 45 år siden, Charlotte & jeg

Folk går hjem igen – i baggrunden et ny hus, Calum, som skygger for udsyn til Grønjordskollegiet, hvor vi mødtes for 45 år siden, Charlotte & jeg

Skrivefelt …

Written by Donald

Saturday, September 12, 2015 at 20:54 UTC

Posted in Carpe Diem

Tagged with

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er da skønt at finde sine 500 kr. igen – de vil gøre godt hos “Læger uden grænser” eller måske bare til et ekstra godt måltid til dig og måske din søn, eller måske til et restaurationsbesøg for jer begge…. eller eller eller.

    Stegemüller

    Sunday, September 13, 2015 at 6:39 UTC

    • Tak for kommentaren, Stegemüller. Jeg har allerede sendt næsten det hele til Folkekirkens Nødhjælps flygtninge-indsamling.
      Ja, altså jeg tør næsten ikke sige det, men humøret, når man ser at man har sjusket med penge, som man ikke just har alt for mange af (men jo, tak, jeg klarer mig, heldigvis!) – når man ser at de penge ikke er fløjet væk. Det er sådan en situation hvor man er taknemmelig! Jeg kan ikke beskrive de dystre selvbebrejdelser, som jeg gjorde mig indtil oplevelsen i Koncerthuset kom ind over og gav andre ting at tænke på!🙂

      Donald

      Sunday, September 13, 2015 at 10:10 UTC

  2. Du vil huske fundet af dine penge længst. Jeg kan stadig huske at jeg fandt 500 kr i nogle gemmer for mange år siden da vi ikke havde ret mange penge. Jeg brugte dem til at købe et fotografiapparat, idet det vi havde var gået i stykker. Det var dejligt igen at kunne fotografere børnene.

    Jørgen

    Sunday, September 13, 2015 at 6:45 UTC

    • @Jørgen: Det tror jeg også; – jeg vil huske fundet af mine penge længst. Det mærkeligste er egentlig at jeg ikke kunne tro det var mine penge, førend jeg fandt alle tre sedler og kunne se at de svarede til hvad der må været faldet ud af chartequet inden jeg tog afsted🙂
      Men jeg har også en anden teori, en slags opsplitnings-teori. Jeg har haft tid til at tænke over mit liv i de seneste måneder og kan se at man ikke altid husker sammenhørende oplevelser: så mon ikke jeg vil huske fundet af pengene som én god oplevelse og tenorens indledende kommentarer (foredrag inden koncerten) som en anden morsom, oplivende og meget munter begivenhed?

      Men penge-fundet var en overraskelse af de helt store!

      Donald

      Sunday, September 13, 2015 at 10:14 UTC

  3. Jeg tror nok, som Jørgen, at du vil huske best at du fant igjen de femhundre kronene. Jeg er redd vi er så materialistisk innstilt.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Sunday, September 13, 2015 at 7:11 UTC

    • Mormor, nu skal du ikke være bange for at vi kun tænker på penge. Det var en særegen oplevelse af høre om en moderne komponist, 12 år ældre end jeg, som havde “gjort karriere” ved at skrive musik i mange år til mange ting, og, undskyld mig Harrison Birtwistle, som tydeligvis havde søgt en postmodernisme, hvor det samlede udtryk var kaos med enkelte lyspunkter, som iøvrigt svarer meget godt til det billede af jordens indre, som musikken illustrerede og var opkaldt efter (det var tydeligvis “programmusik”): Earth Dances.
      Klem på dig🙂

      Donald

      Sunday, September 13, 2015 at 10:18 UTC

      • Neida, jeg er slett ikke redd for at du tenker for mye på penger, men om et års tid vil du først huske at du fant igjen dine fem hundre og så vil du huske musikken🙂 tror jeg.
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Sunday, September 13, 2015 at 11:26 UTC

        • Ja, det tror jeg også – det var utroligt! Tænk at de lå der i græsset! Sikken en lettelse!

          Klem på dig🙂

          Donald

          Sunday, September 13, 2015 at 14:29 UTC


Comments are closed.