Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Flat Earth Society – Gravity Does Not Exist

Professor Orlando’s kort over jorden fra 1893 må have været en succes i dele af USA hvor der ikke rigtig var tid til at stille “dumme” spørgsmål.

Sydpolen udgør en isbarriere mod det ukendte, universets grænse, et sted hvor ingen fornuftige mennesker begiver sig hen

Sydpolen udgør en isbarriere mod det ukendte, universets grænse, et sted hvor ingen fornuftige mennesker begiver sig hen

Texten på kortet, øverst:

MAP OF THE
SQUARE AND STATIONARY EARTH.
BY PROF. ORLANDO FERGUSON,
HOT SPRINGS, SOUTH DAKOTA.
Four Hundred Passages in the Bible that Condemns the Globe Theory, or the Flying Earth, and None Sustain It.
This Map is the Bible Map of the World.
Copyright by Orlando Ferguson, 1893.

Men selv om kortet er fra 1893, så var det ikke sidste udspil fra tvivlere, se fx. her på websiden https://en.wikipedia.org/wiki/Modern_flat_Earth_societies finder man følgende udsagn fra 1981:

“The Earth Is Not a Ball; Gravity Does Not Exist” (Mar. 1981)

I en verden, hvor videnskaben kan have konsekvenser, som vi ikke kan overskue (gen modifikationer og gen-brug) kan man undre sig over hvordan man skal undgå mis-brug hvis ikke uddannelsesniveauet får alle med på naturvidenskabens grund-elementer.

Ofte stødte jeg under mit musikstudium på mennesker med meget lidt nysgerrighed efter hvordan ting fungerer.

Skrivefelter …

Som modsætning er her et billede, som min kusine har set i en skole i Armenien:

Et billede af verden set gennem et skolebarns øjne - Engelsk som sproget, man kan bruge i hele verden (undtagen Sibiren, Kina og et par steder mere ...)

Et billede af verden set gennem et skolebarns øjne – Engelsk som sproget, man kan bruge i hele verden (undtagen Sibiren, Kina og et par steder mere …) Jeg kan desværre ikke læse text på plakaten nederst til højre

Written by Donald

Thursday, September 10, 2015 at 9:20 UTC

Posted in Brok

Tagged with

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Noen liker å tro på det underligste.
    Men jorden er ikke flat og man kan faktisk forstå engelsk både i Sibir og Kina. Ikke alle, fri og bevare meg vel, men dog.
    Jeg lurer på hvorfor Australia ikke er med.🙂
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Friday, September 11, 2015 at 13:51 UTC

    • Nej Australien er ikke med, måske fordi det er et lille skolebarn i Armenien. Det ligner noget, der er lavet i 4. eller 5. klasse, ikke sandt? 10-11 år.

      Min kusine har taget et billede af plakaten, som hang på en væg, med et mobil-kamera, derfor er det ikke så skarpt som de billeder, vi ellers ser.

      Det må være børnenes budskab til hinanden og til verden: Engelsk er et nyttigt sprog at lære🙂

      Klem på dig🙂

      Donald

      Friday, September 11, 2015 at 19:39 UTC

      • Jeg tror nok det er et tydelig budskap. Jeg ville også tro at barnets alder er omkring 10-11.
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Saturday, September 12, 2015 at 6:42 UTC

  2. Faktisk synes jeg, professor Orlando er lidt forud for sin tid der i 1893. Det er da et mægtig flot kort, han har fremstillet.

    Det er lidt ærgerligt at vi (jeg har også prøvet) ikke kan læse teksten til højre på det nederste billede.

    Stegemüller

    Friday, September 11, 2015 at 15:21 UTC

    • Ha ha Stegemüller, ja den er god, han er forud for sin tid!🙂 Ja jeg synes også det er et flot kort, og det minder mig om at jeg forgæves ledte efter en type af verdenskort (projektion) som viste jorden på “den rigtige måde”. Vores geografi-lærer var så sød at forklare mig at det ikke kunne lade sig gøre at folde en kugle ud så den blev flad. Hmmm … og jorden var jo rund. Selv om det ikke rigtig føles sådan🙂

      Jeg har prøvet at læse det nederste igen, det begynder med “Do you speak English”, men jeg kan ikke læse mere, jeg tror heller ikke jeg går glip af så meget. Det er formentlig skolebarnets refleksion over, at turister kommer til byen og spørger “Do you speak English?” Det er som jeg skrev til Mormor et billede, der er taget med en smartphone, ikke noget fancy. Min kusine beklagede også at man ikke kunne læse det, men hun måtte jo bruge hvad hun havde.

      Donald

      Friday, September 11, 2015 at 19:46 UTC

      • Donald, du kan jo prøve det modsatte: at lave et fladt kort til en rund kugle, en globus: det er ikke nemmere.🙂

        AagePK

        Friday, September 11, 2015 at 19:52 UTC

        • Tror du vi kan markedsføre sko, som er en smule konkave? Den sko får bedre fat, større kontakt med jordens kuglerunde overflade! Så står man bedre fast! Det må da være den nye sællert.😉

          Donald

          Friday, September 11, 2015 at 19:57 UTC

          • De sko vil kun have relevans, hvis du vil gå på vandet: kun havets overflade følger jordens runding, da vandet uden modstand kan fordele sig i forhold til tyngdekraften. Lava kan også, hvilket forklarer jordskælv i forbindelse med solformørkelser, når Månen og Solen trækker i samme retning.
            Men faste materialer er låst fast af gitterstrukturer o.lign., og du må derfor tage hensyn til jordens overflade lokalt, når du vælger fodbeklædning. Får og geder har dog konvekse klove, og de er jo emminent dygtige til at klatre på klipper!🙂

            AagePK

            Friday, September 11, 2015 at 21:35 UTC

            • Sukhhh – så bliver jeg heller ikke opfinder denne gang!

              Donald

              Friday, September 11, 2015 at 22:01 UTC

            • Nå-nå-nå: badesko, til hvis du vil gå på vandet, er da en mulighed!🙂

              AagePK

              Saturday, September 12, 2015 at 8:07 UTC

  3. Ja, lad os håbe naturvidenskaben udbredes mere og mere og endnu mere. Det er der sandelig brug for.
    Jeg kan godt lide det nederste kort.

    Jørgen

    Friday, September 11, 2015 at 16:50 UTC

    • Ja, jeg krydser fingre og håber at TV og blade vil skrive noget mere om erkendelse og forskning!
      Ja, er det ikke sødt, det verdenskort, som en skoleelev har tegnet for at forklare at man kan forstå engelsk selv i lande, der ligger langt, langt væk!

      Donald

      Friday, September 11, 2015 at 19:47 UTC


Comments are closed.